/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hvilken silicone til revner i mur?
Fra : iluap
Vist : 981 gange
50 point
Dato : 23-04-15 22:35

Vi har nogle sætningsskader i en udvendig gulstensmur på et hus fra 66/67.

Revnerne er måske et par mm brede.

Hvilken klar silicone kan man bruge; den til under en 10er patronen hos jem&fix eller Harald Nyborg er måske for billig?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-04-15 22:51

Jeg har lige tættet et par revner (den sorte tube) og det virker fortræffentligt, jeg ville bare ikke bruge det i cement, du kan ? vist også få det i gråt, eller farve det selv - hvis du har mod til dét.
http://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/fuge-og-spartelmasse-til-fliser-og-klinker/silikonefugemasse/alfix-silikonefugemasse

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 23-04-15 22:55

Ok tak; men til dén pris kan jeg købe hos Flügger; de tar 95 patronen - det var dét jeg ville undgå hvis mindre ku gøre det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-04-15 23:15

Forstår dig, prøv at farv det selv?
Klem alt ud af tuben og over i en bøtte - jag en en lille ´pind´ ned i ´ udløbet og pres bund proppen ud, så er den klar til påfyldning.
Mix det udpressede med ´uskyldig´ farve/ pulver (noget de bruger i børnehaver) og bland - smid det tilbage i den tomme tube og fug dine revner, i samme omgang kan du fortynde det hele med Rense Benzin, så det bliver tyndflydende og trænger længere ind i stenene.

Skal lige nævne at det er/ kan være en særdeles ´klistret´ omgang du kommer igang med.
Men hvem lider ikke for skønheden..

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 60 point
Dato : 23-04-15 23:16

Citat
Forstår dig, prøv at farv det selv?

Så skal du bare købe den billige og klare..

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-04-15 23:18

Du skal ikke putte noget som helst silicone ind i dit murværk. Brug samme slags mørtel, som huset er bygget med og fjern årsagen til revnen.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-04-15 23:19

Citat
Revnerne er måske et par mm brede.

Brug en stor SPRØJTE fra Apoteket og en rimelig stor NÅL det koster under 10.-

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-04-15 23:22

Citat
fjern årsagen til revnen.

Enig, men tror næppe det kan dreje om flere hundrede sten.
Jeg brugte løsningen og syntes den er akseptabel, for mig.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-04-15 23:24

Citat
Vi har nogle sætningsskader i

Ups, hopper fra før der kommer en regning til mig.

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 23-04-15 23:46

"Så skal du bare købe den billige og klare.."

Jem&fix, HN?

Jeg var bare bange for at den billige hæftede for dårligt; jeg har i mit lange liv set klar silicone slippe her og der.

Skidt med at den ikke er indfarvet; dét ser man ikke på afstand - jeg vil bare gøre skidtet vandtæt her og nu.

Jeg kan altid lave en gavlfacade senere hvis det er

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-04-15 00:08

Det jeg har og stadig bruger, det kan ikke løsnes efter ? 10 minutter ved stuetemp, den sidste var den sorte fra H nyborg.
Den var dog rimelig nem at få af fingrene da de var dyppet i sæbe.

Eller brug noget meget fin cement spartel i en sprøjte - kan ikke huske om sandspartel kan holde udendørs - men mit bad har fået et par KG uden det er smuldret 15 år efter, og mit polyfilla klæber stadig, men malingen på det ser ikke pænt ud.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-04-15 00:11

Citat
Jeg var bare bange for at den billige hæftede for dårligt; jeg har i mit lange liv set klar silicone slippe her og der.

Prøv at fortynd det med Benzin, så kommer det nemmere ind i stenenes porrer - men temmeligt stort arbejde hvis du har mange revner

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-04-15 00:13

Og ingen regning til mig TAK

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-04-15 00:59

Mon ikke mam skulle lytte til pbp og ABSOLUT ikke tage mod råd fra mig-selv. Det var dog den skrækkeligste opskrift på en K3'er jeg nogensinde har hørt. Idioten er jo debil.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-04-15 08:24

Som pbp_et skriver, brug aldrig silikone i murværk.
Hvis det er sætningsskader, så find først ud af årsagen til skaderne, som skal udbedres, før du igen kan fuge.

http://www.bolius.dk/reparation-af-moertelfuger-i-murede-facader-17374/

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 24-04-15 08:45

Det er ikke fugerne som sådan der er skadede; det er muren der er revnet fra top til tå flere steder.

Revnerne er et par mm brede og har været der en del år; jeg tvivler på at de bliver bredere.

Et murerfirma har for en del år siden givet det noget silicone, men nu trænger det igen.

Derfor efterspørger jeg i denne tråd noget silicone der holder og som er til at betale sig fra - jeg er på efterløn, og dét er hvad vi har råd til.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-15 10:26

Efterlønnen bør ikke spildes på silicone. Skaf noget læsket kalk, noget sand, en sort spand og lidt murerværktøj.
Eller køb noget tørmørtel og lån det sidste. Husk at holde det rent under brug og gøre det pænt rent før tilbagelevering. Så får man nemlig lov at låne en anden gang.
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-15 10:47

I stedet for silikone og andet skidt til murværk, skal du købe og bruge det vidundermiddel,
som vi har fået leveret af vor lokale, selvlærte, murer Dress:

Det er vanskuringspuds med betegnelsen Skalcem S 2000 fra Skalflex.

Dress lærte min kone at påføre det med en spartel, lade det tørre lidt, og glatte med en svamp.
Hun er kunstmaler, ikke murer, så det vil du også kunne finde ud af...

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 24-04-15 10:58

Hej Svend! :)

Min kone har fuget hele huset (160m2) i sin tid; hun lærte det af en lokal murer.

Efter at hun var færdig sagde han, at hun godt ku få arbejde som murer! ;)

(Hun er healer)

Vi har dog ikke lyst til at vandskure hele muren; ikke at vi ikke kan; vi har lige stået oppe på et tag og vandskuret en skorsten, men ellers tak :)

Godkendelse af svar
Fra : iluap

Dato : 24-04-15 10:59

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-15 11:14

Jeg ved selvfølgelig ikke hvor stærkt det er, vi bruger kun Skalcem S 2000 udvendigt,
fordi malingen er skaldet af i et barsk klima her ved Flensborg fjord.

Og det er ret dyrt, ca 500 kr for kun 25 kg, men for os pengene værd,
vi købte en ca. kvart fyldt rest pose af Dress for knap 200 kr, incl. murersvamp.

Det vi fik var hvidt, ikke gult, men så lige et par solstråle historier:

Vi købte gul maling i OBI, Flensborg, Förder Park, blandet efter vor egen valgte farvekode,
kun 54 € for 10 L, men da vi kom hjem opdagede vi at det var indendørs maling.
Ugen efter tog vi ned for at få det byttet, og vi gav kun 2 € mere for rigtig fasade maling.
Mon en dansk malerforretning vil tage en speciel færdig blandet maling tilbage?

Andet problem, da vi åbnede den nye fasade maling var den mere citrongul end ønsket,
og vor lokale Bygma har ikke mere små toner farver, alt foregår programeret,
men det havde en pensioneret malermester her på nabovejen,
en lille smule okker i og farven var perfekt...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-04-15 12:44

Nu er jeg ligeglad med points, og jeg har nok misforstået spørgsmålet, men
alvorlige sætningsskader, dem reparerer man næppe med silicone?

Jeg så spørgsmålet sent og svarede for sent, nu er det lukket,
men jeg vil gerne udbrede mine positive oplevelser om/med Dress´ vidunder puds,
uden at andre kandu brugere skal bruge dyre spørge points...

Selv har jeg nu igen over 7000 spørge points, som jeg ikke ved hvad jeg skal bruge til?
Så iluap, måske stiller jeg selv et supplerende spørgsmål.

Og brug nu for guds skyld cement og ikke silicne...

Kommentar
Fra : iluap

Dato : 26-04-15 00:45

Man kan ikke klemme cement ind i en fuge på 2 mm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 26-04-15 13:33

Derfor hugger man fugen op og udskifter den, når man reparerer den. Silikone er bare en kosmetisk fusk-camouflage. Silikonen hverken hæfter eller holder. Derfor bruger du i øvrigt akrylprodukter til vinduesfuger, idet silikone ikke har en vedhæftning på tegl og slet ikke på mørtel. Har så hørt om injecering af mørtler, beton'er og sågar harpiksbaserede produkter. Men er noget jeg ikke kan klare med udhugning og ny fuge, spørger jeg en af de arkitekter eller gamle murere jeg kender.