/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
tale til konfirmand/mangler der noget
Fra : bodillouise
Vist : 611 gange
200 point
Dato : 15-04-15 20:36

Tale ved Louises konfimation 1 maj 2015

Kære Louise
Så kom dagen du har ventet længe på. Jeg ved at du frygter at jeg holder en meget pinlig og lang tale.
Til det vil jeg sige, du har ret den bliver lang.
En konfirmationstale kan enten være morsom eller alvorlig.
Fest og farve bliver der sikkert rigtigt meget af i dag, med de gæster du har inviteret. Så du for den alvorlige udgave.
(Lille kunstpause)
Da dine oldeforældre blev konfirmeret markerede konfimationen det som sidste skoledag og efter blå mandag startede man voksenlivet, som arbejder. Det hed sig at nu var man voksen. Sådan er det heldigvis ikke mere
Du er begyndt at blive voksen, er begyndt at tage nogle vigtige valg selv og har ikke altid samme mening om tingene som far og jeg.
Jeg er sikker på at de valg du vælger igennem livet , vil blive flest af de rigtig valg da du er en meget fornuftig pige, men nogle gange kommer man til at vælge de knap så gode. Det kan se håbløst ud men det er oftest her man lærer mest og gør os stærke.
(Lille kunstpause)
De næste 10 år vil nok blive nogle af de mest forvirrende år, men også de bedste.
Du vil komme ud for at skulle tage en del valg efterskole/folkeskole, uddannelse, krav til sig selv, skal jeg bo hjemme eller ude. Det kræver sin pige – men du er så småt ved at være klar til at tænke i disse baner.
(Lille kunstpause)
Du er en pige vi er stolte af det er en fornøjelse at tage til skolehjem samtaler, du er flittig i skolen og passer dine ting. Jeg tror kun der har været en gang hvor vi har fået at vide at du var sjuske i en skriftlig opgave.
Du er meget vellidt af stort set alle dine skolekammerater. Du fjoller rund med dine brødre, Kusiner og fætter. Gider meget gerne spille lige fra skydespil, til at være sminkehoved, hårmodel.
(Lille kunstpause)
Du er en alle tiders barnepige for Emma og Laura, nok forguder de dig meget, men også dejligt at se du forguder dem lige så højt, på nær når de laver en oprydning på dit værelse.
Det var ikke let at skulle hører om at Marie skulle være moster, når du ikke også kunne sige at du skulle være faster. Men vi holde tæt indtil Steffen og Nanna fortalte det. Og man må sige at Astrid håndtere du til ug. Om man hedder Malte, Mathias eller Lærke sætter du dig gerne ned og leger med dem. Jeg tror at du syntes det er sjovt, med disse små. Som måske også ser lidt op til dig.
(Lille kunstpause)
Når du skal til at sætter dig de store mål, skal du nok klare det. Ellers skal jeg nok som din mor hænge i nakke på dig og sige som din mormor altid har sagt til mig. Når du har sagt a må du også sige b. Det er ikke for at være ond . Det er ment i rent kærlighed.
Hvad uddannelse du så end vælger at tage. Husk på dette motto som den gamle skibsreder mckinny møller sage
Den der har evnen har også pligten.
Lige sådan har du pligten til at nå så langt som muligt med de evner du har.
Men husk at du hele tiden mærker efter i maven for at finde ud af hvad der er der gør dig glad.
(Lille kunstpause)

Problemer vil komme af og til.
Husk på at der kun findes 2 slags problemer
Dem du kan gør noget ved
Dem du ikke kan gør noget ved.
Dem du kan løse, gør noget ved dem så hurtigst som muligt. De bliver ikke mindre af at du venter.
De andre – tag dem til efterretning og kom videre.
(Lille kunstpause)
Livet er som en kamp
Sommetider er du foran andre tider er du bagerst. Livet er et langt kapløb. Men i sidste ende vil du indse at det kun er dig selv du kæmper imod.
(Lille kunstpause)

Husk at du bare skal tage det roligt, du har hele livet foran dig. Og du skal nok nå det hele.
Et stort tillykke til dig Louise.
Skal vi ikke alle rejse os op og skåle for louise. (give ende 3 korte og et langt Hurra))
Louise længe lev Hurra Hurra Hurra og så det lange Huuuuurrrrra.

Mor

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 15-04-15 20:41

Bortset fra en del stavefejl, så er den for lang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-04-15 21:00

Citat
Fest og farve bliver der sikkert rigtigt meget af i dag, med de gæster du har inviteret. Så du for den alvorlige udgave.

Forslag, da det kunne opfattes som om nogle gæste ikke skulle have været inviteret.

Fest og farve bliver der sikkert rigtigt meget af i dag, så du for den alvorlige tale.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-04-15 00:46

Stakkels konfirmand

Den bør skæres ned til en fjerdedel og så køre en stavekontrol på resten...

Gæsterne og ikke mindst konfirmanden falder jo i søvn inden du bliver færdig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-04-15 22:31

Hej
Jeg synes at du skal tænke meget mere positivt - Livet er da ikke nogen kamp - men en opgave!
Har selv et barnebarn som skal konfirmeres. Jeg skal ikke holde tale, men skriver meget hellere en god optimistisk sang. Prøv at vende sætningerne til det positive. Held og lykke med afkortningen og vendingen til det positive.
Ingelein

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 200 point
Dato : 17-04-15 10:29

Op i røven med stavefejl og tegnsætning. Gæsterne skal sgu da ikke læse talen - men høre den.

Louise, gør dig selv en tjeneste sæt et "-" dér, hvor det er naturlig at lave pause i talestrømmen.

Et eks;
Så kom dagen du har ventet længe på. - Jeg ved du frygter - at jeg holder en meget pinlig og lang tale...............

Om talen er for lang? Hvis du forstår at tale levende, følelsesmæssig og gøre det, det er sjovt - sjovt, så vil talen ikke være for lang, men nærmere et festligt indslag.

Husk! Snup en lille én, inden du taler......Jeg snupper gerne 2 - 3 stk., men jeg er også pissefordrukken når det ta'r mig.

Og god fest!!

Godkendelse af svar
Fra : bodillouise

Dato : 05-05-15 18:29

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.
Jeg er glad for at du ikke kiggede på stavefejl. Jeg gjorde dog talen lidt korter, end den første.