/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Boot fra DVD
Fra : ehkejser
Vist : 540 gange
100 point
Dato : 08-05-15 16:55

Hej alle
Jeg har skulle installere windows 7 på en gammel maskine med wista. Det gik udemærket til den lige pludselig sagde af der var en fejl på harddisk og jeg skulle køre en chkdsk. Efter genstart gjorde jeg det, men nu vil den ikke starte og genstarter hele tiden. Hvordan kan jeg boote på cd--drevet og starte en ny installation. Jeg har prøvet at starte i fejlsikret tilstand med kommandopromt uden held.

Mvh
Edvard H. Kejser

Kommentar
Fra : ehkejser

Dato : 08-05-15 16:58

Jeg glemte at skrive at det er en HP Pavilion Entertainment PC

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 08-05-15 17:01

Du skal gøre på samme måde som da du installerede Windows 7. Hvis BIOS ikke er sat op til at prøve og boot fra cd/dvd inden harddisken så skal du trykke F9 under opstart for at komme ind i boot-options, derfra vælger du så cd/dvd.

Kommentar
Fra : ehkejser

Dato : 08-05-15 18:22

Det gjorde jeg også, menuen kom frem men der var ikke boot fra cd/dvd drevet.
Kører en Primary Hard Disk Self Test, det tager lidt tid.
Kan man formatere harddisken? så burde det jo løse sig.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 08-05-15 20:01

HP Pavilion - her bruger jeg f10.

Herinde skal du ændre boot-rækkefølgen - så den vælger DVD som 1. mulighed. Og så save din BIOS opdatering.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-05-15 20:21

Fejl på disken går ikke væk ved at formaterer eller geninstallere = ny disk, eller du får problemer resten af diskens levetid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-15 21:59

Citat
Jeg har skulle installere windows 7 på en gammel maskine med wista

Hvis det er en opgraderings CD kan du måske ikke installere direkte fra CD

Hp plejer at have genoprettelse af programmet (Vista) og så kan du måske opgrade bagefter.
Jeg mener at huske, at det er ESC tasten lige i opstarten, som giver flere muligheder.

Men er der fejl på disken.............bliver det som regel ikke bedre men værre.

Kommentar
Fra : ehkejser

Dato : 08-05-15 22:42

den er vist ikke nem.......kan ikke ændre i bios, det har jeg prøvet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-15 22:56

1. Din windows 7 ......................er det en opgradering eller til ny installation.

2. Har du formateret din harddisk

3. Kan du komme ind i bios

Ændring af boot rækkefølge kan ligge skjult i bios

Kommentar
Fra : ehkejser

Dato : 09-05-15 00:09

Det er min windows 7
jeg har ikke formateret min harddisk, det kan jeg ikke komme til
Jeg kan godt komme ind i bios, men ikke ændre rækkefølgen ar boot

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-15 08:31

Prøv F12 (måske andre F8/10) når du starter pc, så burde der komme et Boot valg frem.
Lyder mærkeligt at du ikke kan ændre på valg af Boot, sikker på at dit dvd drev virker? gør du som der står i siden af menuen i bios - det kan være du skal bruge +/- tasterne for at vælge/ændre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-15 09:40

Jeg har måske fundet den manual som passer til din computer.

http://www.hp.com/ctg/Manual/c01689926.pdf

På side 137 står der:
? Restart the computer and press f11 while the “Press <F11> for recovery” message is displayed
on the screen. Then select Recovery Manager.
2. Click Advanced Options.
3. Click System recovery, and then click Next.
4. Follow the on-screen instructions.

Eller på Dansk > tryk F11 når der står noget nede til venstre på under opstart.
Og under Advance er der måske muligheder for bootvalg.
Der kan være forskel på om du forsøger F11 fra en genstart eller start fra slukket maskine.

En anden metode:
Når du er inde i bios
System Configuration menu

Boot Options Set the following boot options:
? f9 and f10 Delay (sec.)?Set the delay for the f9 and f10 functions of the Setup
Utility in intervals of 5 seconds each (0, 5, 10, 15, 20).
Her sættes en lille startforsinkelse så man kan nå at klikke på F9 ell F10 under opstart

Du burde også kunne sætte bootrækkefølgen her:
? CD-ROM boot?Enable/disable boot from CD-ROM.
? Floppy boot?Enable/disable boot from diskette.
? Internal Network Adapter boot?Enable/disable boot from Internal
Network Adapter.
? Boot Order?Set the boot order for:
? USB Floppy
? Internal CD/DVD ROM Drive
? Hard drive
? USB Diskette on Key
? USB Hard drive
? Network adapter

Hvis din maskine har UEFI sat til er det ikke alle CD/DVD den kan boote med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-15 10:26

Citat
Der kan være forskel på om du forsøger F11 fra en genstart eller start fra slukket maskine.

Alle F-tasterne og ESC kan aktiveres fra start af comp. eller efter genstart.

Kommentar
Fra : ehkejser

Dato : 09-05-15 18:31

Det prøver jeg Eyvind

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-15 20:14

Ellers hiv strømstikket og hold START knappen inde et par sekunder og sæt strøm på igen, så tror (kan tro) maskinen at den kommer fra fabrikken og kan bede om hvad der skal starte op - men til tider skal man være hurtig, dog næppe på din ´gamle´ pc.

Men stadig, fejl på disk er næppe noget der vil virke på lang sigt - samt du vil sikkert få fejlmelding når du prøver at installere på ny.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 10-05-15 09:35

For at du kan komme videre er det nok dette som skal gøres.

Når du er inde i bios
System Configuration menu

Boot Options Set the following boot options:
? f9 and f10 Delay (sec.)?Set the delay for the f9 and f10 functions of the Setup
Utility in intervals of 5 seconds each (0, 5, 10, 15, 20).

Sæt den til 5 eller 10 sec som gør at du kan starte op på en CD/DVD bagefter.

Ind med DVD stat maskinen og tryk på enten F9 eller F10 i opstarten (måske viser den en tekst nede til venstre.
Og så burde du kunne starte op på win 7 skiven
Og vær så klar til at trykke på mellemrumstasten når teksten vises for oven.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-05-15 12:38

Bare tryk en masse gange på f10 under opstart af bundkortet/systemet...Så burde du ende inde i BIOS.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-05-15 08:26

Hvis du har trykket F9 og boot-option kommer frem på skærmen og du ikke kan vælge dit cd/dvd drev, så virker det måske ikke. For at være sikker, så må du som andre skriver ind og ændre i bios. Der kan være flere boot menu du skal igennem, en standard og en failure. Sæt dit cd/dvd drev som det første i alle sammen. Kan du ikke ændre i din bios, så kan du prøve at nulstille din bios ved at pille cmos batteriet ud og sætte det i igen og så derefter prøve og ændre i bios igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-15 10:59

F9 / F10 står måske til 0 sec forsinkelse og så kan man ikke komme til bootvalg

Så kan min anvisning til ændring af tiden benyttes................ Måske

Kommentar
Fra : ehkejser

Dato : 13-05-15 20:09

Den er ikke nem, det er ikke min pc, og jeg mangler et gendannelse kit. Jeg har været inde på best2serve hjemmeside for at købe nogle nye. Det var negativt når jeg søgte.
Har prøvet med en gammel XP, for at få lidt liv i maskinen, uden held. Det er min erfaring at de bærbare er svære at lave om på. Træder vande lige nu.......

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-15 21:00

Du skal ind og ændre den forsinkelse så der bliver mulighed for at trykke F10

Godkendelse af svar
Fra : ehkejser

Dato : 01-06-15 21:39

Tak for svaret Eyvind.
Hej alle der har skrevet på denne tråd. Som sagt var det ikke min PC og efter alt jeg har prøvet med hvad jeg kunne tage ned fra hyldene, og hjælpen fra jer måtte jeg give op, og aflevere Pc'en tilbage til ejermanden. Der har nu været en tekniker at se på den, og dommen var at der var spildt kaffe eller noget anden i den bærbare. Det ville koste alt for meget for få den op og køre igen. Godt jeg tog en komplet backup af billeder og dokumenter.

Med venlig hilsen
Edvard H. Kejser

Kommentar
Fra : Eyvind