/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
løse "raugh plugs"
Fra : lham
Vist : 833 gange
100 point
Dato : 11-05-15 16:27

Gelænder med skruebeslag monteret på murstensvæg med 2 gange 3 skruer i raughplugs/fisherplugs.

Alle plugs efterhånden løse så hele gelænderet med plugs kan trækkes ud.
Findes der noget jeg kan proppe i de nuværende huller og så sætte gelænderet på igen ?-tænkte på pollyfilla /superepoxy eller .........

Vil nødig til at bore murhuller op da eksisrende skruer så bliver for små til de så større plugs og skruer kan ikke bare vælges større grundet huller i beslagene

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-05-15 18:14

Du får lige det rigtige navn: Rawlplugs

Forstår ikke hvorfor de er løse, er de muligvis sat i fugerne, det holder nemlig ikke.
Hvis de er sat fast i selve murstenene bør du kunne udskifte selve rawlplugsne med nogle nye/bedre egnet til formålet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-15 18:14

Gætter på du mener raw-plugs. Og jo, men det jeg kender passer måske ikke så hulens godt, men kunne være løsningen. Hilti har noget de kalder limankre, men de er normalt noget større. Det er to-komponent. Gætter på epoxy-baseret. Det er noget voldsomt noget der har reddet befæstigelse i dårlige mursten for os før. Würth er også en stor aktør i befæstigelse, men både Hilti og Würth handler ikke med private, så du skal ind over en der handler med dem.

En fuske-lusk løsningen kunne være at injicere en ekspanderende mørtel ind omkring de plugs der har passet. Men det er noget skidt hvis stenene er skadet væsentligt. Om de mirakelmidler sokkelfolkene anvender kunne bruges er ikke utænkeligt. Det jeg har set har været harpiksbaseret. Altså ikke cement, men noget der kan give sig sammen med stenene.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-05-15 18:18

...ikke bindestreg, men L......Rawlplug!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 11-05-15 18:22

Sådan nogle her skulle kunne holde.
http://www.fischerdanmark.dk/desktopdefault.aspx/tabid-684/1083_read-1674/
Expandet har også noget i byggemarkedet der kan holde

Og ja, Hilti holder helt sikkert, du kan i byggemarkedet købe noget tilsvarende fra Expandet
http://www.expandet.dk/produkter/kemisk-befaestigelse/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-05-15 21:50

Citat
Vil nødig til at bore murhuller op da eksisrende skruer så bliver for små

MON ikke du burde skrive hvor store de ´plugs´ er som ikke kan holde ? til HVAD og hvor meget de skal bære.

Mig bekendt sætter man ikke almindelige ´plast´ rawplugs i et trappe gelænder, hvis det skal holde til noget som helst - det bliver lavet med stål-plugs der udvider sig i muren og er ikke til at rykke ud = ikke noget med 2 gange 3 huller og noget der muligvis kan holde - til et gelænder med vægt og bevægelse på - hvordan mon trappen så er lavet??

For mig lyder det som et gelænder til et børne/legehus monteret i et træ ? med eller uden rebstige og hæfteplaster.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 11-05-15 23:41

Du har oprindelig købt en pakke plastpløkker i et supermarked, og de holder ikke mange sæsoner. Pil lortet ud og sæt nogen pløkke i, som vil være deres navn bekendt. Jeg kan nævne Fischer og Expandet. Genbrug hullerne og sæt evt skruer i, som er ½ mm tykkere. Hvis nogen af hullerne er i en fuge, så udvid hullet til nærmeste sten, støvsug og vand godt, fyld med cementmørtel 1+3 og sæt en træprop i svarende til tykkelsen af pløkkene. Når det er hærdet, borer du træproppen i og sætter plugs og skruer i efter bogen.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 12-05-15 09:31

Brug nogle slag-ankre, og nogle maskinskruer med linsehoved, i stedet for plugs!

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 13-05-15 06:36

Tak for svaret pbp_et.

det virker stabilt-lad os se om et år