/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hjælp til flytning af fisk??
Fra : play_time
Vist : 301 gange
20 point
Dato : 19-06-03 14:21

vi står og skal flytte langt væk og vi ved ike helt hvad der er bedst for vores fisk når man skal tage dem op og hvad er nemmest når man står og skal flytte...... Hvad skal man gøre??

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 19-06-03 15:28

Put dem i en pose med vand fra akvariet......men vær opmærksom på temperaturen i vandet....det er ikke specielt lang tid de kan holde til a opholde sig i sådan en pose.

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 19-06-03 18:54

Hmm... Hvor langt er "langt væk"?
Og hvilke fisk drejer det sig om?

Ellers vil jeg give kpm ret og lige uddybbe lidt:
Posen (brug en eller flere fryseposer alt afhængigt af hvor mange fisk der er) skal tapes op i hjørnerne, så fiskene ikke forvilder sig ind i skarpe kanter. Der skal fyldes meget lidt vand i, så vidt jeg husker er det 1/4 del vand og 3/4 dele luft, så fiskene ikke bliver kvalt. Posen skal pakkes ind i avis, for at fiskene tror det er nat. Og så skal de selvfølgeligt flyttes så forsigtigt som det er muligt, så de ikke bliver væltet rundt...
Og til sidst: Akvariet er selvfølgeligt det sidste der tømmes, og det første der stilles op det nye sted :)
Temperaturen ville jeg nu ikke bekymre mig så meget over ved flytningen. for det første er det sommer, for det andet kan de fleste fisk godt tåle temperaturudsvigninger. Dog er det vigtigt og tilvænne dem igen, så de ikke bliver plumpet ned i nyt vand der har stor udsvigning i.f.t. det de går i, i posen.
Der er det bedste at akklimatisere dem, på samme måde, som hvis de var nyindkøbt.

Held & lykke med flytning :)

Kommentar
Fra : TheGunners

Dato : 22-07-03 20:26

Det er rigtigt det Lequack skriver... Bare lige 1 ekstra ting... Hvis det er meget lang tid (Her er tale om over et døgn) kan du åbne posen og ilte vandet.
Husk når du har sat akvariet op, skal du venne fiskene til det nye vand. Præcis som man gør når man får nye fisk! Der er vigtigt, ellers kan de dø af et hurtigt skifte af hårdheden i vandet, som der nok er, hvis du flytter lang væk...