/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Transformer
Fra : mig-selv
Vist : 560 gange
50 point
Dato : 13-04-15 00:08

Søger en billig transformer fra 220v til 12v 15A/ ? 300W - eller noget der bare ligner.
Og den skal være billig.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 13-04-15 00:18

12 V 15 A kræver 180 VA . ikke 300W

Trafoers størrelse angives i VA (volt-ampere) og ikke i Watt

Du får nok svært ved at finde sådan en som almindelig trafo. Der er også forskel på deres egenskaber ,alt efter hvad de skal bruges til.

F.eks er der særlige krav til en trafo der skal forsyne en ensretter.

Den nemmeste måde er nok at bruge strømforsyningen fra en gammel computer.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-04-15 00:23

Du skal jo også angive om det er AC eller DC
VH Palle

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-04-15 06:21

Du skal regne med at en jernkerne koster fra 450 og op skal det være billigere så prøv den blå avis eller loppemarked

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-15 08:40

Hvis du skal bruge 12 Volt jævnspænding, så er det en gammel PC-strømforsyning, du skal have. De fungerer fortræffeligt, hvis man lige ved hvordan de skal takles. Spørg bare, når du har fået fat i én!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-04-15 11:27

Ved 12 volt jævnspænding, er den billigste strømforsyning jo en bil-lader feks. fra Harald nyborg, eller Biltema
VH Palle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-15 12:01

Glem det palleb. Du aner vist ikke hvad der kommer ud af sådan én.
Og en lader til 15 eller 25 Ampere koster. En gammel PC power supply får man for at hente den, hvis man ellers rydder op efter sig.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 13-04-15 19:40

Det ville hjælpe hvis vi vidste hvad det skal bruges til. Der er stor forskel på en transformator til en high-end hifi forstærker og en til halogenlamper. Du kan købe DC forsyninger der opfylder dine krav på ebay til under 200.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-04-15 01:53

Citat
12 V 15 A kræver 180 VA . ikke 300W

Trafoers størrelse angives i VA (volt-ampere) og ikke i Watt

Det er vi helt enig i, men når man læser på diverse sider, så står det som Watt, om det er for at kunderne nemmere kan finde noget der kan bruges, ved jeg ikke.

Men havde selv tænkt på at bruge en gammel PC traffo, de kan trods alt levere strømmen, men syntes bare det er nogle store klodser, men sådan er det vle når ydelsen skal leveres.

Havde også tænkt på en billader, men den jeg har kan kun klare 4,5 A og det er for lidt, den har jeg før brugt til småt elektronik

Citat
Spørg bare, når du har fået fat i én!

Har en del liggende, men kommer tilbage hvis ikke jeg kan måle mig til de 12 volt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-15 09:59

Der kommer kun godt 11 Volt ud af en PC powersupply, medmindre du belaster 5 Volt-udgangen, eksempelvis med en pæren til en billygte. På grund af det med kørelys er det jo altid glødetråden til nærlyset, der går. Så kan du bruge den anden til at grundbelaste forsyningen, så spændingerne passer. Nyere forsyninger skal også have lavet en kortslutning mellem den grønne startledning og en af de sorte nulledninger for overhovedet at starte op.
vh
pbp

Du skal også være opmærksom på, at metalkassen er forbundet til nullen, så du skal passe på med omkringflyvende snore. Billadere skal du holde dig fra, hvis de 12 volt er et krav. De har en slutspænding på 14-15 Volt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-15 10:01

Hvis det er en transformer til 300 VA, du sammenligner med, så er den større og væsentlig tungere end en 300 Watt PC-supply.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-15 10:08

Du vil ikke kunne måle dig til 12 V, før traffoen belastes, typisk vil du måle noget mere i tomgang.
VH Palle

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-15 11:00

>pallebhansen: Nu er vi nok ovre i PC-forsyninger, og de er jo elektronisk regulerede. Typisk er det 5 V-forsyningen, der reguleres på, og hvis den er ubelastet, falder de andre spændinger. Derfor skal 5 V-udgangen grundbelastes, før de 12 Volt passer. Bilbatteriladere er i de billige tilfælde helt uregulerede og giver en tomgangsspænding henad 15 Volt. De mere avancerede kører efter et skema, der hedder liv i batteriet, ladning med konstant strøm og endelig, når spændingen kommer op på 14.6 V, skift til vedligeholdelsesladning med nogle tiendedele Ampere. Der er vi oppe i en tung sag til 800-1600 kroner, hvis der skal leveres 25 Ampere.
To billige (gratis?) PC-forsyninger koblet i parallel klarer de 25 A. Hvis det er forsyning til en server, kan én klare det, men dem er der længe imellem.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-15 11:44
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-15 12:09

Nåhja, men det er ham-selv, der snakker om 300 Watt.
Hvad laderen angår, så er en 9-trins automatisk ladecyklus ikke noget, jeg vil udsætte mit 12 Volts-grej for.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-04-15 12:26

Tak for svaret transor.