/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Snaps på "Kongensknap"
Fra : lham
Vist : 782 gange
200 point
Dato : 05-05-15 11:50

Kongengs knap-den lille kuglerunde violette blomst der lige nu så småt er ved at komme frem i kystnære områder -er jo smuk at se på og dufte til, men kan man lave snaps på den uden at blive forgiftet mere end det alkoholen gør .
Har brugt en del tid på nettet -er der nogen der har erfaring og overlevet forsøget

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-05-15 16:15
Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-05-15 22:07

Find et billede!
MV2

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 05-05-15 22:14

jeg fandt selv denne side http://www.luontoportti.com/suomi/da/kukkakasvit/engelskgraes
kan ikke finde nogen toksinrapport om denne plante.
MV2

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-05-15 07:26

modersvilje

tak for billedet-det er netop denne blomst-heroppe i vestjylland hedder den bare ikke engelskgræs men kongens knap-er stadig interreseret i om evt giftighed.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-05-15 12:44

Citat
er der nogen der har erfaring og overlevet forsøget

Jeg har aldrig forsøgt at lave snaps, men på denne side

http://www.naturhistoriskmuseum.dk/Viden/Naturlex/Planter/strand-engelskgr%C3%A6s

står der, at den ikke er giftig (hvis det er den samme blomst).

Så er det jo op til dig, om du vil lade det komme an på en prøve

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-05-15 16:17

ans

jeg kan ikke få øje at den ikke er giftig, men der står "
Citat
hvor fårene græsser og med stor fornøjelse sætter den til livs, fordi den åbenbart dufter og smager rigtig godt.

og jeg er ikke et får
forøvrigt mærkeligt at en selv-børn og børnebørn endnu er ilive når man ser hvor mange farlige gevækster der omgiver os

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 06-05-15 16:48

Citat
Giftighed: Ikke giftig

I højre side under Fakta

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-05-15 16:56

ans

sådan
så skal der slavevodka på kongensknap
du får point

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 06-05-15 16:56

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 07-05-15 11:06

Det besvarer ikke spørgsmålet om planten kan bruges i - til brændevin/bjesk!
MV2