/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Spgsm. til Opel Astra G
Fra : CiviC
Vist : 1083 gange
200 point
Dato : 28-05-15 01:18

Info:
Opel Astra G
Årgang 1999
1,6 8V 75 HK

Er der nogle der kan hjælpe med følgende spørgsmål?

1. Ofte, når jeg starter den på kold motor, blinker motorlampen et lille stykke tid (10-20 sekunder). I samme øjeblik, den stopper med at blinke, falder tomgangen en enkelt gang hvorefter alt er normalt igen.

2. Ofte, når jeg starter den på varm motor, lyser olielampen hvorefter lyset bliver svagere og svagere og til sidst slukker helt (10-20 sekunder). Der er ingen ændring på tomgangen eller lyde fra motoren.

Begge ovenstående er begyndt efter et olieskift. Har brugt samme type olie som tidligere (10/40)

3. Når motoren trækker lyder det som om den "tikker". Der er ingenting, når jeg holder stille og trykker på speederen. Det er muligvis begyndt efter skift af toppakning for nogle år tilbage. Jeg har prøvet med et middel til at smøre ventilerne, men det har ikke hjulpet.

4. Hvordan får man støddæmpere til at holde op med at knirke, uden at skifte dem? Jeg ved ikke, om det evt. er gummiet i toppen, der knirker (inde i motorrummet). Tidligere har det kun været, når det har været koldt, men nu knirker de også om sommeren/foråret

Håber der er nogle der kan svare på et eller flere af spørgsmålene. Bilen er gammel og vil helst ikke bruge for mange penge på en gennemgang fra A til Z på periodiske fejl.

Mvh CiViC

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-05-15 11:02

Har kørt Opel siden 1983. Alligevel bliver det ren gætteværk.

1. Nok naturlig slidtage. Varer lidt inden olien,når op i toppen af motoren.

2. Nok også slidtage. Men lyder lidt mærkeligt,at det er kommet efter olieskift. Du er helt sikker på,der ikke er hældt en højere kvalitets olie på den. Det kan nemlig forårsage at motoren "renses" for koks. Og samtidig give en højere olie forbrug. Har selv prøvet det,dog på en Renault. (Lampen lyste det meste af tiden). Efterse de små slanger for revner-utætheder. De kan lave vældig ravage i systemet.

3. Kunne lyde som en nødvendig justering af tænding. (Husker ikke om den er med transistortænding)

Har du prøvet http://www.opelpower.dk/

Har selv en Astra G. Men det er en hel anden motortype. 1.4, 16v 90 HK.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-05-15 11:12

Glemte li`e: Ang. små slanger, husk også at kontrollere studsen,de sidder på,med en lille skruetrækker. De kan være stoppet. Har prøvet det på en Ascona C. Resultatet var at karburatoren sugede kondensvand sammen med bensin. Motoren gik ad H... til. Da studsen blev renset,gik den som ny.

M.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 29-05-15 11:17

Når olielampen lyser betyder det for lille olietryk- eller i sjældne tilfælde defekt olietryksmåler.

Lavt olietryk er kan skyldes tilstoppet oliefilter, som bør skiftes samtidig med olien. men visse værksteder kan snyde med det.

Lavt olietryk kan også skyldes en slidt motor. Det eneste der er at gøre ved det er at gå lidt op i wiskoite.
fra de 10 w 40 til 20 w50.

I øvrigt kan olier være af meget varieret kvalitet ,selv om de har samme viskositetstal.
Se hvad der kræves i kvalitet til din motor Det kan være noget med A3 eller SJ.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 31-05-15 21:40

At motorlampen blinker kan muligvis skyldes en melding fra lambdasonden, at blandingen er for fed, hvilket er ganske normalt for en kold motor. Dog slukker motorlampen almindeligvis lige efter start, men så længe den slukker er faren ikke overhængende.
Olielampen derimod skulle meget gerne slukke i samme sekund motoren starter. Det er der al mulig grund til at få undersøgt. Det kan meget vel være et tilstoppet eller forkert oliefilter, som transor også har nævnt. Manglende olietryk kan forårsage svære skader på motoren, så gør fluks noget ved det. Du kan f.eks. skifte olien til en gedigen kvalitet og se om det hjælper.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 31-05-15 22:19

Hej

Tak for jeres tilbagemeldinger.
I denne weekend har motorlampen ikke blinket, men slukket hurtigt efter tænding.
Det er lidt op og ned med olielampen:
Nogle gange slukker den med det samme uanset, om motoren har været kold eller varm. Andre gange går den på "halvt blus" med det samme og nogle gange går der lidt tid inden den går på "halvt blus" / slukker. Jeg tænker, at det måske er olietryksføleren, der har fået det dårligt.

Oliefilteret blev skiftet sammen med olien og det er den samme olie, som jeg plejer (10/40)

Jeg har været lidt i tvivl om, hvilke slanger, der hører til olien og hvilke der bare var til kølervæske og jeg synes det har været lidt trængt med pladsen i motorrummet til, at jeg har turde begynde at pille slanger fra.

Jeg prøver i første omgang, at få skiftet olietryksføleren og så se, om det hjælper. Så kan jeg lige vende tilbage med resultatet.

Har I hørt noget om, at en tilstoppet oliesi kan give samme problemer og hvad er sandsynligheden for dette?

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 31-05-15 22:25

P.S.
Tak for linket til opelpower.dk. Den må jeg lige se nærmere på.
Jeg har hørt, at man kan købe en lille "dims" til stikket i bilen og på en medfølgende app så se, alt muligt om fejlkoder osv. på mobilen. Er det noget I kender til og hvilket stik sidder der i en Astra som min? Jeg tror det er en OBD-2 connector, men vil gerne lige være helt sikker

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 02-06-15 19:13

Ud fra årgangen vil jeg tro det er OBD 2, men mit kendskab til Opel er ikke stort nok til, at jeg tør være skråsikker. Men da Ford bruger det i samme årgange, er det overvejende sandsynligt.

Godkendelse af svar
Fra : CiviC

Dato : 11-06-15 06:24

Tak for svaret transor.
Det var en defekt ollietryksføler.
Jeg fik samtidig aflæst for motorfejl, men her var ingen registreret.

Mht til tændingen, er det ikke blevet kigget på endnu. Det må jeg få gjort på et tidspunkt.

@Mosebaek: Jeg smider lige lidt point til dig i anden tråd

Mvh
CiViC