/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjulleje
Fra : mig-selv
Vist : 859 gange
50 point
Dato : 08-04-15 19:17

Polo 1997.
Nogen der har erfaring med udskiftning af forhjulslejer - bortset fra hvad man kan finde på tuben, hvilket jo ser nemt nok ud, men rart at vide lidt om det, før man skiller skidtet fra hinanden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-15 19:48

Folaget Haynes har lavet en del gode manuals til forskellige bilmærker.
(på Engelsk med mange billeder)
Der sikkert også en der passer til din model/årgang

Måske kan du låne den på biblioteket, men ellers koster den ikke så meget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-04-15 19:52

For adskillige år siden skiftede jeg en del lejer på opel /ford / VW 412 / Sunbeam / Volvo

Men aldrig på forhjulstrækkere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-15 20:25

Det skulle være rimeligt nemt? men forhjuls ophænget skal vist afmonteres - og det er der jeg kan se problemerne opstå - hvis der knækkede en bolt eller lignende.
Og så kommer måske en justering (hvad det kaldes, noget med vinkler) af hjulet, efter montering igen.
Noget i stil med dette og det ser jo nemt nok ud, altså udskiftningen:
https://www.youtube.com/watch?v=rq0Li9vzKfI

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 50 point
Dato : 08-04-15 20:47

Start med at lægge det nye leje i fryseren, så det kan krympe et par hundrededele mm.
Det gør det nemmere at montere.

Af med klumpen - altså navet.

Start med at løsne navmøtrikken mens bilen står med vægt på hjulene.
Den har normal gevind, ikke noget baglæns her.
Men den kan sidde utrolig hårdt fast.
Så løsner du hjulboltene.

Løft bilen op og tag hjulet af.
Så piller du bremserne af. Vær forsigtig med at understøtte kaliperen med snor, ståltråd, eller strips, så du ikke ødelægger bremseslangen

Af med ABS føleren (forsigtig).
Så piller du styrekuglen fra.
Så adskiller du nedre bærekugle.
Og til slut de 2 bolte som holder navet til stil støddæmperen.
Træk navet af drivakslen. Det kan binde pga lidt rust.

Nu har du navet ude, hvor du har kontrol over tingene.
Start med at fjerne den indvendige låsering, lejet skal baglæns ud.
Bank navet ud fra lejet bagfra.
Det kan IKKE undgås, at den inderste lejering hænger fast på navet.
Den skærer du næsten igennem på skrå, med vinkelsliber eller nedstryger og giver den et ordentlig goddaw med en mejsel i revnen, så revenr den og glider af.
Puds navet grundigt, så det kan presses ind i det nye leje uden modstand.
Smør det med lidt fedt, og læg det i fryseren til krympning.

Det bedste er at bruge en leje udtrækker, for at få det gamle leje ud, men da det alligevel skal skiftes, kan du bruge almindelig vold og voldsomt slagværktøj for at få det ud.
Puds grundigt inde i lejeboringen så det fuldstændigt rent og fri for hakker.
Smør det med lidt fedt.

Læg det nu et lunt sted, er du frisk så varmer du det op i en ovn til 100°C en times tid, så det udvider sig og dermed giver en smule mere plads i hullet til det nye leje.

Nu skal du være klar med den store yderring af det gamle leje, et par træklodser og slag værktøj.
Det nye leje skal i, så hurtigt som muligt, mens der stadig er temp forskel på de 2 dele.

Du må aldrig, ALDRIG, gentager : ALDRIG slå på selve lejet, heller ikke den inderste del.
Det bliver ødelagt i første hug, gentager : det bliver ødelagt.
Så er du advaret, og det er ligegydligt om det er et dyrt originalt SKF leje.
Det svarer til at banke på bremsefladen på en bremseskive : NEJ.

Brug den gamle lejering og træklods til mellemlæg og dap det nye leje tålmodigt ind lidt efter lidt, det skal gå lidt rapt, men pas på det ikke glider skævt og sætter sig.

Monter låseringen nu.

Nu skal du presse det kolde nav ned i det nye leje.
Igen : du må IKKE banke det ned.
Du skal i stedet understøtte den inderste midterdel af lejet, så du har et modhold.
Brug en lang bolt eller et stykke gevindjern og træk det ind på plads.

Når det er langt nok inde, kan du trække det helt på plads med drivaksel og navmøtrik.

Nu er det bare at samle og lave et kvalitets tjek på dit arbejde.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 08-04-15 20:50

PS : der er absolut intet der skal justeres efter denne operation.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 08-04-15 21:17

Beestone, fremragende forklaring.
Jeg forstår bare ikke at der ikke skal justeres når man monterer klumpen til støddæmperen, det kan da vippes lidt.

Jes

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-15 21:38

Citat
PS : der er absolut intet der skal justeres efter denne operation.

Det var jeg så ude for på en Austin, men der skiftede jeg så ´kun´ styrekugler på, og det var såre nemt, men justeres skulle det altså
Citat
Beestone, fremragende forklaring.
Jeg forstår bare ikke at der ikke skal justeres når man monterer klumpen til støddæmperen, det kan da vippes lidt.

Ligesom på tube-klippene, det eneste jeg ALTID har haft bøvl med, er at få det gamle ´lort´ af, ikke på igen - jeg kunne tænke mig at smide det hele i ovnen og bag efter køle selve lejet ned med isvand ? bare for at se om det var nemmere at få af/ løsnet, men ellers skal man vel igang med sin vinkel sliber og så skal man passe på både det ene og andet.
Citat
Bank navet ud fra lejet bagfra.

Er det til at komme til, har set at lejet / kan sidde i ´kanten på noget andet mod?stop, så det næsten er umuligt at banke ud - og der skal svejses at par klatter på, for at kunne banke det ud.

Men tak for vejledning - som andre sikkert også kan få brug for

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-04-15 21:40

Lader spørgsmålet stå til engang jeg får klaret problemet, så kommer der også et par billeder af samme.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 09-04-15 01:51

Ja det kan vippe lidt, men det har en ret god evne til at finde sin gamle placering , hvilket du også tydeligt kan se når bolthovederne passer præcist på deres gamle plads.
Der er jo en tydelig kant af rust rundt om hvor delene har siddet tidligere.

I øvrigt er det camber vinklen der kan justeres en anelse her.

Jeg havde absolut ingen problemer på min egen Polo.
Det eneste jeg oplevede var en herlig stilhed fra det nye leje.
Den kører stadig perfekt lige ud, uden tendens til at trække til siden.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 09-04-15 06:59

det er ikke så svært , hvis bare du har det rette værktøj
men det kræver at du har en presser
glem alt om at gøre det selv hvis du ikke kan har det rette værktøj , dem der påstår at de kan gøre det uden har enten været meget heldige eller ved ikke hvad de har med at gøre
du kan være heldig at det kan klares uden , men det er ikke ret tit , og du risikere at ødelægge noget andet af

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-04-15 22:43

Personligt har kun haft problemer med at få gamle lejer af diverse aksler - ikke på.

men tak for input, som skal afprøves.

Citat
men det kræver at du har en presser

For mange år siden var jeg ved en smed, for få samlet en krumtap = med en presse, og den var noget så ´skæv´ at man skulle tro det var løgn, den kunne dårlig nok rotere plejlstængerne.
Det fik jeg så lov til IKKE at betale for - flink mand.

Så jo, rigtig værktøj til en mand der ikke kan bruge samme, og ellers hammer og mejsel til almindelige mennesker? og så virker det bare.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 11-04-15 00:59

Der er 3 udfræsninger i klumpen, så man kan banke lejeskålen ud med en dorn.

Jes

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-04-15 07:30

nu er det jo så lige presis her man kan se at i ikke aner hvad i snakker om
de lejer der sider på akslen og dem med udfræsning til dornen , er baghjulslejer , de kan nemt klares med håndværktøj
et forhjulsleje er presset i , og kan kræve op til 20 ton at få ud ( normalt kan det klares med 10 ton)
hvis det ikke presses ud på rigtig vis , kan navet tage skade
og mere vigtigt er det med det nye , når det skal i , der kan du nemt ødelægge det af

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-04-15 19:50

Har været lidt rundt og høre på diverse ´dele´ klump og spindel - det er næsten mere forvirrende end oplysende og brugte dele kan være dyrere end nye.
Men tror jeg fik et rimelig godt tilbud ved en mekaniker, knap 1000.- for skiftning af leje (skal dog selv komme med leje) i en side eller mindre hvis der ikke var en bolt der driller/ knækker, og så er man trods alt lidt mere sikker - på vejen.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 22-04-15 14:11

jeg har lige skiftet på min Renault clio j eg tog hele navet af og så foregår resten i en presse der sidder en låsering som skal fjernes og lejet kan trykkes ud husk ved montering af navets flancedel
skal de monterede lejer understøttes når man presser den i ellers går det galt og husk at få låseringen sat i inden denne proces der er ny låsering med.
et godt råd anvend SKF leje di er lavet af det bedste stål men koster lidt mere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-05-15 22:52

Citat
Beestone, fremragende forklaring.

Stadig...
Citat
Men tror jeg fik et rimelig godt tilbud ved en mekaniker, knap 1000.- for skiftning af leje (skal dog selv komme med leje)

Jeg fik så et der var endnu billigere = 500.-
Citat
et godt råd anvend SKF leje di er lavet af det bedste stål men koster lidt mere.

Kvalitet koster, men med de KM jeg kører - kan jeg godt bruge fra Thansen.
Fik skilt det hele af (lejerne) og det var ikke særligt svært, dog smadrede jeg min ene (fuck) finger da mejslen hoppede..
Og Lejet hvor hjul/skive sidder på, skulle bare have et lille? bank, og ud røg alt, med kugler og andet godtér

Tak for svar og tiltale + gode råd.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-05-15 23:00

Citat
Det kan IKKE undgås, at den inderste lejering hænger fast på navet.
Den skærer du næsten igennem på skrå, med vinkelsliber eller nedstryger og giver den et ordentlig goddaw med en mejsel i revnen, så revenr den og glider af.

Den fik en mejsel, i det meget lille mellem rum, mellem leje og spindelkant og den sidder 2 cm ude nu, det krævede så at jeg tog ABS skiven af for at kunne give den tæsk - flere tæsk? i morgen, skal have presset et par egne ´tømmerlus´ først.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-15 21:22

Citat
Den fik en mejsel, i det meget lille mellem rum, mellem leje og spindelkant

Gik fra en 1 kilos hammer til en almindelig ´bolig-hammer´ og efter højst 20 små slag knækkede leje ringen og var til at tage med hånden? men fast sad den ikke.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-15 21:27

Tak for svaret Beestone.
havde godt nok set det på tuben, men at læse det på DK er også godt.
Lejet ligger stadig i fryseren og venter ? yderlig behandling, og så er det jo godt at man kan bruge de ´gamle´ ringe til at banke de nye på plads igen.
Men nemt var det - troede jeg skulle stå flere timer/døgn, bare for det.
Men når det hele er overstået og strammet op som jeg syntes - kan man jo lige fise ind på et værsted og få det tjekket efter.

Tak for tiltale, til andre der gad skrive her.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 09-05-15 21:29

UPS; du skulle have haft et par stjerne mere = men dem får du lige her *****