/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor er min sommerventil på fjernvarmen
Fra : mostmighty
Vist : 919 gange
50 point
Dato : 27-05-15 17:05

Kan I hjælpe med, hvor på nedenstående fjernvarmeanlæg vores sommerventil sidder? (Så jeg kan sommerlukke for varmen)

[IMG]http://i58.tinypic.com/wmb4gn.jpg[/IMG]

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-05-15 17:07

Har du ikke nogle termostater, der automatisk sørger for det?

Skal de rør ikke isoleres?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 27-05-15 17:11

@bille1948
Omkring termostater, så har jeg skruet helt ned for termostat og alle temperatur-målere i alle rum, men der er vel stadig noget spildvarme, man kan lukke helt ned for?

Omkring isolering, det ved jeg ikke. Burde man det? Har det stor effekt?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-05-15 17:16

Ja, isolering har effekt, specielt hvis rørene er varme.

Billedet er for utydeligt til at se specifikt hvor hoved hanen sidder.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 27-05-15 17:24
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-05-15 17:30

Du må kunne dreje de røde haner, så de står på tværs, så er der lukket.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 27-05-15 17:37

Ja men hvilke af dem?
For ellers går det vel også ud over brugsvandet?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-05-15 17:39

Hvordan skulle nogen herinde kunne svare på det?

Du må jo prøve dig frem, hvis ikke de er mærket af, hvilke, der går til hvilke ting, det er DU den eneste, der kan svare på.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-05-15 18:35

Citat
Omkring termostater, så har jeg skruet helt ned for termostat og alle temperatur-målere i alle rum, men der er vel stadig noget spildvarme, man kan lukke helt ned for?

Hvis du har skruet helt ned for termostaterne og temperatur-måler i alle rum, er der ingen spilvarme der.
Hvis du lukker for hoved-hanen til fjernvarmen, har du heller ingen varmt vand i hanerne = koldt brusebad og det har du hvis ikke lyst til

Citat
Omkring isolering, det ved jeg ikke. Burde man det? Har det stor effekt?

Hvis det er i et rum hvor der skal være varme i, er det med til at varme rummet op og det går ikke til spilde, men hvis rummet det er i føles/er for varmt og der ønskes en lavere temperatur, bliver du nød til at isolere rørene for at sænke temperaturen i rummet.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 27-05-15 19:01

@hejdu

Det er ikke Hovedhanen jeg vil slukke for, det er kun fjernvarmedelen. Ifølge bl.a. Bolius kan det godt lade sig gøre uden at påvirke brugsvandet. Og det vil medføre besparelse på varmeregning.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 28-05-15 00:19

@mostmighty
Citat
Det er ikke Hovedhanen jeg vil slukke for, det er kun fjernvarmedelen. Ifølge bl.a. Bolius kan det godt lade sig gøre uden at påvirke brugsvandet. Og det vil medføre besparelse på varmeregning.

Det kommer an på hvordan anlægget er bygget op og hvilken slags varmvandsbeholder der er brugt.
Hvis / når alle termostater er sat på 0 / lukket er der ingen forbrug af fjernvarme til opvarmning af boligen, det eneste forbrug der så er, er til opvarmning af varmt vand.

Hvad er forbruget af fjernvarme pr. time når alle termostater er sat på 0 / lukket, det kan aflæses på fjernvarmemåleren.

Når alle termostater er sat på 0 / lukket er der så varme i badeværelsesgulvet?

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 28-05-15 07:37

Forbruget afdjernvarme nu hvor alle termostater er sat til 0 er ca 4 kWh / dag.
Der er ikke varme i gulvet i badeværelse, nej.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-05-15 09:57

Nr to hane fra højre. Hvis den lukkes er der intet flow på gulvvarmen. Nu kan man så ikke se om der er en pumpe på højere oppe, eller om skidtet kører direkte på fjernvarme. Er der en pumpe skal den slukkes. Husk den nok skal hjælpes når du skal i gang igen.

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 28-05-15 10:42

@3773
Nr 2 hane fra højre på det allerførste billede ser således ud helt tæt på.
Altså med billede af radiator.
På røret ovenover hanen er sat mærkat på, hvor der står "Anlæg" og med pile nedad.
Så det burde være den?

Omkring pumpe, så er der cirkulationspumpe tilknyttet. Den har jeg slukket for direkte på stikkontakt. Har læst mig frem til at man herefter lige en gang om måneden bør tænde op for den igen i en 15-30 sek.

[IMG]http://i59.tinypic.com/vhazoo.jpg[/IMG]

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-05-15 13:28

Det lyder nemlig rigtig. Lav en vane, f. eks når du skal trille skraldespand ud, eller hvad ved jeg, at du motionerer pumpen. En gang om ugen er optimalt. En gang om måneden er for lang tid imellem. Lad den gøre min 5 minutter.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-05-15 15:36

ang pumpe :
Køb et billigt døgnur ( ca 25 kr ) og tryk så bare en af "stifterne" ind . Om sommeren kører den vel så 5 min /døgn og om vinteren når du har skiftet til ON så hele tiden.
Det holder pumpen "veril" -har virket hos mig i 10 år

Kommentar
Fra : mostmighty

Dato : 31-05-15 18:06

Selv med den hane lukket bruger jeg 3-4 kWh om dagen. Kan det godt passe?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-05-15 18:20

Til varmt brugsvand og lidt tab på alle dine uisolerede rør, så så absolut. Det passer faktisk ret fint.

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 12-06-15 00:12

Det er ikke uden omkostninger at lukke for varmecirkulationen. Hvis jeg lukker helt for den er der intet forbrug undtagen når der bruges varmt vand. Jeg spare på varmeregningen, men det betyder at temperaturen falder i stikledningen, hvormed det tager noget længere tid inden der kommer varmt vand i hanen. Udover det er et iritationsmoment, betyder det vandspild.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 14-06-15 11:39

Ja det er jo afvejningen man skal lave. I næsten alle tilfælde hvor man forsøger at spare koster det grumt på komforten. Som oftest er der en mening med hvorfor tingene er lavet som de er.