/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Udskiftning af telefon
Fra : 20Kroner
Vist : 657 gange
50 point
Dato : 12-04-15 15:54

Jeg har en Samsung Galaxy S 2. Da jeg er ved at udskifte den har jeg 2 spørgsmål:
1. Ligger telefonbogen automatisk på Sim-kortet - eller hvordan får jeg mine telefonnumre over på Sim-kortet ?
2.Får jeg slettet alt på telefonen, hvis jeg nulstiller den til fabriksstandard ?

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-04-15 17:17

Citat
2.Får jeg slettet alt på telefonen, hvis jeg nulstiller den til fabriksstandard ?

JA, dog ikke det der ligger på ekstra kort - hvis den er rootet, kan du komme ud for at enkelte ting dukker op igen efter en reset. Det gjorde det på min for et par uger siden, og det var tlf numre - om de så kom ind fordi der foregik noget ´synk´ mellem nettet og tlf, ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-15 18:36

Hvis telefonen har plads til et SD kort så bør du kunne føre dine kontakter over på SD kortet og tage med dig til ny telefon.

Funktionen er export til kortet
Og så import fra kortet i den nye telefon

mig-selv ...du må have haft gemt dem i skyen, tror jeg.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-15 19:51

Måske er det metode som på min Sony

prik på telefon
kontakter
tre lodrette prikker
vælg eksporter kontakter
nu kan du vælge simkort / SD kort / (internt lager er nok ikke så smart)

I den nye telefon skal du så bare vælge importer fra SD

Jeg bruger SD kort fordi jeg sætter telefonen tilbage til fabriksinstillinger når jeg roder
Og vupti ind med kontakterne.

Hvis du sætter telefonen til computeren vil du kunne se kontaktsamlingen i filhåndtering under SD kortet

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 50 point
Dato : 12-04-15 20:12

Der er mange måder du kan gemme dine kontakter:
1. i teletonhukommelsen
2. på simkortet
3. på sd kort
4. hos google

Der er fordele og ulemper ved det hele.
ulemper:
1. dør telefonen er telefonbogen væk
2a. dør simkortet er telefonbogen væk
2b der er STORE begrænsninger på hvad du kan gemme på simkortet
3a. kortet kan dø (sjældent) og så er telefonbogen væk
3b. det er ikke alle telefoner der kan bruge sd kortet som telefonbog
4. folk kan ikke lide at google kan se deres kontakter

Fordele:
1. mange flere funktioner end simkortet
2. kontakterne følger med hvis du sætter kortet i en anden telefon
3a. ingen begrænsninger som med simkortet
3b. nemt at flytte
4a. dine kontakter er de samme om du står med din telefon eller du sider med en computer.
4b. mange flere funktioner i forhold til de andre muligheder
4.c nemmeste måde at flytte kontakterne over på en ny telefon da det kun kræver at du logger på din goolge konto

Hvorfor nogen ikke kan lide at deres kontakter ligger online hos Google men ikke har noget problem med at bruge Android forstår jeg ikke.
Det er den absolut nemmeste/bedste metode.
Når jeg laver en ændring i telefonen er det automatisk opdateret på nettet, og laver jeg en ændring på nettet er det automatisk opdateret i min telefon.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-04-15 20:58

Citat
du må have haft gemt dem i skyen, tror jeg.

Åbenbart, men kan ikke huske at jeg har lagt det op..eller hentet, de lå bare i kontakter.
Citat
Når jeg laver en ændring i telefonen er det automatisk opdateret på nettet, og laver jeg en ændring på nettet er det automatisk opdateret i min telefon.

Eneste ulempe ved det, er at ALT kommer ned som kontakter eller hvad man kalder det, har prøvet at synkronisere gmail og alt hvad der lå i ´skraldespand´ og andet godt, kom også ned på mobilos og så skal man til at slette og fravælge.
Men det kan sikkert undgåes ved at benytte en ny gmail konto - hvor man så ligger alle telefonens gamle kontakter op på og henter igen efter en reset.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-04-15 21:14

Citat
og andet godt, kom også ned på mobilos

Nej, det kommer ikke ned på mobilen, du kan se det fra mobilen fordi mobilen arbejder direkte på nettet, hvis du sletter er det online du sletter.

Citat
Men det kan sikkert undgåes ved at benytte en ny gmail konto - hvor man så ligger alle telefonens gamle kontakter op på og henter igen efter en reset.

Det ville være en dum måde at gøre det på, hvis du kun vil bruge det til at flytte kontakter så lav en backup af telefonens kontaktbog og importer den på den nye.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-04-15 21:17

Citat
det er ikke alle telefoner der kan bruge sd kortet som telefonbog

Øh - SD kortet bruges vist bare som opbevaring af den samlede mængde af kontakter.
I øvrigt kan jeg på computeren læse det enkelte cv ved at bladre i kontakt backuppen, altså når jeg tilslutter telefonen via USB. SD kortet kan tages ud og lægges til side efter backup.

mig-selv........... hvis du ikke fravælger google skyen gemmer den automatisk - jeg vælger gemme lokalt (telefonens interne hukommelse) og trækker så en kopi over på SD kortet.

For til dels at undgå snagen har jeg oprettet en ny google mail som kun bruges til google play og korttjenester. Telefonen bruges ikke til mail.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-04-15 21:30

Citat
hvis du ikke fravælger google skyen gemmer den automatisk - jeg vælger gemme lokalt (telefonens interne hukommelse) og trækker så en kopi over på SD kortet.

Jeg kan ikke lige huske hvordan og hvorledes det foregik, men efter en reset havde jeg alle kontakter nede - samt den havde brugt knap 90.- på mit taletidskort.
Jeg må have glemt at lukke for roaming/ data, men det tænkte jeg ikke på før der kom en sms med at jeg havde 4.- tilbage.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 12-04-15 22:41

Hejsa,

Løsningen er rigtig nok beskrevet og jeg har lige været igennen samme på min Samsung S2 som nu også er ved at lave gjort sin dont. Den har jeg jeg haft med gennem 3 år på utallige rejser og aldrig haft samdret skærm eller lignende, så jeg skal bestemt have den nye Samsung S6 32. Hos mig er det lade stikket der er i udu så hvis jeg måtte prøve at bruge din som reservedele så kan den måske få "liv" igen hos min chauffør i Nairobi? Send mig en PB hvis vi kan finde ud af noget

Hilsen
Bluesky

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-04-15 23:24

Hvis du sætter telefonen tilbage i fabrikstilstand så slettes alt der er på telefonen, det gælder ikke for et eventuelt SD kort men den flytter du sikkert over på din nye telefon inden du ændrer til fabrikstilstanden, slet også den konto hos Google som du brugte på telefonen for at være sikker på at der ikke er noget gemt i "skyen" som kommer tilbage når telefonen startes igen, hvis det er din eneste Google konto så opret en ny og før dine oplysninger og filer derover før du sletter kontoen på telefonen, jeg oprettede en G-mail udelukkende til min Android telefon så der skete ikke noget uforudset da jeg slettede den konto.
Angående backup af kontakter og andet så er der et gratis program til Windows computeren som er udmærket til formålet, det hedder MyPhone Explorer:
http://www.fjsoft.at/en/
prøv den jeg brugte den flittig da jeg havde en Android telefon, desværre kan den ikke bruges til min nuværende Windows telefon

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-04-15 23:33

Citat
så kan den måske få "liv" igen hos min chauffør i Nairobi? Send mig en PB hvis vi kan finde ud af noget

Har lige smidt et par stykker ind til Blå Kors, sikkert derfor jeg får nogle mærkelige SMS´r nu omdage - da jeg ikke aner hvad der var af data på dem, de blev kun brugt til/ i tilfælde af nødopkald.

Godkendelse af svar
Fra : 20Kroner

Dato : 13-04-15 09:31

Tak for svaret EXTERMINATOR. Det gav jo også anledning til indbyrdes diskussion...
Med venloig hilsen

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 13-04-15 11:08

Citat
Jeg kan ikke lige huske hvordan og hvorledes det foregik, men efter en reset havde jeg alle kontakter nede - samt den havde brugt knap 90.- på mit taletidskort.
Jeg må have glemt at lukke for roaming/ data, men det tænkte jeg ikke på før der kom en sms med at jeg havde 4.- tilbage.

Hvillket tydeligt modbeviser det EXTERMINATOR tror og skriver

Citat
Nej, det kommer ikke ned på mobilen, du kan se det fra mobilen fordi mobilen arbejder direkte på nettet, hvis du sletter er det online du sletter.

For nej telefonen arbejder ikke direkte på nettet, kontakter er lokalt og bliver via Google Synk automatisk synkroniseret med din Google Account, med mindre de aktivt har slået dette fra.
PS. Opdateringer slår tit synk til igen !!!