/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Trykluft anlæg
Fra : Tamuhatanaka
Vist : 315 gange
20 point
Dato : 28-04-15 14:22

Et gammel anlæg mangler kapacitet.

I mellem tiden er der blevet installeret et nyt anlæg i en anden bygning med en tilstrækkelig overkapacitet til at kunne forsyne det gamle anlæg.

Jeg ønsker ikke af "forurene" de nye anlæg med partikler fra det gamle anlæg - kan det lade sig gøre at koble de to anlæg sammen og adskille dem med ultra-filtre, kontraventiler og lignende?

Nogen som har erfaring med sådan en installation?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-15 14:52

Nu skal trykluften helst kun gå én vej, så har ret svært ved at se hvordan forurening skulle "spredes". Men ellers er installation af filter og vandudlader noget af det simpleste. Kontraventiler ville jeg holde mig fra.

Kommentar
Fra : Tamuhatanaka

Dato : 28-04-15 15:02

hvis man ser forsyningen som en ringforbindelse og at forbruget et højt i den ene bygning.. så vil der ske et "trykfald" som får luften i rørene til at søge den vej for at udligne trykket igen.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-04-15 15:13

Få fat i bb1/ julemanden på Kandu, han er ingeniør i alt hvad der har med trykluft at gøre.
Speciale: Malkeanlæg og Rumraketter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-15 16:52

Hvis den er lavet med en ringforbindelse, er kontraventiler udelukket.

Kommentar
Fra : Tamuhatanaka

Dato : 28-04-15 17:07

..og dine argumenter for denne påstand?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-04-15 18:14

Da du ingen gevinst har ved en ring, hvis du spærrer for omløb. Det giver ingen mening. Et rent etstrengs ja, men husk i tilfælde af at du indbygger kontraventiler at du så pludselig har flere trykbærende kredse og skal sikre disse, da du risikere indespærret luft, hvilket ved ekstremer kan skabe noget meget ubehageligt såsom esplosioner. Lav en simpel risikovurdering!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-04-15 19:03

Et trykluft anlæg med tank har kontraventil og start aflastning, for overhovedet at kunne starte med tryk på tanken.
Er der mulighed for kraftig trykforøgelse /udvidelse, vil en simpel overtryksventil klare det.
Men da dit materiel er trykprøvet til 10 bar og din pressostat sikkert lukker ved 8 bar er der rigeligt til udvidelse.

Kontraventiler bruges til at undgå forurening af den renere luft når 2 anlæg kobles sammen.
Begge anlæg bør have buffertank, for at undgå pjatkørsel.