/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
små kajakker af kransekagedej?
Fra : ingelein
Vist : 312 gange
100 point
Dato : 29-04-15 14:04

Hej
Jeg har kigget lidt på you tube og der er ganske sikkert også inspiration at hente, men præcist sådan noget af form som en kajak har jeg ikke set - det skulle da lige være kransekagestykker i form som en trekant. Så vender kajakken altså bunden i vejret - og dog, det er ikke rigtigt, for en kajak er flad. Altså skal jeg måske stikke kransekagerne ud af en plade?
Jeg aner ikke, hvordan flad kransekagedej opfører sig.
Er der nogen, som har prøvet lignende?
På youtube var der mange meget flotte andre kager at se, blandt andet denne:
https://www.youtube.com/watch?v=6LEGKP00SsY
Men ærlig talt, bryder jeg mig ikke om at spise noget, der har været fumlet så meget med uden efterfølgende at være desinficeret i bageovnen. Hvordan tænker I over sådanne fumlekager?
Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-15 14:13

Citat
Men ærlig talt, bryder jeg mig ikke om at spise noget, der har været fumlet så meget med uden efterfølgende at være desinficeret i bageovnen.

Har Falck? så prøv at se i den ´kuffert´ der med følger, der ligger et par handsker, eller:
http://www.jemogfix.dk/butik/fritid__leg/toej__sko/handsker.aspx?view=1&pid=9031337

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-04-15 14:16

Eller snup en håndfuld på en benzinstation, de har masser ved tankene, det er dog kun billige plasthandsker.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 29-04-15 17:18

Citat
Men ærlig talt, bryder jeg mig ikke om at spise noget, der har været fumlet så meget med uden efterfølgende at være desinficeret i bageovnen. Hvordan tænker I over sådanne fumlekager?

Du har formentlig hørt om noget der hedder vand og sæbe - det kan man jo fint bruge inden man går i gang...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-04-15 18:40
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-04-15 18:44
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-04-15 18:51
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-04-15 18:53
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-04-15 18:59
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-04-15 19:04
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-04-15 19:22
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-04-15 19:44

Hvad mener du med at en kajak er flad??

Jeg har padlet kajakker de sidste 50 år, men en flad kajak har jeg aldrig set.

Bunden er typisk afrundet eller mere eller mindre skarpkantet, toppen er typisk afrundet, rigtige gammeldags grønlænderkajakker af træ og skind er dog flade på toppen.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-04-15 21:25

Hej vagnr
Jeg ved godt, hvordan en kajak ser ud - i hvert fald en konkurrence kap-kajak, for begge mine børnebørn er Danmarksmestre i diverse discipliner - og de sidste kajakker har vi sponseret - delvis.
Det jeg mente var at en kajak jo ikke har nogen dybgang/køl af betydning. Så derfor kan mine kager godt være flade i bunden. Men toppen buler en lille smule. Jeg har sat mig mega grundigt ind i kajakkens dimensioner, for jeg har bygget sådan en i papirmodelermasse. Og den er faktisk blevet rigtig flot. Desværre kan jeg ikke vise den endnu, fordi drengen ikke har fået den - men efter den 10. maj kommer den på bloggen.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-04-15 21:28

Hej til alle, som har sendt links til modbydelige kulørte kager. Yarkkkkkk...... men tak for de gyselige oplevelser alligevel. Jeg kan se "kunsten" i at lave dem - men dermed er det også slut for mit vedkommende. Som designer kunne jeg også synes at det var sjovt at lave den slags kulørte kager, men det vender sig i mig ved tanken om at skulle spise det kulørte stads.
Ingelein - Sorry

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-04-15 21:32

Jeg annullerer spørgsmålet, der var ingen kransekage svar - og det var det jeg spurgte efter. Nu har jeg selv eksperimenteret - og man kan fint lave små kajakker, men der skal være en dejmængde på omkring 35 gram i dem for at de bliver som jeg kan li' dem. Omtrent så store som kransekagestykker af den trekantede slags. Hårde/faste/gyldne udenpå, og lidt bløde indeni. Det er svært at undgå at kajakkens ender bliver for brune, så jeg eksperimenterer med lidt staniol omkring agterende og stævn.

Ingelein

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-04-15 21:37

Fint, Ingelein, god fornøjelse med kajakkerne og børnebørnene

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-04-15 21:38

@mig selv:
Jeg er fast kunde til ALDIS æsker med 100 stk. eengangshandsker for omkring 50-60 kr. Og meget billigere i Flensborg. Jeg bruger dem også i haven, for de er faktisk ret holdbare. Desværre sveder man hurtigt i dem - så der går nemt 10 par handsker på en god havedag. Jeg har selvfølgelig også andre havehandsker, men har nu bedst føling med sagerne med de andre.
Vand og sæbe har jeg også hørt om! Kunne måske også spise en kage jeg selv havde fumlet med, men andres "skueværker" - fra private køkkener, så skal jeg i hvert tilfælde kende bageren godt og værket skal ikke være kulørt.
Ingelein

Annuller spørgsmålet
Fra : ingelein

Dato : 29-04-15 22:50

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål
Det var en hastesag - med desværre mange svar - men ikke på det jeg spurgte om.
ingelein