/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
afrensning af hårdttræ terrasse
Fra : Shamrock
Vist : 392 gange
100 point
Dato : 06-05-15 23:10

Har en hårdttræ terrasse med riflet profil. Jeg er blevet fejl vejledt ved, at terrassen skulle behandles med en pigmenteret maling, hvilke nu er ser ud ad h.... til! Jeg skal med andre ord have fjernet alt gammelt maling på overflade og i riller, hvilke ikke er let med en 55-60 m2 terrasse! Nogen der har et par "coyboytricks" ?? På forhånd tak

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 07-05-15 02:11

Påføre alle terrassebrædderne med brun sæbe i et godt tyk lag med pensel og herefter tildæk terrassen med husfilm eller afdækningsplastik og lad det stå uberørt i et par dag.

Afvaskes herefter og skrab terrassebrædderne rene for sæbe og malingrester med rent vand/skuresvamp, spartle og skrabejern..... Gentag processen igen, hvis ikke alt maling bleven fjernet. (2-3 gange)

VIGTIGT!!!
--------------------------------------
Start med at lave en lille test på et par m2, og se resultatet før du smører hele terrassen ind i brun sæbe og husfilm/afdækningsplast.

McBobo

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-05-15 09:01

Har du prøvet med højtryksrenser. Den kan måske tage en del af det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-15 15:42

I stedet for skraber, som ikke kommer ned i rillerne, så brug efter indsæbning og ventetid en stiv børste model gulvskrubbe. Det er en metode, som virker på oliemaling, olieemulsionsmaling og alkydmaling. Hvis det har fået plasticmaling, skal opblødningstiden snarere være en uge eller to. Efter afskrubning skal der vaskes med rigeligt vand, sidste hold vand tilsættes en kop eddikesyre pr. spand for at neutralisere sæbens alkalitet. Efter tørring kan du give det olie - strøget på, ikke hældt på! det kan du gøre to eller tre dage efter hinanden, til det ikke suger mere. Hvis du har mange penge, så brug "hårdttræsolie", ellers rå linolie, gerne med en sjat GORI22 i sidste strøg mod skimmel.
vh
pbp