/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Skrive en sang.
Fra : fiat9090
Vist : 700 gange
100 point
Dato : 10-04-15 19:12

Hej alle. Jeg sidder her og skal til at skrive en lejlighedssang. Bruger Open Office. org. Mit problem er = JEG KAN IKKE FÅ MIT A4 ARK ÆNDRET FRA STÅENDE TIL LIGGENDE. Det er nemlig en sang der skal laves som en folder. Har prøvet alle funktioner (tror jeg), uden held, så jeg håber der er en der kan hjælpe mig. På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 10-04-15 19:29

Jeg har LibreOffice - men det er vist det samme.

Writer > Formater > side > så skulle der være en mulighed.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 10-04-15 20:46

Nå, nå, jeg ville nu prøve filer/sideopsætning. Her må der være mulighed for at vælge landskab eller portræt.
Ingelein

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-04-15 21:18

Åbn Typografier og formaterings vinduet (F11) eller brug menuen,
Formater > Typografier og formatering,
klik på ikonet for Sidetypografier(nr 4 fra venstre)
find Liggende og dobbeltklik på den,
nu skulle side gerne ligge ned!

Luk vinduet Typografier og formatering ved at klikke på kryds oppe til højre.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-04-15 23:12

Har du prøvet VIS UDSKRIFT og så printe derfra? hvis funktionen findes.
Eller fed kategori du har valgt:
Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål Office

Ellers kan du måske bruge noget herfra:
https://www.google.dk/search?q=free+print+pamphlets&hl=da&gbv=2&oq=&gs_l=

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-15 09:44

Det er lidt svært at gætte på hvilket program i Openoffice du laver sangen i.
Skriveprogrammet
Tegneprogrammet
Præsentationsprogrammet
eller hvad.

Hvis det er nyeste apache som er på Engelsk - vil jeg foreslå at du henter libreOffice i stedet for.
https://da.libreoffice.org/

LibreOffice er på Dansk og ligeledes helt gratis.

Godkendelse af svar
Fra : fiat9090

Dato : 11-04-15 10:29

Tak for svaret Eyvind. Installerede programmet og fik siden lagt ned, dog ikke samme vej som Eyvind, men helt ude til højre er der et stort A, klik på det, så kører det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-15 10:31

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 11-04-15 10:37

Prøvede skriveprogrammet, tegneprogrammet og en mere, uden held. Prøv det selv og vend tilbage, der må være noget jeg har overset.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-15 10:51

Er det OpenOffice eller libre office

Jeg bruger Libreoffice

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-15 11:49

Ok nu laver jeg en forklaring til libreOffice.

https://da.libreoffice.org/
Direkte download hvor begge bør hentes og installeres i rækkefølge (den store først) :
https://da.libreoffice.org/hent-libreoffice/
Klik på " Hovedinstallationsprogram "
Og bagefter klik på " Indbygget hjælp til LibreOffice " (hvis du vil bruge hjælpefunktionerne)

Start Libreoffice og vælg writer
Klik oppe på "formater " rul ned og klik på side
Hvis ikke den er markeret, så klik på fanen "side"
Nu kan du vælge liggende eller stående
Klik så på "Anvend" og derefter på OK
Kig altid efter om der er et "Anvend" ellers husker den ikke din ordre.

Når nu du vil lave en folder, så kan det være en god id'e at lave 2 spalter med lidt mellemrum
Formater > side > fanen spalter
Klik på 2 spalter
Vælg eks. 2 cm ud for "afstand"
Og en stiplet skillelinje
"Anvend"

Formater > side > fanen kanter >
Her kan du lave mere plads i top bund og siderne
Anvend > OK

Når du skal skifte til næste spalte (evt når du har skrevet lidt)
Klik oppe på indsæt > manuelt skift > vælg spalteskift
OK
nu kan du hoppe frem og tilbage i spalterne.
Ved at klikke oppe på det omvendte P kan du bedre se hvad der sker (udskrives ikke)
hvis dit spalteskift ikke virker laver du bare et nyt efter nederste skrift i venstre spalte.

Et lille fif når du arbejder med store tekster eller andet.
Brug "gem som" en gang i mellem eks. på denne måde:
Gem som > sang1.odt
Lidt senere > sang2.odt
og > sang3.odt
Så kan du vende tilbage til forgående udgave hvis du lige får slettet det meste.
I gem som kan du benytte filformat som også windows kan læse og skrive på.
evt. microsoft 97/2000/XP................... som bliver til en .dot fil

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-15 11:54

Jeg glemte lige et billede af det jeg skriver om.
http://peecee.dk/upload/view/449371/full

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 11-04-15 12:24

Til Eyvind. Tak for hjælpen - jeg installerede Libre Office og derfra kom jeg videre. De programmer jeg ikke kunne få til at virke var alle Open Office org.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-15 17:22

Kommentar
Fra : fiat9090

Dato : 12-04-15 22:36

Endnu en tak til Eyvind. Jeg har fulgt din instruktion og nu kan jeg skrive en sang og skrive begge kolonner samtidig så det bliver en folder. Dejligt at få det lært, men sådan er der jo så meget - man skal lige se eller prøve det en gang før man selv kan. Tak fordi du tog mit spørgsmål seriøst, selv om det måske var anbragt et forkert sted. Et af de andre svar var kun et brokkeri over at mit spørgsmål var anbragt forkert og resten af hans svar var kun - hvis og hvis og hvis nu, det kan man jo ikke bruge til noget som helst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-04-15 11:17

Super

Og lad der være god afstand i midten så det ikke bliver svært at læse når siden foldes ud.
En god ide er at lave begge sider i samme dokument, så ændringer i eks magener følges ad.