/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vaskemaskinen pumper ikke vandet ud.
Fra : jensviggo
Vist : 490 gange
200 point
Dato : 04-06-15 05:25

Har en Zanussi ZWG 6120 P som ikke vil lukke vandet ud. Jeg har prøvet at sætte maskinen på 0, afvente ca. 1 min så siger maskinen et lille klik, og lågen kan åbnes. Det beskidte vand står næsten op til kant af hullet. Lukker lågen stiller programvælgeren på tømning, et lille klik igen som om den prøver et eller andet, og så stilhed igen.
Maskinen er næsten ny, har ikke kørt 10 vask, men stået stille andet sted i ca. halvandet år.
Hvad er der så galt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-06-15 06:53

Et gæt. Pumpen hænger. Prøv lige at motionere den.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-06-15 07:43

Har du sat afløbs-slangen korrekt?

Første gang jeg købte vaskemaskine vidste jeg ikke (Og havde selvfølgelig for travlt til, at læse brugsanvisningen), at afløbs-slangen skulle op på væggen, og så ned igen.
(Dårligt formuleret, men jeg håber det kan forstås).
Se billede 2: http://www.sik.dk/Forbruger/Gas-vand-og-afloeb/Vejledninger-til-goer-det-selv-vvs/Saadan-opstiller-du-en-vaskemaskine

Og jeg kunne ikke forstå hvorfor det tog flere timer at klare en vask.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-06-15 09:56

Afløbsslangen kan være tilstoppet.

Kontroller om der er "hul igennem" i den.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 04-06-15 10:38

Hvis den har kørt, og så stået stille i 1,5 år er blokering af pumpen bestemt meget sansynligt.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 04-06-15 12:47

kan du høre pumpen, men der ikke komme vand ud, så rens filteret, i brugsanvisningen står hvordan.
Hvis du ikke kan høre pumpen, så motioner den, som 3773 har skrevet.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 05-06-15 00:18

Hvis du ligger afløbs-slangen ned på gulvet skal vandet løbe ud af sig selv, HVIS IKKE det løber ud, er slangen stoppet / pumpen stoppet / filteret stoppet.
Hvis det løber ud når slangen ligger på gulvet er det vand-pumpen der ikke køre rundt, og den kan være gået fast / får ingen spænding / brændt af > kan motioneres & drejes rundt, ved at afmontere bagpladen på maskinen og dreje på blæserhjulet på vandpumpen. Husk af slukke for strømmen inden bagplade afmonteres.

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 07-06-15 05:55

Problemet er løst, afløbsslangen var fra fabrikkens side kørt op bagpå maskinen, altså som den skal, den overskydende slangeende kørte jeg så op igen for at lave svanehals/vandlås, det var så forkert, så blev der jo to vandlåse og det var for meget. Jeg opdagede det et et tilfælde, da jeg havde maskinen skilt ad for at checke pump. Da jeg samlede igen glemte jeg afløbsslangen, den lå bare på gulvet, maskinen kunne nu køre og og gør det stadig.
Tak til alle, I var på sporet næsten alle.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 07-06-15 05:56

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 07-06-15 09:39

Selv tak jensviggo