/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reparation af slid i hvidolieret gulv
Fra : morten_m_olsen
Vist : 462 gange
72 point
Dato : 11-04-15 17:04

Hej

Vi har et hvidolieret trægulv. Generelt er gulvet rimeligt pænt, og jeg har også lige givet det en gang plejeolie efter forskrifterne. Der er dog desværre et par steder, hvor plejeolien ikke "bider" ordentligt. Det vil sige, at der er mørkere pletter, hvor det er som om pikmentet er blevet slidt mere af.
Er der nogle, der har tips til, hvordan man kunne udbedre disse? (og en nedslibning af hele gulvet er altså ikke en mulighed i øjeblikket!)

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-04-15 20:43

Slib mat på og omkring pletten og giv det en gang hvidpigmenteret olie.

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 72 point
Dato : 12-04-15 20:08

Jeg ville nu slibe et lidt større areal end selve pletten - og ligesom tage mindre hårdt fat med slibepapiret - eller en korn omkring 280 i periferien længst ude. På den måde kan du undgå at olien dækker 2 gange - så du i stedet for en slidt plet får en plet med dobbelt olie. Du må hellere tage et større areal og ligesom "fortynde pletten". Jeg har prøvet det i sønnens sommerhus, hvor gulvet var ret slidt ved området ved køkkenvasken. Måske skulle du fremover bruge en passende måtte, hvis der er fare for at der kommer en ny nedslidt plet.
Ingelein

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-15 22:23

Netop. På og omkring pletten.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 12-04-15 22:46

Hejsa,

Ovenstående er bestemt en mulighed som jeg også anvender på mit hvidolierede gulv, men jeg giver inden en våd gang trærens fra eks. TripTrap , derefter en let slibning, og så olie og slutter med vask med sæbeolie.

Bluesky

Kommentar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 13-04-15 15:56

Tak for svarene!

Hvilken olie skal man bruge ved reparationen? Det er vel ikke nok med en hvidpigmenteret plejeolie?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 13-04-15 16:16

Hej
Ja, det vil være nok med plejeolien - især hvis det fabrikat du bruger ikke "hvidter" for meget. Så har du mulighed for gradvist at tone plettens areal indtil det falder sammen med det øvrige gulv. Det ville have været rart at vide hvor stor pletten er - om du evt . kunne have slebet 1 - eller flere gulvbrædder i deres fulde længde og så have behandlet dem som nye. Jo flere oplysninger man giver - jo bedre hjælp kan du forvente.
Ingelein

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-15 17:40

Jeg kender ikke den omtalte plejeolie; selv bruger jeg koldpresset linolie med 2-3 % siccativ og cirka 20 % titanhvidt. Det virker fint både på gulve og på panelbrædder til skunk- og skråvægge. Det der med at hælde ud og vappe frem og tilbage med en gummiskraber har jeg prøvet én gang, siden har det været med bred pensel og lange strøg og flittig rørepind i bøtten.

Godkendelse af svar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 14-04-15 15:41

Tak for svaret ingelein.