/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Bedre ord for Nulvækst
Fra : svendgiversen
Vist : 593 gange
100 point
Dato : 04-06-15 15:34

Noget tyder på at Lars Løkke er ved at tabe valget på grund af dette negativt lydende ord.

Det var jo godt nok da Anders Fog ville begrænse de offentlige udgifter, der var ved at løbe løsk, men vist ikke i dag, hvor overbudspolitikken dominerer i den politiske debat.
Og hvor skal pengene komme fra, det snakker man ikke så meget om.

Vi vil jo alle sammen gerne have vækst, men der er jo begrænsede resourcer,
hvem kan finde et bedre ord for Nulvækst?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-06-15 17:05

Som Shakespeare skrev "what's in a name, a rose by any other name would smell as sweet!"

Jeg tror ikke det er nulvæksten der er hovedproblemet, men LLR's personlige "troværdighed", letfærdige omgang med andres penge osv.

Hans første "succes" var som ganske ung at organisere en støttekoncert til spejderne, flot, men da den blev en fiasko løb han fra regningen, han var umyndig da han indgik aftalen, lovligt ja, umoralsk ja!

Næste var da han samlede penge ind til Taleban, var i Afghanistan og afleverede pengene personligt, blev fotograferet ed en Kalashnikov i hænderne.

Så var sporene lagt for hans videre adfærd, der er vist ingen grund til at gentage de nyere episoder.

Men, ligesom Jens Rohde offentlig sagde at han ikke ville føle sig tryg ved at låne LLR nøglerne til sit sommerhus, ville jeg, og formentlig flertallet af vælgerne, ikke føle sig trygge ved at låne LLR nøglerne til statsministeriet.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-06-15 17:39

Der er selvfølgelig noget paradoksalt i "nul-vækst", men det er næppe ordets skyld at LLR taber valget. Men er det virkelig nul-vækst der tales for? Eller er det reelt nedskæringer? Der bliver flere og flere ældre, og derfor bliver der også brug for flere penge, men når man fastfryser udgifterne, bliver "nulvækst" til nedskæringer.

Du spørger om hvor pengene skal komme fra. Prøv at stille de spørgsmål næste gang LLR foreslår skattelettelser eller indkøb af nye jagerfly eller andet isenkram til militæret.

Et er at Fogh sagde at han ville begrænse de offentlige udgifter, men det gjorde han vist ikke i virkeligheden. I stedet skabte han en boble, da den var ved at revne stak han af til NATO. Da lokummet brændte under LLR måtte Helle tage over og rette skuden op. Spørgsmålet er om danskerne er klar til at overlade roret til LLR igen, så han på vanlig vis kan køre økonomien i sænk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-15 17:46

Hvad med Overforbrugs Begrænsning?

Kommer tilbage til de andre LLR vurderinger senere,
men grillen er varm nu her på vor første sommerdag...

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 04-06-15 17:53

Nulvækst siger ikke jo ikke absolut, at væksten skal stå i stampe, den kan også aftage, mens det modsatte vel må være udelukket.

Og fri mig så for "negativ vækst" - et sprogligt misfoster, der er opfundet for at sløre kendsgerninger.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-06-15 18:12

Ifølge Venstre, der vel har defineret nulvækst, betyder det at udgiftene i det offentlige skal følge inflationen og udviklingen i lønnen. Det betyder vel at "væksten står i stampe" (hvilket selvfølgelig er noget vrøvl, en vækst kan ikke stå i stampe eller være nul for så er det ikke vækst). Nulvækst tager således ikke højde for at der bliver flere ældre, hvilket ellers ville betyde at udgifterne ville stige, så nulvækst betyder reelt nedskæringer. Sig lige til sygeplejerskerne, skolelærerne og de ansatte på plejehjemmene at der er "overforbrug".

Hvilke kendsgerninger er det "negativ vækst" er skabt til at sløre?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-06-15 19:21

Det ville jo være langt mere logisk at definere "nulvækst" som at der skulle være de samme pædagoger pr barn, de samme læger pr. patient, de samme sosuer pr beboer på plejehjemmene osv. Men da Venstre jo ønsker nedskæringer, vælger de en ulogisk definition.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-06-15 21:15

Hvis Lars er så slem, forstår jeg ikke han igen får lov at opstille som statsminester kandidat?

Jeg kender kun til at han fik betalt sit tøj af Venstre for at kunne se godt ud som partiets
spids kandidat, og at han, mere odiøs, brugte for mange penge på dyre flyrejser
med caviar og drinks, iøvrigt betalt af midler der skulle bidrage til at hjælpe fattige i ulande.

Men andre har jo også haft fingrene for langt nede i klejnedåsen, kan godt nævne eksempler.

Og ja, nulvækst er ikke vækst, derfor efterlyser jeg en bedre betegnelse,
når man ikke vil have at noget uønsket stiger, som her med vor store offentlige sektor.

>Hvad med Overforbrugs Begrænsning?
Jeg søger et kortere, mere rammende udtryk, der ikke som Nulvækst lyder forkert og negativt.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-06-15 21:21

Lars er kun statsministerkandidat fordi der ikke er andre egnede kandidater i partiet.

Minusvækst er et langt mere dækkende ord for det venstre vil. Det kan godt være at nulvækst lyder negativt, men det Venstre vil med det, er også negativt. Det hjælper ikke at pynte en mødding, det er stadig en mødding.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-06-15 22:05

Selvfølgelig vinder Blå Blok valget, alt andet ville være at gamble med Danmark.
Men bortset fra det:
Citat
Ifølge nye tal fra Danmarks Statistik er den såkaldte ginikoefficient, der måler indkomstfordelingen i samfundet, steget fra 27,4 i 2012 til 27,9 i fjor. Dermed er uligheden større, end da regeringen tiltrådte
Sakset fra vagnr partiavis, Information.

Sæt Jer nu ind i, hvad nul-vækst er for "en størrelse."
Hvor mange offentlige ansatte var det lige Helle THornings-regering fyrede...? Under eller over 10.000?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-06-15 22:13

Citat
Bedre ord for Nulvækst

0/O/o/ triptæller/ Nul/ intet/ nada/ dada?? Valg-flæsk der står i kø, for at blive genbrugt en hulens masse gange IGEN og IGEN.
S / rød blok fortjener ikke 4 år mere/ det gør de andre forresten heller ikke, men HVAD ER VALGET

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 04-06-15 22:33

Citat
Hvilke kendsgerninger er det "negativ vækst" er skabt til at sløre?

negativ vækst er for mig new speak for tilbagegang

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-06-15 23:56

Der findes 2 bedre ord............ Fup og fidus.
Fuppet er at bremse de offentlige ( læs ansatte) og føre udgiften over til private firmaer .
Fidusen er så, at lade disse private firmaer, overføre indtægten til skattely.

En anden fidus er, at bruge billig udenlands arbejdskraft - og betale vores egne for ikke at lave noget.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-06-15 07:26

Nulvækst lyder ikke nær så pænt som, tadadada,

nedbygning

et begreb Finansministeriet opfandt for 25-30 år siden da Schlüter var statsminister!

Hvordan det skal lykkes at have nulvækst, når der bliver flere ældre, medicinen bliver dyrere (og den skal der ikke spares på), flygtningestrømmen vokser, truslen fra Rusland stiger, må guderne, LLR og Dansk Vadmelsparti finde svar på (men ikke på engelsk!)

Nedsættelsen af udviklingsbistanden fra 0,85% af BNP til 0,7% giver ca 2 milliarder kr/år, det svarer omtrent til 1 års stigning på hospitalernes medicinudgifter

Jeg må skuffe Tommy, det er over 40 år siden jeg holdt Information, de sidste 40 år har jeg holdt Politiken og Weekendavisen, det meste af tiden sammen med Berlingeren.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-06-15 07:38

Jeg er sikker på at LLR med nulvækst mener ansættelsesstop ...hvilket der nu i forvejen er gældende for de laveste lønrammer i det offentlige. Hér bruger man ledige som arbejdskraft i stedet. Et ansættelsesstop vil alt andet lige give færre hænder når der bliver flere ældre at pleje, som fun2 ganske rigtigt er inde på, medmindre man skaber flere ledige som kan tage over for deres kontanthjælp. 'Bonusmedarbejdere' kaldes de i internt i administrationen.

I dén retning er der ingen forskel på rød og blå politik. Ingen vil debatere brugen af ledige som løntrykkere og 2. rangs medarbejdere.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-06-15 09:42

Nul-vækst kan betyde, slut med dette vanvid http://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/19736726

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 05-06-15 10:13

Modstykket til "vækst" er vel "stilstand" eller "stagnation", men i nutidens vækstfokuserede samfund er begge ord vel negativt værdiladede. Så er LLR's eget "udgiftsstop" måske mere positivt, hvis det gælder om at overbevise. Blot lidt paradoksalt, at LLR, der for blot et halvt eller helt år siden hele tiden talte om, at tingene skulle "vækste" (ja,han siger aldrig "vokse", men altid "vækste" (under påvirkning af svansk "växa", i øvrigt en sproglig unode, som også mange erhvervsfolk har fået)......at han nu identificeres med ordet "nulvækst". En slags nemesis måske.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-15 11:49

Endelig et par alternativer til nulvækst, men udgiftstop dur jo ikke, så stopper det hele jo,
måske udgifts loft? De andre forslag lyder vist endnu mindre positive...

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 05-06-15 13:10

"Skattestop" burde være forklaring nok i verdens højst beskattede samfund, men da danskerne nok foretrækker at betale høj skat for at fastholde et højt velfærdsniveau, er det et vanskeligt ærinde LLR er ude i. Dertil kommer vel det noget misliebige billede, der hos de fleste - med rette eller med urette - har dannet sig af personen LLR. Når så mange mennesker ser ham som en platugle eller en skidt karl, så har han unægtelig et handicap i forhold til andre - uanset at V's top mener, at de ikke kan "genkende billedet" og at Lars er den dygtigste politiker i DK-

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-06-15 13:22

Tak for svaret Oldboston.