/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Venstreorienteret & Venstre
Fra : yearhouse
Vist : 414 gange
50 point
Dato : 30-05-15 11:53

Jeg gider ikke lede på nettet.
Jeg vil bare vide, hvorfor Venstre er det modsatte af venstreorienteret.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 30-05-15 13:01

Venstre opstod for over 100 år siden som et alternativt til det konservative Højre,

siden er der opstået en halv snes, mere sociale, venstre orienterede, partier,
så Venstre er i dag mere højre orienteret en flertallet af vore nuværende partier.

Partiet har iøvrigt prøvet at ændre navnet til Danmarks Liberale Parti,
noget der ikke er lykkedes, vi opfatter stadig partiet som Venstre,
men altså ikke venstre orienteret, set i nutidens mere europæiske/globale lys.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-05-15 13:42

Her kan du læse om "Venstre"

http://da.wikipedia.org/wiki/Venstre

Citat
Navnet Venstre kommer af, at det ved sin oprettelse i 1870 befandt sig på venstrefløjen: Det kæmpede for lighed mellem de forskellige klasser i samfundet, for skolegang til alle børn og for lige ret til lægehjælp. I dag er Venstre placeret på højrefløjen idet socialistiske partier har videregående mærkesager som økonomisk lighed.

Kommentar
Fra : Stine95

Dato : 30-05-15 14:02

Hehe. Alle unge skal lige igennem den

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-15 14:53

Supplerende, sådan som jeg husker det,
var det primært godsejerne, der stemte konservativt,
indtil systemskiftet, hvor venstre bønderne overtog magten,
hertil kom så de radikale husmænd og arbejderne i socialdemokratiet.

I dag er der jo ikke mange, hverken godsejere, bønder eller husmænd tilbage,
og situationen er helt anderledes. Bl.a. er det lykkedes venstre at få nye stemmer
også i byerne, på grund at den liberale tankegang, og de radikale blandt pædagoger.
Men der er i dag mange flere alternativer, også til det gamle arbejderparti, socialdemokratiet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-05-15 15:06

Citat
gamle arbejderparti, socialdemokratiet

Ja det er gammelt.
Ja, det er demokratisk ( dog vist ikke så meget indenfor egne rækker)
Det sociale kan jeg ikke rigtig finde, altså lige undtagen i valgtalerne.
arbejderparti - det forsvandt sammen med arbejdernæven, som holdt den røde rose.

Såååååååååååååå.

I England er jeg venstre orienteret.
I Danmark er jeg højre orienteret.

For så er der ikke så mange af de andre trafikanter, som dytter ad mig.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 30-05-15 15:18
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-15 15:43

I "gamle dage",for 40 - 50 år siden,kunne man næsten se på et menneske,hvilket parti,de hørte til. I altfald i kraft af deres job. Den tid er forbi. Idag er der direktører,der stemmer Socialdemokratisk. Omvendt lønmodtagere,der stemmer på borgerlige partier.

Læste i går om to landmænd,godtnok økologiske,der er opstillet for Enhedslisten. Det var jo helt uhørt,for bare få år siden.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-05-15 15:47

Der er vist heller ikke mange,der har set en alliance mellem SF og DF,komme.

M.

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 30-05-15 15:56

Tak for svaret svendgiversen.
Så fik jeg det sat på plads.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-15 15:57

Tænk at højre venstre partier kommer fra Frankrig, ligesom vor højrekørsel jo gør det,
det vidste jeg ikke, jeg tænkte mere lande som UK og USA.

I Tyskland og længere sydpå er der jo også gamle religiøse navne med i betegnelserne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-15 16:10

Selv tak.

Derhjemme var vi venstre bønder, og så lidt ned på de radikale,
som man ikke rigtig kunne stole på, de kunne også dengang finde sammen med de røde.
En mere moderne vits, når de bygger en kirke bygger de en moske...