/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Patentbureau-sammenligning
Fra : Desmersnaps
Vist : 547 gange
150 point
Dato : 13-04-15 17:14

Hej alle
Hvis man har en ide man gerne vil have patenteret (primært i DK og USA - men for så vidt også i resten af verden), kan man få hjælp til dette af forskellige patentbureauer. Jeg har søgt lidt efter en side der sammenligner de forskellige bureauer, men kan simelthen ikke finde en. Er der nogen herinde der kender til noget i stil med Kelkoo, EDBpriser etc., for patentbureauer? Jeg synes det er noget af en jungle...

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-04-15 17:21

Da der er så få, der bruger patent bureauer er der ikke basis for en prissammenligning, så du må selv i gang.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 13-04-15 18:14

Hvorfor ikke bare søge direkte ved Patent- og Varemærkestyrelsen?
http://www.dkpto.dk/opfindelser/information/beskyt-din-opfindelse/hvordan-faar-jeg-et-patent.aspx
/Janus

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 150 point
Dato : 14-04-15 22:02

At søge selv kan ikke anbefales. Patentlovgivningen er så kompleks og kræver så meget specialviden, at det ganske enkelt bliver en halvdårlig (eller helt dårlig) løsning, hvis man forsøger på egen hånd. Men den rådgivning, du kan få hos et professionelle patentfolk, er ikke kun rådgivning om juraen, det handler sandelig også om de strategier, der altid bør lægges i enhver patentsag. Der indgår f. eks. scanning af alle de modhold, dvs. andre patenter og varemærkerettigeheder, designrettigheder m. v., der i forvejen eksisterer, og som enten spærrer for eller potentielt kan komme til at genere dit patent. Når en sådan scanning er gennemført, kan man begynde at lægge en egentlig strategi; det handler bl. a. om hvilke markeder, der bør beskyttes, hvordan du kan bruge de økonomiske ressourcer, du har til rådighed, klogest. Bredden og dybden i patentet og meget mere.
Jeg kan godt betro dig, at der er en spændende verden, du går ind i, når du vil patentere. Du kommer til at bruge en hel del penge og rigtig meget tid, hvis dine rettigheder skal beskyttes ordentligt. Derfor bør du også have topprofessionelle folk ved din side. Der findes i København flere meget fine patentvirksomheder af international standard, nogle af dem er gamle hæderkronede virksomheder, der har bestået i mere end 50 år. Spørg, om ddu kan få en uforpligtende samtale for at høre om deres services og deres priser. Spørg også, om de kan garantere dig tavshed og fortrolighed om dit projekt.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 17-04-15 21:03

Tak for svarene til alle. Jeg venter lige med at lukke det da jeg har et par relaterede spørgsmål. Jeg er helt enig med dig Oldboston - dette område er ekstremt komplekst, så spørgsmålet for mig er slet ikke hvordan jeg griber det hele an. Det er hvem - med langt mere indsigt end mig - jeg skal hyre / alliere mig med. Du lyder som om du har været turen igennem, Oldboston. Kan du anbefale nogen bestemt(e) virksomhed(er)?

På forhånd tak

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 19-04-15 21:22

Tak for svaret Oldboston.