/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Langsom ældre bærbar
Fra : marcussen1
Vist : 314 gange
100 point
Dato : 26-05-15 16:16

Jeg har en ældre, 6-8 år gammel bærbar HP COMPAQ, der er blevet temmelig langsom.
Kan der gøres noget for at få den lidt mere op på mærkerne?
Hvis det er RAM, der mangler, ser det således ud:
4.00 GB DUAL-CHANNEL DDR 2 335 MHz.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-05-15 16:34

Det bedste du kan gøre er at finde en nedstryger, save PC'en over i to lige store dele, og sætte to nye ender i.

Mere seriøst, den kommer næppe nogensinde til at køre "hurtigt". Hvis du vil forsøge, skal du installere alting helt forfra, dvs. formatere harddisken osv. Det vil nok give nogen hastighedsforedring, men helt godt bliver det aldrig.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-05-15 17:30

Hvis der er 4 GB RAM - så er der nok ikke noget at vinde på den konto.

Måske er det værd at sætte en SSD'er i - men det kræver en del snilde.

Kan du sige hvilken model Compaq det er?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 26-05-15 17:34

Det er en Presario CQ 61

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 26-05-15 17:50

Desværre siger model betegnelsen intet om hvad der sidder i maskinen. Men en maskine med den alder trænger til at komme på pension.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 26-05-15 18:16

Tjae, jeg havde jo nok installeret Linux Mint på den istedet for Windows 7, så ville det være en fint hurtig maskine igen

http://www.linuxmint.com/

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-05-15 20:45

Lyder som en for gammel maskine...uden at kende den præcise model

har du lidt flere data ?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-05-15 23:56
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-05-15 01:15

Skrot en så gammel computer eller giv den nyt liv med en letvægts Linux:
http://lubuntu.net/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-05-15 10:10

Vent til Win 10 kommer om et par måneder, den er hurtig og gratis.
Hvis du mener at den er jangsom fordi du har haft samme system gennem 6-8 år, så kan jeg godt forstå det, tvivler på at at et system kan klare mere end 1 år uden det bliver total langsomt.
Mener du at programmerne er blevet langsomme, kan det være din CPU der ikke er oppe på mærkerne, tror ikke det har meget med dine RAM at gøre, 4GB er meget - trods alt.
Du kan se både RAM og CPU forbrug med Windows Gadgets - ligger i Start (Win 7)
Du kunne slå en masse unødigt fra gennem MSCONFIG

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 27-05-15 13:02

Jeg har nu installeret en ny harddisk samt opdateret 6 drivere, og det har hjulpet en hel del, men
det har sikkert meget at sige, at maskinen er ved at nå udløbsdato.
Men ellers mange tak for de forskellige forslag.
Mvh
Niels