/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
krav til gulvvarme søges
Fra : slili
Vist : 492 gange
40 point
Dato : 17-05-15 20:15

i forbindelse med hus køb søger jeg her lidt info omkring gulvvarme.
huset er 110 kvm i et plan og opvarmes men fjernvarme pt.

hva er fordelene ved gulvvarme? bør man få installeret gulvvarme? eller er det ikke de 100.000 kr værd?

og hvad er kravene til dybden? hvor mange cm skal der graves ned.

grunden til jeg spørger er fordi jeg har fået 3 forskellige mål fra tre forskellige håndværkere.

der blev både talt om 25 cm. 30 cm og 35 cm.

på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 50 point
Dato : 17-05-15 20:45

Selve gulvvarmen skal ikke mere end ca. 10 cm ned, men hvis der skal ny isolering i, så skal du noget dybere, afhængigt af hvilken type isolering du vil bruge.

Fordelen ved gulvvarme er at det giver et varmt gulv og en ensartet varme. I nogle systemer kan det også være en fordel at man kan bruge lavere fremløbstemperatur, det er dog normalt ikke tilfældet med fjernvarme. Ulempen er at det ikke er så hurtigt at regulere temperaturen i rummene.

Hvis du har nok isolering i gulvet og ikke nødvendigvis skal bruge 100000 (som nok er lavt sat), så synes jeg ikke du skal lave gulvvarme i hele huset. At installere gulvvarme er ikke noget du "bør" gøre.

Kommentar
Fra : slili

Dato : 18-05-15 11:03

der er ikke noget isolering. og der er heller ikke støbt noget beton i bunden af huset.

mener det er til flamingo der skal graves.

det er ikke håndværkere der skak installere det. det er ikke mig selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-15 11:40
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-05-15 18:08

I min verden ser de sgu ikke for seriøse ud, dem du har gang i. Det er ved at være en del år siden 22cm isolering + 10cm beton var anbefalingen. I dag opereres med noget mere. Havde jeg gang i skovlen kom der ikke under 35cm + 10cm beton i, hvis jeg alligevel var i gang. Og lav det s ordentligt med en ordentlig shunt og en ordentligt manifold. At så indstøbt gulvarme er elendigt at regulere på ville jeg være ligeglad med. I et gammelt hus får an sådan nogle lækre varme gulve når man skal kunne opvarme dem. Skal man lave det totalt topdollar, sætter man en håndklædetørrer i bad + et par radiatorer, og lader optimalt gulvvarmen tage ca 60% af varmen og radiatorer det sidste. En anden mulighed er at lave "let gulvvarme". Men det kan være problematisk at få tilstrækkeligt med energi i de enkelte rum. Og nogle gulve tåler dårligt for høje temperaturer.

Godkendelse af svar
Fra : slili

Dato : 03-06-15 15:45

Tak for svaret fun2.