/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
DR og antenneforeninger
Fra : lgs
Vist : 534 gange
100 point
Dato : 12-05-15 16:33

Der tales for tiden en del om, at mange/de fleste, der henter deres tv og radio via antenneforeninger, betaler for langt flere kanaler, end de reelt bruger eller overhovedet ønsker at kunne bruge.

Mit ærinde vedrører ikke specifikt denne problematik men det forhold, at vi, der f.eks. som jeg selv har "den lille pakke" via min antenneforening og Yousee, reelt betaler 2 gange for DR´s kanaler: 1 gang til antenneforeningen og 1 gang via DR´s tvangslicens. "Den lille pakke" indeholder, formoder jeg landsdækkende typisk DR´s "produkter".
Jeg medgiver, at antenneforeningerne lægger kabler til og for det skal kompenseres.

Er der noget her, som jeg har misforstået? Hvis ikke - hvad kan/bør der så gøres for at rette op på den urimelighed?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-15 16:56

Nej du har helt ret, min kone betaler det du omtaler som tvangslisens,
og så har vi home trio fra TDC, igen med de samme kanaler plus nogle få ekstra.
Eksempelvis betaler jeg 50 kr ekstra pr md for at kunne se golf...

Der hvor jeg boede før, havde vi stofa net, som jeg var godt/bedre tilfreds med,
men det kan vi ikke få her, fordi der ikke er plads til at nedgrave kabler her på Fjordvej?

Med den nye digitale teknik er det muligt at man selv kan vælge hvilke kanaler man vil se,
men alligevel pakker de førende udbydere dem sammen i pakker,
jeg ser frem til det selskab der først tilbyder de kanaler, og kun dem, vi gerne vil se??

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-05-15 17:17

Citat
men alligevel pakker de førende udbydere dem sammen i pakker

Det er de udenlandske selskaber der pakker og sælger til udbydere som opererer i Danmark, det kan vi ikke gøre en sk.. ved.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-15 17:48

Og jeg tror ikke på at, det kun er de udenlandske udbydere, der tilbyder pakker,
men jeg tror på at flere danske udbydere tjener tykt på at supplere med ekstra billige programs, før kunne jeg eksempelvis se en masse programmer på arabisk, ikke lige min kop te.

I et par år betalte vi for at kunne se via sat programmer, noget vi aldrig brugte,
først da vi opsagde den dyre totale pakke, kunne vi pludselig få golf til en halvtresser.

Så igen, jeg efterlyser udbud af egne ønskede TV programmer, med frit valg på alle hylder?

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 12-05-15 18:00

Jeg vil møj gerne, at I forholder jer til min påstand: at vi reelt betaler 2 gange for de samme DR-varer, nemlig 1. til antennepakken, den billige, som typisk indeholder DR-programmerne, vi tvansudskrives til at betale for via licensen (I ved: den vi giver til hinanden ) og 2. via DR-licensen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-15 18:09

Det har jeg jo bekræftet:

>du har helt ret, min kone betaler det du omtaler som tvangslisens,
>og så har vi home trio fra TDC, igen med de samme kanaler plus nogle få ekstra.

Som vi jo så igen betaler for...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-05-15 19:02

Hvis jeg ikke har misforstået noget,er du og jeg i samme båd. Sammen med tusindvis af andre. Vi har også,som Svend,TDC home med Bredbånd. Men har formindsket til den lille pakke. (TDC tv lille. Som det hedder nu).

Derved betaler vi også to gange. (Tvangslicens).

Med de nuværende Båtnakker,på Borgen,tror jeg ikke det kan være anderledes.

M.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-05-15 19:02

Man betaler licens til DR for indholdet, antenneforeningen får udelukkende penge for at føre signalet til dit antennestik, ikke for indholdet. Så du betaler naturligvis kun én gang for DR. Med de andre kanaler betaler du både for indhold og for at antenneforeningen skal føre signalet til dit hus. Den pris du betaler til antenneforeningen er vildt for høj for de første kanaler, det er for at de kan sælge de andre billigt. Hvis man f.eks. vil se TV2 via Boxer, betaler man mere til Boxer for at levere signalet, end til TV2 for indholdet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-05-15 19:07
Kommentar
Fra : Guild

Dato : 12-05-15 19:46

Jeg har ikke fulgt udviklingen .. men for 10 år siden var jeg formand for lokal antenneforening med +8000 medlemmer.
Skrev til den daværende minister, og refererede til "Berner-aftalen". Mit krav var tilbagebetaling af 4.000.000 (du læste rigtigt fire-millioner danske kroner). Svaret (3 tætskrevne sider) blev læst af HELE bestyrelsen .. men ingen fattede en "dyt" .. skrevet et sprog, der krævede flere års jurastudier.
Samme minister havde på ADSKILLIGE valgmøder udtalt sig om denne dobbeltbetaling, men han glemte ALT, da han fik stolen på Christiansborg!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-05-15 19:52

Der er ingen dobbeltbetaling. Antenneforeningen betaler ikke til DR for at vise deres kanaler.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-05-15 20:28

Nej, men lige modsat,
betaler vi for, at både DR og diverse antenneforeninger, kan vise de samme programmer?

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 12-05-15 21:58

Opsig tv-abonnennet og stream.

Det nye sort som man siger.

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 12-05-15 23:13

Kan du fun2 med en henvisning af en slags underbygge denne din påstand:

[CITAT]antenneforeningen får udelukkende penge for at føre signalet til dit antennestik, ikke for indholdetCITAT]

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 12-05-15 23:28

Jeg beklager at jeg ikke selv før nu har googlet lidt om emnet, men her foreløbig hvad jeg fandt og som tilsyneladende underbygger min påstand: vi betaler 2 gange for den samme ydelse:

http://www.lokalavisennyborg.dk/lokalavisennyborg/Derfor-dobbeltbetaling-paa-antennen-/artikel/479668

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 100 point
Dato : 12-05-15 23:41

Antenneforeningerne betaler ikke til DR og TV2, de betaler en copy-dan afgift:
http://yousee.dk/hjaelp_og_support/regning_og_betaling/tv/koda_og_copydan.aspx
Men dette er ikke en betaling til DR og TV2, så der er ingen dobbeltbetaling. DR og TV2 får penge fra licensen, som vi alle betaler.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 13-05-15 00:05

Det er/var netop disse KODA og Copydan afgifter jeg klagede over for 10 år siden. Dengang var det 90,- kroner pr år .. ikke mange penge for det enkelte medlem .. men alligevel!

Mit tilbagebetalingskrav ville idag beløbe sig til 12 - 13.000.000.

Så netop idag den tidligere minister i "Spørgetimen" fra Christiansborg .. fantastisk at han kan sove med åbne øjne!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-15 15:07

Antenneforeninger er en pengemaskine.........................og nu kan du komme ud af suppedasen.

Du betaler licens for at eje et apparat som kan se TV. (underforstået DR TV)

Antenneforeningen tager penge for, at levere det du gerne må se, fordi du har betalt licens.

Du har jo stadig ret til selv at levere TV via en antenne / "digital antenne"

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 08-06-15 17:26

Tak for svaret fun2.