/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mur farve analyse
Fra : svendgiversen
Vist : 2126 gange
245 point
Dato : 14-05-15 14:52

Jeg ved godt at vore grundfarver er rød, blå og gul,
med blandingfarverne violet, grøn og orange, blandes alle tre grundfarver får man vist brun.

Men når man køber printer patron farver er det gult + kontrast farverne cyan og magenta,
suppleret med sort, ikke hvidt, måske fordi man normalt printer på hvidt papir. Hvorfor mon?

Ud fra disse ret begrænsede antal farver er det vist, i hvert fald på en computer, muligt at
angive en farve med kun 3 tal, hvor finder jeg denne farve kode tabel på nettet??

Og så kommer det svære,
vi har selv efter mange forsøg, fået blandet en meget smuk gul mur farve,
bestående af mest cumin 11 fra OBI, plus resterne af marilla 11 også fra OBI i Flensborg,
tilsat lidt fasade hvidt og så, da det var for gult, brækket med okker fra Flügger.

Min kone siger det er ikke så gult som Skangens gult, jeg tror det nærmere er Dragør gult,
hvor finder vi disse to gule farver, så vi kan sammenligne med vore unikke Erna gult???

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 14-05-15 16:46

For det første forstår jeg ikke,hvorfor du selv har fosøgt at mixe farverne,jeg går ud fra,at vi taler om maling til udendørs.Der findes jo tusindvis af farvenuancer,som du får færdigtonet.Hvis du selv mixer,hvordan er det så med senere udbedringer.Hvis du f.eks.køber en gul standardfarve,og senere køber igen,kan du ikke regne med,at de er ens,da farvehandlere o.s.v. får det fra forskellige leverandører,altså,tag et farvekort med,og lad dem blande malingen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-15 17:10

Det gjorde vi også, hele to gange, begge gange var malingen vi fik lysere end det fremgik
af det lille farvekort fra OBI, og vi måtte brække den med okker.

Sidste gang forsøgte vi så også at bruge resterne fra vort første køb, som vi kun brugte til
de ydre hegn, da vi så hvor citron gul den var.

Og vi ved godt vi ikke kan genskabe den samme farve igen, men nu har vi maling til hele huset.

Som vor maler nabo siger, husk at kigge i bøtten inden du betaler.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 14-05-15 17:56

Hej svendgiversen.Det hjælper nok ikke så meget at stikke snablen ned i spanden,den farve du ser,bliver altid mørkere når den er tør.Jeg ved godt,at maling er meget billigere i Tyskland,men der bliver altså også solgt "Hjem og Fix maling"Har altid købt maling hos "Hagebaumarkt" de har deres eget mærke,som hedder Renovo,som er fuldt på højde med f.eks.Dyrup,bare 50% billigere.Hvis du har spørgsmål m.h.t mixing,så spørg bare.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-15 18:07

>har spørgsmål m.h.t mixing,så spørg bare.

Det der snød os var at det lille farvekort så meget mørkere ud inden i forretningen,
end da det kom ud på muren i dagslys, og den første citron gule er ikke blevet meget mørkere.

Men den nye, meget blandede farve som vi ikke igen kan lave, er perfekt, og nu efterlyser vi
farver og koder for Skagengul og Dragørgul, som vi tror er tæt på, og så kan bestille næste gang?

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 14-05-15 18:27

Du ved godt,at man at kan få små farveprøver,altså flydende,om man så ka se,hordan de egentlig ser ud efter tørring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-15 20:06

Når du har fundet den rigtige farve..........................så gem RAL koden.
Med RAL koden kan du altid købe en ny som passer til den oprindelige farve inden den falmede.
Og så er det ikke ligemeget hvilken farve som ligger bagved. Især rødlige farver skal have en bestemt farve bagved.

Der findes printere som har 3 farver + sort + grå

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 14-05-15 20:39

Lige et godt råd,hvis du vil male en mur gul,eller i en anden svag farve,start med at male den med en hvid grunder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-15 21:10

Hvad er Ral kode for noget?
Og hvad er Ral koden for Skagengul?? og Dragørgul???
Vi kan næppe gengive RAL koden for vor blanding at 4, mest tyske fasademalinger...

Og når vi nu maler, vi har haft en kraftig afskaldning i et barsk klima her ved Flensborg fjord.
De områder med afskaldning har fået nyt hvidt fasade puds af bedste kvalitet og ellers er
huset malet med lys okker farve, så vist ingen grund til ekstra hvid grunder maling?

Og så en rettelse >Min kone siger det er ikke så gult som Skagen gult,
hun er kunstmaler og kender udmærket farven Skagen gult, der er lidt mere varm, rødlig.
Vor nye unikke blandingsfarve er mere gul, men ikke så kold som vor første OBI citron farve.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-15 21:23

svendgiversen, du og din samleverske bliver da ved med at "vade" rundt i den malerbøtte.

Citat
Men om Skagen Gul,
da jeg mødte min nye kone var hendes hus malet stærkt gul,
en farve som hende og hendes afdøde mand havde købt billigt hos Praktikeren i Flensborg,
(u)heldigvis havde hun lagt penselen oven på den tyske farvekode, og da vi skulle male igen,
fik vi en lidt lysere og mere gul farve, i stedet hor Dragør Gul, nærmest Skagen Gul,
findes ikke flottere her på Fjordvej, slet ikke på Amager, men måske i Skagen.

http://kandu.dk/questionhist.aspx?qid=169242

http://www.stepshop.dk/ral/ral.htm

http://julemandens-side.jul-xmas.dk/farvekoder/farvekode.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-05-15 21:25
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-05-15 21:42

Farven "Skagensgul" er noget vrøvl.
Sidste sommer var jeg i skagen og kigge på alle de fine huse farvet i gule nuancer som slet ikke var ens. Skagensgul er jo ikke en standardfarve udover at den skal være gul.
Skagensgul smiley >>>>

Ps. Det ser nu flot ud med alle de gule huse, oppe fra tårnet ved Anna's hus.

Accepteret svar
Fra : omahexen

Modtaget 245 point
Dato : 14-05-15 22:01

Nu synes jeg ,at det bliver lidt for omfattende,find en farve der tiltrækker jer,vælg farven,om det er RAL,eller en anden kode,har de altid en tabel,hvor de kan finde dn rigtige mix,i Spanien,eller i DK.Nu må det være nok,det er vel ikke en Porsche.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-05-15 22:04

Tak ans, fordi du husker vore gamle problemer med praktikeren, nu er købt af OBI,
noget der jo ikke har mindsket vore problemer, tværtimod.

Og tak for den efterlyste ral oversigt, som jeg ikke helt forstår,
vor nye farve ligger vist mellem 1016 og 1018, men 1017 er jo helt anderledes?

Hvorfor ikke lave en farveskala med jævnt stigende andele af grundfarver eller kontrast farver?

Og Eyvind du har selvfølgelig ret i at ikke alle skagen huse har samme gule farve,
det samme gælder iøvrigt også husene i Dragør, som jeg også har set på.

Men der findes altså en specifik farve der kaldes Skagengul, som man kan købe,
måske ral 1021??

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-05-15 23:01
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-05-15 23:16
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-05-15 09:17

Tak, katekismus, ja det er den, rigtig Skagengul, og også ja omahexen,
så kan det være ligegyldig om den har ral 1021 eller 1028.

Vi prøvede som sagt at vælge farve ud fra ønsket kort, men fik noget lysere, fordi lyset snød os.
Næste gang vi handler i OBI, stadig billigere end i Danmark, vil vi vælge lidt mørkere...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-05-15 15:01

Tak for svaret omahexen.

Du kom først med mange gode råd, vigtigere er at man kan li farven, end koden,
også tak til alle andre for gode råd...