/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Spejlrefleks i svag lys og bevægelse
Fra : kondivand
Vist : 848 gange
100 point
Dato : 27-04-15 17:05

Hej

Jeg er på udkig efter et kamera, som kan tage knivskarpe billeder af objekter i hurtig bevægelse under svage lysforhold, som f.eks. i en sportshal eller ridehal og uden blitz. Hvor meget iso vil det kræve, hvis jeg skal være på den sikre side.

Selv om kameraet har høj max-iso, så skal det stadig være med minimal støj. Hvordan tjekker jeg egentligt det i de teksniske beskrivelser - hvad skal jeg se efter?

Jeg er parat til at betale omkring 10.000 kr..

Har du et bud på et kamera, som uden problemer vil kunne håndtere ovenstående udfordring?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-04-15 17:10

Det er vigtigere med et lysstærkt objektiv, og det nogen gange koste mere et godt kamera.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-04-15 17:11

Det er jo aldrig enten eller, men bedre/dårligere. Hurtige billeder i svag lys vil altid være en udfordring. Du kan gøre noget ved at ændre på ISO, det giver bedre lysfølsomhed, men mere grynet billede. Du kan ikke ud fra data på kameraet se om det vil tage gode billeder i halvmørke og med lav lukketid, men prøv at læse diverse tests. Du kan få et Sony A77 til omkring den pris du nævner.

Kommentar
Fra : kondivand

Dato : 27-04-15 17:12

Vil lige supplere med, at jeg skal kunne tage billederne uden brug af stativ.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-04-15 17:18

Om du skal bruge stativ afhænger mest af om du kan holde kameraet stille uden. Da lukketiden er kort, burde det ikke være noget problem.

Du skal nok lige overveje hvor meget zoom du får brug for.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-04-15 17:27

Og husk at objektivet skal have indbygget billedstabilisering.

Kommentar
Fra : johnsvensson51

Dato : 27-04-15 17:28

Jeg har lige taget nogle indendørs billeder af en gymnastikopvisning i en hal.
Jeg brugte et Nikon D7000 med 18-105 mm zoom og iso 6400. Det kom der faktisk nogle ganske hæderlige billeder ud af. Billedbehandlingen er foretaget med Adobe lightroom, der er god til at udjævne korn, som der altid opstår ved høje iso værdier.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 27-04-15 17:48

Obs - Bille1948 skriver at objektivet skal have indbygget billedstabilisering. Men det gælder ikke hos alle kamera producenter f.eks. ikke hos Sony som har det indbygget i kameraet!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-04-15 17:54

IBM760 har ret med hensyn til billedstabilisering. Det er også mindre nødvendigt med billedstabilisering ved korte lukketider som her.

Der er et Sony A77 til salg på dba.dk, det virker til at være et rigtigt godt tilbud.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-04-15 21:53

ISO 6400 - så må der da være masser af ´støj´ på billedet.
Selv har jeg taget særdeles gode billeder med et ´gammelt´ Pentax P35 og? 160mm Zoom +/- afstands ring - manuel fokus.
Og aldrig over ISO 400 - en enkel gang havde jeg ikke blitz med, og satte den til ISO 1600 - med masser af støj på.
Men du nævner ikke om det skal Digitalt elller til gamle 36mm negativ.

Samt man skal være rimelig hurtig på aftrækket, hvis ikke du har støtte og fokus indstillet

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-04-15 22:39

mig-selv, det er muligt at antikke analog kameraer kun havde ISO op til 400, men et Sony A99 har ISO op til 25600. Det øverste ISO trin er ofte ubrugeligt, men 12800 mere end brugbart, uden ret meget gryn og støj. Ved ISO 6400 bør ethvert godt nyere kamera kunne levere knivskarpe billeder.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 28-04-15 09:00

PAS PÅ MED AT KØBE BRUGTE KAMERA.
DU VED ALDRIG OM DE HAR VÆRET MED PÅ TUR I SAHARA ØRKENEN ELLER
I RÅBJERG MILE MED EN MASSE SANDSTØV I.

IØVRIGT ER RIDESTÆVNER OG HUNDESTÆVNER NOGET AF DET VANSKELIGSTE AT FOTOGRAFERE.
HVIS DU VIRKELIG VIL HAVE GODE BILLEDER, ER DET GODT MED EN ZOOMSTÆRK LINSE
MED ET MEGET LAVT BLÆNDETAL, OG ET STATIV, LILLE ELLER STORT ER NÆSTEN ET MUST.
HAR SELV PRØVET DET ADSKILLIGE GANGE.
HUSK I RIDEHALLEN AT STARTE MED AT SÆTTE DIN HVIDBALANCE.
GOD FORNØJELSE MED DET.
MVH AG112

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 28-04-15 11:17

Ovenstående råd er gode nok, men dit problem er fysisk/optisk. Hvad du ønsker ideelt kan ikke lade sig gøre om du så ofrede 100.000. Det vil altid blive et kompromis. Slå dig til tåls med det. God billedjagt!

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-04-15 11:40

Åh - nej. Nu gik ag112 ind i tråden. Da profilen insisterer på at skrive alting med stort, bliver jeg, for mit mentale helbreds skyld, nødt til at forlade tråden.

Jeg håber kondivand finder et godt kamera.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 28-04-15 12:15

TIL FUN2

DU SKRIVER I DIN BESKRIVELSE, AT DU IKKE HOLDER SÅ STRENGT
PÅ REGLER OG SANDHEDER.

SÅ HOLD DU DIG TIL DET.
MVH AG112

Kommentar
Fra : kj

Dato : 28-04-15 18:38

Som udlært fotograf vil jeg sige at det du ønsker er 2 modsætninger som sådan set kun kan blive et kompromis, et stort et endda, alle spejlrefleks kan i princippet klare det, spaltelukkeren har de hurtige tider og muligheden for høj ISO er til stede, så du skal lede efter det kamerahus med den bedste støjundertrykkelse, men udover det er OBJEKTIVET DET ALLER VIGTIGSTE.

Kommentar
Fra : barmanden

Dato : 29-04-15 09:58

BRUG AF STATIV
Prøv at bruge et "et benet stativ " du kan prøve om du kan låne et ellers må du se om det er mugligt at leje et
Dette giver meget beder og bevægelse end et 3 benet stativ

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-15 18:20

Citat
Jeg er på udkig efter et kamera, som kan tage knivskarpe billeder af objekter i hurtig bevægelse under svage lysforhold, som f.eks. i en sportshal eller ridehal og uden blitz. Hvor meget iso vil det kræve, hvis jeg skal være på den sikre side.

Det kan du ikke klare med høj iso.

Det får du bare grynede og uskarpe billeder ud af.

En anden ting er, at det er et umuligt krav at stille til fotogrej, at tage knivskarpe billeder af ting i bevægelse, indendøre i en hal....men det rigtige grej kan give acceptable billeder.

Men så slår dit budget ikke til, tror jeg fordi objektiver der kan honorere bare lidt af de krav du stiller, de koster altså kassen.

Og mange har nævnt at objektivet er vigtigt, uden at uddybe hvad du skal gå efter:

Du skal have et lysstærkt objektiv, det er faktisk det eneste krav der stilles. Kamerhuset betyder ikke det største.

De fleste objektiver i billig- eller halvdyr-klassen, starter med en blændeåbning på F4.0 eller der omkring, og det er ikke nok. Det kan ikke præstere en tilstrækkelig hurtig lukkertid til at fastfryse motiver i bevægelse under dårlige lysforhold.

Du skal op i en blændeåbning på mindst F2.8.

Og så er det , at det bliver dyrt.

Et enkelt eksempel: Canon objektiv 300mm F4.0 = ca 10.500,-
Tilsvarende Canon objektiv 300mm F2.8 = ca 40.000,-

Ikke fordi du måske har behov for et 300mm objektiv, det var bare lige dem jeg havde i hovedet

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 01-05-15 19:12

HEJ IGEN
TAMRON OBJEKTIVER ER IKKE NÆR SÅ DYRE SOM CANONS
F.EKS ET TAMRON OBJEKTIV 70-200MM OG F2,8, TAGER NOGLE SUPERGODE BILLEDER,
OG ER NEMMERE AT KOMME TIL RENT PRISMÆSSIGT.
DET KAN FÅES SÅ DET PASSER TIL F.EKS. CANON'S KAMERAHUS.
MVH AG112

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 02-07-15 18:35

Tak for svaret dova.