/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Styrbolt
Fra : mig-selv
Vist : 438 gange
50 point
Dato : 17-05-15 18:11

Hvad gemmer der sig bag gummiet på sådan en fætter:
http://www.skruvat.dk/Styrekugle-P56971.aspx

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 60 point
Dato : 17-05-15 18:39

En kugle i tilpasset sæde. Det er smurt, og gummimanchetten beskytter for indtrængende fugt og skidt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-15 19:19

Den må ikke kunne "slaske" fra side til side, for så er den på vej til at skille ad. Uha uha

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-15 19:21

Til demonstration:
sæt en pind ned i et fint og rundt æble og hold om æblet..........................sådan er den lavet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-15 20:21

Citat
En kugle i tilpasset sæde

Også hvad eg ville mene..
Citat
for så er den på vej til at skille ad. Uha uha

Den er bare hamrende svær at spænde, da det hele drejer med bolten.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-05-15 00:34

Det plejer at være et hul til unbrako nøgle på enden af gevindet som du kan holde igen så den ikke går rundt,hvis ikke så det er det så prøv at trække ned gummiet så er det to flader så du kan få på en fast nøgle,er det inget så prøv at presse den i konen med en papegøjetang mens du skruer på møtriken.
alimak

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 18-05-15 00:49

Citat
Den er bare hamrende svær at spænde, da det hele drejer med bolten.

Der skal bare bruges en alm. møtrik først (en uden selvlås) til at spænde den sammen, og da den er konisk sætter den sig så fast at den nye møtrik med selvlås kan skrues på uden at det drejer rundt.

Husk, hvis ikke styrekuglen har den samme længde som den der sidder der, og møtrikken der sidder på styrestangen er blevet flyttet, skal styretøjet spores.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-15 09:12

Udskift styrekugle........................altid sporing, og især ved forhjulstræk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-05-15 15:38

Har ikke lige set efter om der var plads til en ´nøgle´ i bolten, men det skal ikke undre mig, gider ikke pille det fra hinanden igen for at se efter.
Fik den fast ved at bruge en polygriptang i det øverste gummi = ny styrbolt, men det må vente et par uger.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 18-05-15 15:38

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-05-15 23:20

Jeg be'r.