/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Beskyttede titler
Fra : hovsada
Vist : 1365 gange
100 point
Dato : 06-05-15 16:34

Deltager i diskussion om beskyttede titler ...det drejer sig om Guldsmed og Ædelsmed.

Ædelsmed er den nye betegnelse for guldsmedeuddannelsen. Mener ikke at guldsmed er beskyttet titel, men det påstås at Ædelsmed er beskyttet.

Kan ikke finde oplysning via Google....nogen her der kan finde det på tryk ?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-05-15 16:39
Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 06-05-15 17:19

Det var så ikke det mit spørgsmål gik ud på !!!!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-05-15 17:24

Så beklager jeg da mange gange.
Citat
det påstås at Ædelsmed er beskyttet

Citat
Både din virksomhed og dine produkters identitet er kendetegnet ved deres navn og logo. Den slags forretningskendetegn kan beskyttes med et varemærke.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 06-05-15 18:03

Spurgte om en beskyttet TITEL ikke varemærke.

Titel er benævnelse af uddannelse !

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-05-15 18:08

Mig bekendt, må alle kalde sig hvad de vil - herunder Ædelsmed, Guld/Sølvsmed, Tømrer, Murer Maler, osv., fordi uddannelserne ikke kræver autorisation.
Omvendt må man ikke kalde sig kloakmester, Elinstallatør, VVS Installatør, Læge, Tandlæge, Advokat..osv osv.... fordi, disse fag kræver netop autorisation.

Håber jeg har opfattet dit spørgsmål rigtigt.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 06-05-15 18:14

Tror du har ret men ville gerne se det på tryk på en officiel side !

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-05-15 19:25

Det jeg rent umiddelbart kan finde vedr. emnet er dette: http://www.sik.dk/Virksomhed/Autorisation-el-vvs-og-kloak/Arbejder-du-med-el/Spoergsmaal-og-svar-om-autorisation

Man kan sikkert finde mere hvis man rigtigt "går til den"

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 06-05-15 21:54

Eftersom det er en side fra Sikkerhedsstyrelsen, vedrører det nok ikke guldsmedebranchen !

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-05-15 22:17

Citat
Eftersom det er en side fra Sikkerhedsstyrelsen, vedrører det nok ikke guldsmedebranchen !
Netop - og derfor er der heller ingen autorisations krav inden for guldsmedebranchen - og så er vi faktisk henne ved sagens kerne - nemlig, må man så kalde sig Guldsmed/Ædelsmed...?
Ja fordi, faget kræver ingen autorisation.