/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Folkepension/bolig
Fra : Nordsted1
Vist : 741 gange
100 point
Dato : 24-04-15 19:23

Hej Kanduer

Næste år bliver min mand folkepensionist, efter at have været på førtidspension i mange år. Folkepensionen er ikke lige så stor som den pension han får nu, og vi skal så finde ud af hvad vi gør med vores boligsituation. Vi bor i eget hus og har gjort det i over 30 år, så derfor er der meget friværdi (1,5mill). Vi overvejede at købe en ejerlejlighed, men har så ikke så mange penge til vores rådighed, som vi godt kunne tænke os - vi vil camperer- så tænkte vi på at leje, men der vil det blive en dyr husleje i forhold til at blive boende i huset. Vi ringede så til Ældresagen (havde ikke lyst til at tale med en BANKrådgiver, stoler ikke helt på dem) og der fik vi oplyst, at det helt klart ville være det bedste for os, at låne så meget som muligt i friværdien, så kunne vi fortsat have en forholdsvis billig husleje, selv med et nyt lån, og også blive boende i mange år endnu. MEN man kan ikke låne i friværdien, uden at vi har et rådighedsbeløb på 9000 kr når ALT er betalt, tja så mange penge har vi aldrig haft tidligere, og da aldrig til kun to personer, og man kan ikke låne for at spise pengene op.Så kære kandu'er, er der noget vi har overset, eller har i en bedre ide, så sig endelig frem

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-04-15 19:26

Hvor fra ved du, at I ikke kan optage lån i friværdien medmindre I har et rådighedsbeløb på mindst 9.000 om måneden?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-15 19:39

Det er det svar vi har fået hos Realkredit Danmark og BRF, når vi har sendt låneansøgningerne ind

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-04-15 19:42

Så tror jeg I skal en tur i banken, for det i vil lave, er det, der hedder nedsparing.

Når lånet er udbetalt har I jo rigeligt til rådighed.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-15 19:44

Hej Nordsted1, lang tid siden, du har været her på kandu.

Har i overvejet at købe en andelsbolig?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-15 19:44

Lån i friværdien 30 årig til 2 % afdragsfrit i 10 år ...........................det har vi gjort for anden gang.
Dog ikke mere end, at i kan betale afdrag når de 10 år er gået (hvis ikke afdragene kan udskydes endnu 10 år til den tid).

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-15 19:46

Prøv at snakke med Nykredit

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-15 19:48

Eyvind, det er jo lige sådan noget vi gerne vil, for vi vil helst blive boende, huset er fuldstændig tip top, og efterhånden også lavet vedligeholdelsfrit, og med en meget lav termin. Vi ved godt at vi skal flytte på et tidspunkt, men kunne godt tænke os selv at bestemme hvornår.... Hvor har du kunne låne i friværdien - hvis du ikke vil have det frem her, så må du meget gerne skrive det i pm

Ans vi har overvejet ALT, men der er ikke andelsboliger her i byen :-/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-15 19:54

Tak for jeres svar allesammen. Vi har aftalt møde med banken, men har ikke meget fidus til dem, men alle forsøg bliver gjort...

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-04-15 19:54

Tak for svaret Eyvind. Håber alle stjernerne er rigtig valgt

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 24-04-15 20:33

DET ER ALMINDELIG PROCEDURE AT REALKREDITINSTITUTTERNE IKKE VIL LÅNE TIL PENSIONISTER,
DERFOR TIL ALLE JER, DER ENDNU IKKE ER PENSIONISTER, SØRG FOR AT TAGE
LÅN I JERES HUSE I GOD TID, SÅ I IKKE KOMMER I KLEMME EN DAG.

MVH AG112

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-04-15 21:43

Hej Nordsted1. Dejligt du lader høre fra dig. Du har været savnet.

Vi lånte i friværdien 2009. Bl.a. til renovering af bryggers,køkken og bad. Vi har nu omlagt lånet til en 2,5% fastforrentet. Resultat 1.750 kr. brutto/mdr. Det kan man ikke engang få et værelse for.

Selvfølgeligt er der andre udgifter. Men det er der jo også,uanset om man flytter i noget andet. Selv ældreboliger,tar kommunerne sig godt betalt for. Så vi bliver boende,så længe vi kan tygge suppe.

NB.: Vi er så "konservative" at flexlån, eller afdragsfrihed vil vi ikke have.

.....og så er vi ellers kunder ved to af DK`s mest udskældte pengehandlere,nemlig RD og Danske Bank. Har været det i henholdsvis 39 og 35 år. Ved godt de nok ikke er billigst,men gider ikke fare rundt fra det ene pengeinstitut,til det andet. Og vi føler os godt behandlet.

VH. M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-04-15 21:45

Nedsparingslån ligner en kassekredit..........................og kan blive dyr.
Kreditforeningslån i huset er i øjeblikket ikke så dyrt - dog sættes huset i gæld.

Så vi "æder lidt af murstenene"

Vi har netop for et par måneder siden, forlænget det afdragsfrie lån hos Nykredit.

Man skal tænke sig om inden der lånes af banken.

Nykredit har også en bank, men det er et realkredit lån vi har taget.

Nogle banker formidler også lån fra realkredit institutterne, men det er ikke gratis.