/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Retten ikke at udsætte sig selv...
Fra : mig-selv
Vist : 533 gange
50 point
Dato : 08-04-15 22:52

for videre retsforfølgelse:
http://www.tax.dk/lv-2009-2/prc/afsnit_87.htm

Hvorfor har Danskere ikke ret til at slippe for straf? som opdages ved et tilfælde.
I US har de LOV om at de må ransage for en ting - og finder de andet kan det ikke benyttes mod personen.

I min ungdom bad jeg poltiet komme inden for døren i forbindelse med et biluheld/ efterlysning, som jeg fik fuld erstatning for - men ved samme lejlighed fandt de et par ting jeg ikke måtte have - disse blev beslaglagt på stedet (og har aldrig hørt fra det) da de åbenbart selv syntes det var lige ´groft nok´ gjort af dem selv.

Dette kunne jeg have undgået ved at nægte dem adgang, som de ellers bedte pænt om og fik.

Men jeg kan tænke mig til at der må være andre og meget værre tilfælde nu omdage?
IT kriminalitet/ porno, er det retfærdigt at man bare kan anklages i uendelighed.
Tænker også på pensionister der måske har lidt ekstra medicin som ikke ligefrem er ´godkendt´ af det offentlige, de risikerer direkte fængsel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-15 22:55

Citat
Retten ikke at udsætte sig selv...
Retten TIL ikke at udsætte sig selv...

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-04-15 23:00

Jeg forstår ikke spørgsmålet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-15 23:06

Heller ikke mig..

Men lukker du Politiet ind, så kan de uden videre tage hvad de syntes mennesker (Loven) ikke burde have i deres eget hjem og anklage dig for det, samt de har ret til at ransage hele dit hjem, uden videre.
Det syntes jeg er en grov overtrædelse af menneskerettigheder - men vedtaget af Folketinget.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 08-04-15 23:21

Stadig forvirret

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 08-04-15 23:23

Man bør jo ikke have ulovlige ting i sin bolig. Hvis du følger loven har du jo ikke noget problem

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-04-15 06:25

Altså du mener at folk skal have lov til at beholde 10 tons hash eller 10 tons sprængstoffer eller 10 lig i frysere hvis politiet kun leder efter en tegnebog som er anmeldt som stjålet.

Det overtræder min retsbevidsthed.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 50 point
Dato : 09-04-15 07:11

mig-selvs spørgsmål er bestemt relevant nok. Den barske sandhed er, at politiet vil være i stand til at finde et svagt punkt hos de fleste borgere. Måske indtog en borger hash for 10 år siden, eller kørte for stærkt på et tidspunkt. Måske skrev han i en blog nogle meninger, som er på kanten af det diskriminerende. I et overvågningssamfund, som det danske er (kameraer overalt, myndighederne må bryde flere af de grundlovssikrede rettigheder uden dommerkendelse (brevhemmelighed, hjemmets ukrænkelighed etc), vil myndigheder være i stand til at finde kritisable forhold hos de fleste borgere, hvis der søges længe og grundigt nok. Det ved vi fra autoriitære samfund, hvor stasi-metoder hører til dages orden. Men også hos os selv kan en enkelt myndighed - eller forden sags skyld en enkelt embedsmand, der misbruger sin magt - gøre livet rigtig besværligt for en borger. Det amerikanske (og engelske) retssystem, som også gælder mange andre steder i verden er, at myndigheder, herunder politik, skal begrænse sig til at forfølge sager med en konkret mistanke. Hvis mr. John Doe er mistænkt for indbrudstyveri, så er det det, vi går efter at opklare, og hvis vi tilfældigt ved at afhøre ham, finder ud af f. eks. at han har en diskriminerende tankegang over for visse befolkningsgrupper, så siger vi "fred med det", det er ikke det, vi er i gang med at efterforske. Vi bygger ikke en ny sag op imod ham på grund af en henkastet bemærkning.
Sådan fungerer det princip, som mig-selv omtaler. Vi kan let finde nogle eksempler, hvor det virker mere rimeligt at samle revl og krat af mistanker imod en person og bygge en større sigtelse eller anklage op, men vi kan også finde eksempler på, at det engelsk/amerikanske system er mest retfærdigt. Man kan ikke uden videre sige, at det ene eller andet system er bedst eller krænker vores retsbevidsthed, for det er to forskellige systemer, med hver deres fordele og ulemper. Men vi har i Danmark helt andre retstraditioner, husk på, at noget så grundlæggende som jura i ethvert samfund er bygget op gennem historien i en tid, hvor der ikke var meget samkvem mellem landene. Det er også derfor,d et er så svært at lave en fælles europæisk lovgivning, som billiges af alle, - traditionerne er forskellige i lande, hvor man mødtes på bytinget og afgjorde sagerne, og så de lande, hvor en diktator styrede alt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-15 08:12

Jeg har nu oplevet at politiet så igennem fingre med ulovligheder som ikke angik deres efterforskningsarbejde.

To civile betjente bankede på døren hos en veninde for at spørge ind til en sag om et formodet mord.

I opgangen ved siden af var der sket det; at en person var blevet smidt ud af et vindue på 5. sal og lå død i gården til ejendommen. Imidlertid, viste det sig senere, havde vedkommende været død nogle dage før 'episoden' af naturlige årsager. De to psykisk syge og fordrukne beboere havde ikke opdaget den tredie var afgået ved døden på toilettet. Da de fandt vedkommende synes de det var for besværligt at slæbe liget væk og havde ved fælles hjælp hældt den omkomne ud af køkkenvinduet.

I min venindes lejlighed sad de og røg 'fredspiber' så hashrøgen væltede politiet i hovedet. De sagde imidlertid, da de så panikken i rygernes øjne; Rolig allesammen, vi vil bare stille et par spørgsmål om ligfundet, så læg bare klumperne væk. Det tager vi os ikke af.

Politiet har også forståelse for proportioner, når det kommer til politiarbejde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-04-15 13:54

Citat
I min venindes lejlighed sad de og røg 'fredspiber' så hashrøgen væltede politiet i hovedet. De sagde imidlertid, da de så panikken i rygernes øjne; Rolig allesammen, vi vil bare stille et par spørgsmål om ligfundet, så læg bare klumperne væk. Det tager vi os ikke af.
Hvilket henhører under bagatelgrænsen. Næ, min gode Molo, hvis din veninde havde kørt "råddent" med 82 km/t på bred landevej uden trafik, så havde tingene eskaleret.

Nå, men så'en er det jo. Det Danmark vi kender.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-04-15 14:29

Ja, Tommy -> ..igen; PROPORTIONERNE!

Det slår vel næppe andre end de indvolerede ihjel ..at de ryger deres "Go'natter", men at køre 82 km/t på en vej berettiget til de 50 ! ..står så næppe heller ikke i målelig kontrast eller i modsætningsforhold med de skader på uskyldige forbipasserende, der evt. kunne opstå ved den derved 'opdagede' ulovlighed?

...oder?
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-04-15 15:04

Citat
Det slår vel næppe andre end de indvolerede ihjel ..at de ryger deres "Go'natter",
Jamen, du har så evigt ret. Se blot hvor vellykket Christiania er blevet - et mønsterområde, hvor beboerne m/gæster blot ryger en "Go'natter"

Citat
men at køre 82 km/t på en vej berettiget til de 50 !
Arrrrrh, nu gætter du igen igen. Hvor skrev jeg 50 km/t...? Det kunne da ligeså godt havde været 40 eller 80 -eller for den sags skyld 90 km/t

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 09-04-15 15:15

Når mig-selv ikke skriver hvad politiet fandt, var det nok mere alvorligt end en klump hash

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 09-04-15 16:40

Fordi man i USA har ender i nogle besynderlige situationer, hvor politiet ikke må benytte bevismateriale, som de ikke har fået fat i på "lovlig" vis. Det betyder at man f.eks. kan blive frikendt for mord, hvis politiet ikke havde lovlig adgang til at se det blive begået. I Danmark er et bevis et bevis, uanset hvordan det er fremkommet. Hvis det er fremkommet på ulovlig vis, kører det som en sesperart sag.

Det er ikke ulovligt at ryge hash.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-04-15 06:53

fun2 -> Jo, det er ulovligt at ryge hash, hvis du bliver taget i gerningsøjeblikket. For så er du nemlig også i besiddelse af hash. Bliver du observeret af politiet med en tændt joint, så vanker der en bøde på 1.000 kr. Når politiet er ude i andre opgaver vurderer de om det er relevant at gribe ind over for observerede ulovligheder.

Jagter politiet en bevæbnet røver, så stopper de sikkert ikke dig for at ryge en joint eller køre på cykel uden tilstrækkelig lygteføring. Det er irrelevant ifbm. opklaring af røverisagen. ...men det er stadig ulovligheder.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-04-15 20:27

En mand er "træt" af sine børns mor og vil gerne have forældremyndigheden over børnene for sig selv.
Hvad gør manden...?
Åbenbart det eneste rigtige, slår moderen ihjel imens børnene er tilskuere til det bestialske mord.

Manden får en dom får mord (et par år, vel) - og får tilkendt forældremyndigheden.
Som Dommeren sagde: Vi tager hensyn til barnet tarv.....

Det Danmark du kender.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-04-15 21:57

Citat
Man bør jo ikke have ulovlige ting i sin bolig. Hvis du følger loven har du jo ikke noget problem

UDEN at genere et eneste menneske/ kriminelt eller ej, så har ALLE noget de ikke bør have i deres bolig som er direkte ulovligt og kan straffes - på enten den ene eller anden måde.
Citat
Manden får en dom får mord (et par år, vel) - og får tilkendt forældremyndigheden.
Som Dommeren sagde: Vi tager hensyn til barnet tarv.....

Det er så den ´dømmende´ magt, ikke den udøvende.

Syntes bare at nogle gange kan det går over ´stregen´, selv har jeg været mistænkt for MORD/ anholdt og alt det gylde der følger med - omkring 10 år efter finder de den skyldige, men personligt får jeg INTET at vide, ej heller undskyld eller erstatning - men stadig flinke mennesker.
Og muligvis en misforståelse over hvor jeg havde været på dagen og tidspunkt/ de spugte bare lokalt i området, hvor jeg så kunne misforstå spørgsmålet, og bortset fra det, sad jeg på et værtshus 3km fra stedet med masser af vidner.
Og inden de så finder morderen (ved en tilfældighed), har de været hos mig flere gange på grund af andet, som de syntes jeg måske kunne have gjort.
Og i den forbindelse kan jeg nævne at jeg nu omdage kun er registreret som ? knallert-bølle med for meget benzin i blodet, HVIS det overhovedet står nogle steder mere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-04-15 22:06

Citat
Når mig-selv ikke skriver hvad politiet fandt, var det nok mere alvorligt end en klump hash

Nægter at udtale mig, da det kan ´skade´min sag..
(det er over 40 år siden jeg sidst røg fjolle tobak)

Lige så meget som det kan skade et menneske med ulovligt musik/ film osv på sin PC = disse er bare lagt i en krypteret mappe, som Politi ikke kan åbne? de beder om koden - og straffen er der øjeblikkeligt, men har man ´glemt´ koden og stikker dem en 1234, så lyver man??? hvilken straf vil man vælge at modtage / .. det kunne jo være at man virkelig havde glemt sin kode, og hvem skal kunne bevise det

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 11-04-15 01:42

Citat
UDEN at genere et eneste menneske/ kriminelt eller ej, så har ALLE noget de ikke bør have i deres bolig som er direkte ulovligt og kan straffes - på enten den ene eller anden måde.

Hvis du tror det, så må det være fordi du lever i et miljø hvor kriminaliteten trives. Jeg vil tro. at de fleste ikke har ulovlige ting i deres hjem.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-04-15 03:05

Citat
Hvis du tror det, så må det være fordi du lever i et miljø hvor kriminaliteten trives. Jeg vil tro. at de fleste ikke har ulovlige ting i deres hjem.

Ikke tale om, at der er kriminelle omkring mig = de fatter bare ikke jeg har en ejendom og ALT hvad jeg har på dén er offentligt tilgængeligt..

Men selv om du tror du ikke kan ´knaldes´ på et eller andet, så bare se i dine skuffer/ skrivebord eller bare din PC/ du har sikkert en masse forskelligt indhold liggende som selv DU ikke kender til.
Er dine strømstik lovlige - ikke at panser-basser hænger sig i så små ting, men det gør forsikringen, så se sig REN for noget, det kan man ikke.

Og i den forbindelse? så jeg på tv, at det skal være LOVLIGT at gå over for rødt lys? = hvad bliver det næste/ når små børn ser/læser sådan en udtalelse - alt er lovligt, bare voksne og (ellers) ANSVARLIGE Politikere går ind for at bryde Lovene.

Minder mig om de gamle skoleregler med tæsk bare for at komme et par minutter for sent i skole.
Eller endnu værre - 12:48:
https://www.youtube.com/watch?v=AP4oDjwIUew

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-04-15 03:06

Det skulle så være: 10:48

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 11-04-15 03:13

Én der kommer lidt længere, end andre tænker.