/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fuglefoderhuse
Fra : EiHaBr
Vist : 483 gange
200 point
Dato : 05-05-15 21:21

Man ser så mange smarte fugle foder huse.
Nogen af dem er der boliger til fugle på 1 sal, spørgsmålet er så, om det er en god ide, giver det ikke konflikter eller kommer der fugle til foder brædtet alligevel eller kommer der ingen fugle i boligen.
Er der nogen der ved noget om dette.

med venlig hilsen
Eigil

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-05-15 22:18

Prøv hos DOF

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 06-05-15 13:29

Der findes et debatforum om fugle og ornitologi, men ikke du kan spørge der? GHer er linket:

http://www.netfugl.dk/forum.php

Jeg købte sidste år en kasse med 3 boliger til gråspurve, det hedder sig, at de er meget selskabelige. Jeg kan da også huske fra min barndoms København, at de byggede tæt i skure og under tagrender. Kassen købte jeg sammen med et par andre redekasser hos Vivara, der udgiver et virkelig flot kalalog, som de hvert år sender til gamle kunder. Det indeholder et hav af redekasser, og kasser og skjul til andre små dyr, foder, planter mm. Meget flot, det kan du rekvirere hos www.vivara.dk, eller tlf. 33 31 33 26.

Den omtalte kasse til gråspurve blev ikke beboet sidste sommer, og helle rikke endnu, men der har da været nogle nysgerrige for at se på bolig. De andre kasser fra Vivara har været flittigt benyttet.

Nogle sætter webcam, op i redekasser, men det synes jeg nu er overdrevet. Fuglene skulle nødig blive stressede.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-05-15 18:10

Synes ikke det er nogen god ide...

I mit fuglefoderhus kommer der mange forskellige slags fugle. Og de små fugle holder sig altså væk, når der er aggressive store fugle, uanset om det er skader eller krager eller noget tredje..
De holder sig også væk, når der er egern på besøg.. Duerne enes de fint med..

Egern kan vel også godt snuppe et par småæg...

Hvis de små fugle havde lejligheder med unger på første sal, så kunne jeg da frygte, at de ikke ville turde passe ynglen hvis det var spisetid for de store..

Det er jo også sådan, at al mylderet ved foderbrættet tiltrækker rovdyr, rovfugle eller katte....

Fugle vil vist helst have reder på skjulte og ubemærkede steder.

Det ser smart ud i butikkerne... men er nok svært at sælge til dem, der skal bo der..

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 06-05-15 21:39

Tak for jeres svar.
Jeg er lidt tilbøjelig til at tro, at du har ret Birgitta, men vi må jo se, det kunne jo være at flere der har erfaring skriver.
Mit gamle fuglehus er næsten ved at falde ned, så jeg skal have en ny lavet en dag.
Jeg kan så godt lige give et godt råd videre, mit fuglehus sidder på en stolpe jeg har hamret ned midt i hækken lige ud for køkkenvinduet, og det gør jo at ingen katte osv. kan komme op til fuglene, "meget smart ikke".

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-15 17:36

Redekasser for sig og foderhuse for sig. Og helst ikke anbragt for tæt på hinanden.

Redekasser bør i øvrigt anbringes hvor der er skygge, da fuglene og ungerne faktisk kan dø af hedeslag hvis der er mulighed for at solen kan bage lige på redekassen.
Og selvfølgelig også under hensyntagen til, at det ikke lige behøver være alt for nemt for diverse rovdyr at komme til redekasserne.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 11-05-15 19:28

Tak for det dova.

Nord eller syd side af træet.