/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Kobbersulfat ?
Fra : mig-selv
Vist : 1313 gange
50 point
Dato : 04-05-15 22:12

har lige købt dette:
http://spic.dk/index.php?view=7251430769601

På en anden side ? læste jeg om ´formaldehyd´ eller noget der ´klinger´ lige sådan - om at der var en mand på Grønland der ikke kunne skaffe medicin til sine akvariefisk? men havde en ? menneskelæge som hjalp ham med noget andet - som skrevet.
Man kan vist købe det og noget ´andet/ noget med ? grønt...klingende´ ved Matas, men det skal vist fortyndes rimeligt meget op, før/hvis ikke det skal slå alt levende ihjel - og alt sammen er noget giftigt skidt at bruge.

Men findes der (lovlige/ virksomme) alternativer til det købte produkt = billedet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-05-15 22:15

NB; har før brugt Euflavine, men tvivler på det har samme virkning, og skal stadig købes på Apotek

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-05-15 22:59

I havecentre kan man formodentlig købe noget mod alger i havedamme. Det, jeg har hørt om, slår ikke fisk ihjel, hvis man følger anvisning og koncentration nøje.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-05-15 23:07

Det er ikke mod ALGER, men mod ? ikter/ utøj på akvariefisk = det man ? måske brugte for hvide pletter og andet i samme stil.
Men man kan desværre ikke købe de gamle midler mere (I Danmark), da det er ulovligt i følge EU/ Folketing.
http://www.gotfred.com/medicin-til-fisk.html
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE6958866/Ejere+af+akvariefisk+tvinges+til+at+overtr%C3%A6de+dyrevelf%C3%A6rdsloven/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-05-15 23:10

Meget langt uddrag fra JP, som ikke virker med IE8
Citat
KASPER FRANK
FØLG
Journalist
Da EU ville forbyde lakridspiben og kanelsneglen, kom hele Danmark på barrikaderne, og debatten gik amok. De danske akvariefisk er i stilhed blevet ramt af konsekvenserne af et EU-direktiv, som har langt mere alvorlige konsekvenser for dem og deres ejere.

I 2003 vedtog EU et direktiv, der sidestillede akvariefisk med andre kæledyr. Herefter skulle fiskemedicin godkendes på samme vis som medicin til f.eks. katte og hunde skal. Siden 2003 er der dog ikke blevet godkendt et eneste præparat til behandlingen af akvariefisk.

Direktivet blev suppleret med en særlov, som gav medlemslandene mulighed for at tillade salget af medicin. En særlov, som mange EU-lande har indført, blandt andet vores naboer i Sverige og Tyskland. Men den danske regering valgte ikke at indføre særloven.

Konsekvensen er, at de danske akvariefisk-ejere ikke kan få medicin til deres fisk, hvis de bliver ramt af sygdom. Og da et akvarie er et lukket miljø, kan fiskene hurtigt smitte hinanden, og så risikerer man, at hele bestanden dør eller må aflives. En trist, men også bekostelig affære hvis man har en større bestand.

Danmark er for lille

Tonny Brandt Andersen er tidligere indehaver af Danmarks største online fiskehandel, Akvariewest, og han er ikke i tvivl om, hvorfor man ikke har vedtaget særloven i Danmark.

"Det er tænkt som en pengemaskine, hvor staten kunne score nogle nemme penge," siger han og fortsætter.

“Dyrehandlerne må godt sælge medicinen, hvis de bliver godkendt som forhandler af lægemiddel, og ligeledes skal producenterne af medicinen have en godkendelse for, at de må komme ind på det danske marked. Disse godkendelser koster penge for firmaerne, og Danmark er så lille et marked, at det ikke kan svare sig at betale for denne godkendelse,” siger han.

Dyrlæge hos Sundhedsstyrelsen Niels Christian Kyvsgaard oplyser til Jyllands-Posten, at man ikke har modtaget henvendelser fra producenter af akvariefisk-medicin, som ønsker at komme ind på det danske marked. Han mener også, at det skyldes, at det ikke kan betale sig for firmaerne at søge godkendelse til så lille et marked.

Dyrenes Beskyttelse: Det er problematisk

Hos Dyrenes Beskyttelse kender man godt til problematikken. De mener, at forbuddet sætter de danske akvarierejere i en skidt situation.

“Det er problematisk, når man kan anskaffe sig nogle dyr på lovlig vis, som man så ikke må behandle med medicin. Det kommer på kant med dyrevelfærdsloven paragraf 1, hvor der står, at du skal behandle dyr forsvarligt og beskytte dem bedst muligt imod smerte, lidelse og angst. Det kan være svært at opfylde som akvarierejer, hvis du ikke kan skaffe medicin til dine fisk på lovlig vis,” siger projektleder for familiedyr hos Dyrenes Beskyttelse, Jens Jokumsen.

Han kan godt forstå, at nogle akvarierejere bestiller deres medicin i udlandet, men understreger at det bør være lovligt at købe medicin til sine akvariefisk i Danmark.

Det forventes, at EU kommissionen fremlægger et udkast til en ny lovgivning omkring lægemidler målrettet dyr engang i september. Det nuværende direktiv er fra 2001.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-05-15 07:43

Citat
måske brugte for hvide pletter

Iflg. denne side kan du købe Faunamor fra Tyskland: http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1452370

Hvis det er Dessamor du skal bruge kan det sikkert fås samme steder.

Citat
Man kan vist købe det og noget ´andet/ noget med ? grønt...klingende´ ved Matas, men det skal vist fortyndes rimeligt meget op, før/hvis ikke det skal slå alt levende ihjel - og alt sammen er noget giftigt skidt at bruge.

Hmmmm, kan det være noget der ender på "blåt"?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-15 14:37
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-15 14:44

..men det jo 'utøj' du har !

Hvis det er hexamitter ...findes som regel kun på Diskos fisk, så er det rigtigt.. :

http://www.eshalabs.eu/europe/products/esha-hexamita.html

Fiskedræber?

..så : http://www.mallen.dk/content/18-hvide-pletter-fiskedraeber-ichthyophthirius-ick
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-15 14:48

..mere inf. om fiskedræber ...på engelsk !

http://www.americanaquariumproducts.com/Aquarium_Ich.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-15 14:54

Altså... BLÅT ???? ...mon ikke du mener GRØNT ????

Citat
This is a VERY important aspect that is often forgotten or unknown; Malachite Green is much more toxic at lower pH (especially on the acid side of the pH algorithm). Calcium is VERY important to buffer this. Calcium also improves osmoregulation further lowering Malachite Green toxicity and improving effectiveness.

http://www.americanaquariumproducts.com/AquariumKH.html#calcium

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-05-15 14:59
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-05-15 20:24

Fiskene har ikke fiskedræber eller bare noget der ligner et angreb af samme.
Men en af mine store Blå Acara havde for et stykke tid siden en enkelt ´rimelig´ stor hvid plet på siden - og nu er fisken næsten blind, den svømmer ind i næsten alt, der er intet at se på dens øjne, bortset fra at øjnene syntes at mangle farve.

Det er den øverste den er gal med
http://spic.dk/index.php?view=9461430850194

Det har jeg aldrig oplevet før - bortset fra fisk der ´drøner´ ind i ruden og på den måde bliver en smule tosset.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-05-15 20:45

Citat
Iflg. denne side kan du købe Faunamor fra Tyskland:
http://akvariesiden.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1452370

Hvordan kommer du ind på den side?.
Jeg kan ikke åbne deres sider, samt mange andre af deres forum´s, der er kun reklamer i siden og intet andet.

Problemet er at man ikke kan købe de gamle medikamenter mere, her hjemme.
Og siden jeg begyndte med fisk, har jeg kun oplevet ? forkølelse og dårlig mave, som kunne kureres med salt og til maven Flagyl.

Tror der er for meget indavl af kendte fisk i DK, samt dyrhandlere der ikke passer ordenligt på deres dyr, Petworld Aalborg er et godt eksempel syge og døde fisk der ligger flere dage

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-05-15 20:47

Citat
Altså... BLÅT ???? ...mon ikke du mener GRØNT ????

Jeg kan meget nemt blande noget sammen, men hvis det havde heddet malakit-grønt, så havde jeg kunnet huske det, p.g.a. dem her: http://aragec.com/malakit+ta%C5%9F%C4%B1n%C4%B1n+faydalar%C4%B1.html

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-05-15 21:06

Citat
Hvordan kommer du ind på den side?.

Jeg googlede "faunamor", og da poppede siden op.

Citat
Og siden jeg begyndte med fisk, har jeg kun oplevet ? forkølelse og dårlig mave, som kunne kureres med salt og til maven Flagyl.

Da jeg var barn havde vi akvarie á flere omgange, og min mor har haft akvarie i mange år, det eneste medicin vi/hun har haft brug for har været faunamor.

Citat
Tror der er for meget indavl af kendte fisk i DK, samt dyrhandlere der ikke passer ordenligt på deres dyr, Petworld Aalborg er et godt eksempel syge og døde fisk der ligger flere dage

Da jeg arbejdede i dyrehandel (midt i firserne) importerede min chef selv direkte fra Singapore i starten, senere gik de sammen flere dyrehandlere.

Det er svært at undgå døde fisk når der lige er kommet en ny sending hjem, derfor plejer jeg, at anbefale, at man liige venter et par dage med at købe.
Men de døde fisk skal selvfølgelig fjernes hurtigst muligt.

Citat
Altså... BLÅT ???? ...mon ikke du mener GRØNT ????

Nu fandt jeg det sørme, det hedder "metylenblå", se #24 her: http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1384560

Jeg skal da vist have fortalt min mor om disse regler, så hun kan tjekke, om hun stadig har faunamor.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-05-15 22:49

Citat
Hvordan kommer du ind på den side?.

Jeg googlede "faunamor", og da poppede siden op.

Ok, det så min Ad-blokker der havde smidt siden på den sorte liste.
Citat
Nu fandt jeg det sørme, det hedder "metylenblå", se #24 her: http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1384560
Jeg skal da vist have fortalt min mor om disse regler, så hun kan tjekke, om hun stadig har faunamor.

Lidt af en lang tråd, som nok skal blive læst.
Tror jeg bestiller noget hjem fra Tyskland, men det er rimeligt svært når man ikke kender sygdommen, men jeg går ud fra at det er en ikte af en art, og når fisken alligevel er halvblind skal jeg nok ikke regne med den lever længe, når de andre fisk begynder at slå fra sig - men det produkt du nævner skulle vist være effektivt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-05-15 02:03

Citat
Men en af mine store Blå Acara havde for et stykke tid siden en enkelt ´rimelig´ stor hvid plet på siden - og nu er fisken næsten blind, den svømmer ind i næsten alt, der er intet at se på dens øjne, bortset fra at øjnene syntes at mangle farve.

I mine øren lyder det som om den er ved at komme af dage ...af ALDERDOM !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-05-15 07:16

Citat
- men det produkt du nævner skulle vist være effektivt

Faunamor?

Altså, da jeg arbejdede i dyrehandel (min chef havde flere forretninger på Sjælland) var det hovedsageligt Faunamor og Dessamor der blev brugt til sygdomsbekæmpelse hos akvariefisk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-05-15 07:19

Citat
I mine øren lyder det som om den er ved at komme af dage ...af ALDERDOM !

Kunne man godt tro, men de er knap et år gamle, hentede 15 stk som unger sidste sommer og ciklider har det med at blive rigtig gamle.

Kunne forresten have mistanke om at det muligvis kan være noget frysetørret Tubifex/Dafnier der er skyld i problemet, men syntes bare ikke det kan passe.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-05-15 07:56

Citat
Og siden jeg begyndte med fisk, har jeg kun oplevet ? forkølelse og dårlig mave, som kunne kureres med salt og til maven Flagyl.

Da jeg var barn havde vi akvarie á flere omgange, og min mor har haft akvarie i mange år, det eneste medicin vi/hun har haft brug for har været faunamor.

Det passer så ikke!!! jeg har haft fisk med orm i øjne, men det er uhelbredligt og derfor ingen grund til at bruge medicin.
Og det har jeg mærkeligt nok haft 3 tilfælde af indefor 1½ år men i en anden balje, også fodret med med samme tørret tubifex/dafnier

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-05-15 08:02

Citat
Og det har jeg mærkeligt nok haft 3 tilfælde af indefor 1½ år men i en anden balje, også fodret med med samme tørret tubifex/dafnier

Så er det vist på tide, at stoppe (eller holde en pause) med det foder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-05-15 09:32

Tror du har ret, mener at huske at i ´gamle´ dage når man købte levende foder ´blodorm/ myggelarver´ kunne man komme ud for noget lignende, om det foder så er mellemvært for ikter og parasitter skal ikke undre mig - men troede at frosset/frysetørret foder ville være uden den slags, men sådan noget microkryp har det jo med at overleve det mest ekstreme.

Ellers skulle man invistere i noget UV lys, det udrydder så til gengæld alt andet der er godt i vandet.
Det er ikke meget der skal til for at ødelægge balancen.

Men håber det så bliver det sidste tilfælde? i den balje de næste mange år.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 06-05-15 11:37

Jeg fik kigget på min mors flaske med faunamor og kunne læse mig til, at det indeholder både methylblå og malakitgrøn.

Citat
mener at huske at i ´gamle´ dage når man købte levende foder ´blodorm/ myggelarver´ kunne man komme ud for noget lignende,

Lige præcis. Jeg tror faktisk det var derfor min mor nægtede, at fodre med det.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 06-05-15 13:01

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 06-05-15 13:04

D.v.s. at det var "methylblå"og malakitgrøn" du ledte efter?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-05-15 13:23

Syntes det var ´formaldehyd´ og noget grønt, men det klinger da også godt i mine øjne, med det du nævner.

Og det har jo været brugt for mange år siden i DK - men er nu forbudt sammen med så meget andet, men har som skrevet aldrig selv brugt det.
Men vil have et par flasker hjem, i nødstilfælde.

Kommentar
Fra : Troldepige