/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Kontanthjælp, leje"indtægt", hobbylokale
Fra : molslinien
Vist : 427 gange
100 point
Dato : 10-04-15 12:54

Hej

Jeg er pt. på kontanthjælp, og skal snart til at være ansvarlig for et hobbylokale (musik) der deles med flere andre brugere

Jeg står for at betale den månedlige leje, og indkræver derfor penge fra alle brugere af lokalet

Spørgsmålet er.. må jeg det på kontanthjælp?

Jeg vil nok få 4000,- ind på kontoen hver måned fra brugerne, og betaler herefter 5000,- for hele lokalet, inkl. min egen plads

Der vil være oprettet en særskilt bankkonto specielt til formålet, så det ikke blandes med personlig økonomi osv.

Det er meget svært at komme igennem til kommunen eller rette myndighed og spørge dem

Håber nogen kan hjælpe

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-04-15 13:30

Har du prøvet mere end 10 skranker ?

Du har ret til et møde, evt telefonisk, med din sagsbehandler i løbet af 3 dage, flet samtalen sammen med andre ting du måtte have på hjerte.

Måske kommunens ydelseskontor som er flinke nok, men jeg ved ikke hvor meget af deres ansvar som er lagt over i UdbetalingDanmark.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-04-15 15:52

Da du jo ikke tjener noget på de, plus 4, minus 5, tusinde kroner kan jeg ikke forestille mig,
at du får problemer med fortsat at få kontant hjælp, men jeg er ikke ekspert.

Er alle de andre også på kontant hjælp, hvis ikke så lad dog en af dem stå som lejeren af lokalet. Måske bare som stråmand, hvis det er dig der styrer det?

Nu er det jo kun småpenge, ellers burde I oprette et selvstændigt aps til formålet:
Hvad med "Molsliniens Musik Studie", og I får mange kendte musikere med ud over I lokale 5...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-15 17:06

Opret en forening og lav en foreningskonto, hvor du står som kasserer.
Så bliver der også orden i regnskaberne.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 10-04-15 17:09

Kan ikke helt se behovet for en forening/APS...
Jeg har i forvejen oprettet en særskilt konto, kun til lokalet.
Så dén del er i orden, det burde være rigeligt
Det er mere om jeg en dag bliver bonget tungt af myndighederne for at have haft "lejeindtægt", selvom det reelt ikke er indtægt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-04-15 17:20

Forening og APS har intet med hinanden at gøre.

Forening er ikke noget stort, men du ville jo sikre dig, og det gør du ved at lave en lille forening.
Du har vel også spurgt banken, da du lave den særskilte konto.

Har du lavet en ekstra konto i dit eget navn, har du automatisk lavet forbindelse til din egen konto, hvis det er i samme bank.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-04-15 21:42

Citat
Jeg har i forvejen oprettet en særskilt konto, kun til lokalet.

Jeg formoder, at den konto står i dit navn.

Hvis det er tilfældet kan det komme til at give dig problemer.

Hvis du på et eller andet tidspunkt kommer i en situation (ingen af os ved hvad morgendagen bringer) hvor du f.eks. får behov for, at søge om hjælp til enkeltydelse, så vil kommunen se kontoudskrift for samtlige dine konti.

Jeg kan også frygte, at kommunen kan finde på, at betragtede pengene, der går ind på kontoen, som en indtægt hos dig.

Prøv evt. at oprette dig som bruger på K10.dk , og stil dit spørgsmål dér, de har mere erfaring med den slags.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 10-04-15 21:44

k10.dk det har jeg gjort, uden meget held ;)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-04-15 22:10

Citat
k10.dk det har jeg gjort, uden meget held ;)

Hmmm, jeg kan se, at du på K10 har fået ca. de samme svar som her.

Jeg ved, at flere af dem der har svaret dig på K10 kender til, at kæmpe med kommunen, så alene deres måde at svare på siger noget om, at du skal være forsigtig med hvad du gør.

Så jeg vil sådan set sige, som flere andre, opret en forening og en forenings-konto, så har du dit på det tørre.
Alternativt kan i omfordele opgaverne, så andre lægger navn til de økonomiske anliggender.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 10-04-15 22:17

Hvorfor/hvordan gør en forening mig mere safe?

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 10-04-15 22:19

Og på hvilken måde er det bedst at oprette en forening? hvad er forskellen fra privat til forening?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-04-15 22:24

Citat
Hvorfor/hvordan gør en forening mig mere safe?

Fordi, at så har du, som privatperson, ikke noget med pengene at gøre, udover at du betaler et medlemskontingent.
Kontoen vil stå i foreningens navn (og tilhøre foreningen), og vil derfor ikke kunne blandes sammen med din økonomi.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 10-04-15 22:26

Ok. HVAD er en forening?
Jeg kan se i min bank, at jeg kan oprette en fællesskab/forening konto
Skal vi så have årsregnskab osv?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-04-15 22:45

Prøv at google "opret forening", eller vent og se hvad andre skriver.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 10-04-15 22:52

Nej.. HVAD er en forening, rent juridisk set, eller ifbm. bankbusiness
I forhold til bare at køre det på en alm. konto

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-04-15 09:21

Du har jo ordnet det med banken.
Det ser ud som om, at du allerede ved det du spørger om.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-04-15 01:10

Her er lidt lovstof om frivilligt foreningsarbejde, når man er på kontanthjælp:

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/fremvis.pl?vaerkid=14208&reprid=0&filid=13&iarkiv=1

</MOLOKYLE>