/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Genskabe win 8 som fra ny- hvordan?
Fra : ara
Vist : 528 gange
100 point
Dato : 17-05-15 17:39

Hej.

Vi har købt en bærbar pc hvor windows 8 er installeret.

Er det ikke noget med at man kan gemme en fil, man derefter kan køre hvis man pludselig får en maskine der kører dårligt.
Det jeg mener er at man skulle kunne gendanne sin pc, så Win 8 er som fra ny.

Vi har kun en ssd harddisk med 256 gb, vil det tage for meget plads at gøre sådan?

Alternativet er jo at skulle ud at købe en dvd med win 8 på, da vi ikke fulgte nogen med til pcen vi købte.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-15 17:52

Der findes "gendannelse" altså gå tilbage i tiden til der hvor noget gik galt

Der findes "genoprettelse" altså tilbage til da computeren var ny.

Der ligger sikkert allerede en partition på din harddisk til at lave "genoprettelse"

Alt efter hvilken computer du har så startes "genoprettelse" ved en bestemt tast.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-15 17:58

F8??? under opstart skulle frembringe en boks med genoprettelse.
Ellers kan du bruge dette til at lave en komplet backup med - gratis
http://www.aomeitech.com/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-15 17:59

Citat
Ellers kan du bruge dette til at lave en komplet backup med - gratis

Den bør så ikke ligge på drev C: men din disk er også stor nok til at dele den.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 17-05-15 17:59

Vil det sige at hvis man trykker på "genoprettelse" får man en maskine som da man købte den?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-15 18:05

Citat
Vil det sige at hvis man trykker på "genoprettelse" får man en maskine som da man købte den?

JA = hvis der er lavet en i forvejen, ellers kan du lave den i kontrolpanel/system/genoprettelse
lav både en disk og systemafbildning

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-15 18:06

NB; ved ikke om det er det samme på Win8 - men sådan er det på min 7

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-05-15 18:07

Brug en USB til at lave systembackup på det virker - og spare plads på SSD'en:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/create-usb-recovery-drive

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-15 18:15

Usb er godt nok, men kan være temmelig langsom.
Jeg har en backup af en nyinstalleret Win 8 og 10 og de fylder omkring 10gb og det er vel ikke meget - det er når der kommer programmer og opdateringer på den, at den pludselig kan vokse til 20-30gb.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 17-05-15 18:48

Disken er delt i to.

Men vil det sige at jeg bare skal gøre det når skaden er sket.
Så får jeg en ny og ren version af windows?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-15 18:51

Der er en funktion i Windows 8 til backup
Men jeg er begyndt at bruge Paragon Backup & Recovery gratis udgaven:
http://www.kandu.dk/Spg172203.aspx#1969262 i det svar jeg accepterede er der brugsanvisning
det er en slags total sikkerhed hvis nu harddisken går i stykker så jeg ikke kan bruge den indbyggede recovery
Programmet kan hentes her:
http://www.paragon-software.com/home/br-free/download.html
du skal bruge en ekstern harddisk som er større end den/de drev som skal kopieres, og en CD til at brænde en startdisk på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-15 18:55

Citat
Genskabe win 8 som fra ny
så er det ikke mit forslag du skal bruge, min metode opretter en kopi af systemet som det ser ud den dag kopien blev oprettet.
Hvis harddisken er stået af så kan du alligevel ikke bruge den indbyggede recovery så forslaget er måske værd at studere nærmere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-05-15 19:16

Det er ikke sikkert at bios (nok UEFI) tillader genstart med en CD/DVD
Men for at undgå alt for mange gætterier, ville det være godt at vide hvilken comp. du har:

Computernavn / præcis model / evt serienummer som står på bagsiden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-05-15 20:29

Angående MS, så bruger jeg kun Aomei, da jeg har oplebet at MS ikke kan finde/bruge den backup der er lavet - og så er man jo lidt på spanden.
Aomei kan også dele den backup du eventuel laver i flere dele, så det hele tilpasser sig dvd skiver.
Og bruger du Aomei, så lav en Bootdisk med det samme.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 18-05-15 07:10

Drop alt det med at installere, kopiere og hvad der ellers bliver foreslået!

Funktionen du spørger efter ER indbygget i Windows 8 / 8.1.

Du finder den ved at sætte musen op i højre hjørne, og vælger - Indstil --> Skift PC-indstillinger --> Opdatering og Genoprettelse --> Genoprettelse!

Optimer din PC uden at påvirke filerne!

Der får du muligheden for at geninstallere Windows filerne UDEN at påvirke indstillinger, programmer og dine egne filer!

Billede;
https://www.dropbox.com/s/d9i5965g7rkcm45/Win8Genoprettelse.png?dl=0

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-15 09:08

dogvillestar har ret.................................undtagen i et tilfælde - harddisk/SSD nedbrud, men det er nok ikke så tit, forhåbentlig.