/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Saftig kogt skinke
Fra : jesper.s
Vist : 709 gange
100 point
Dato : 04-04-15 09:28

Hej.

Hvordan laver man fersk kogt skinke til pålæg, så den er saftig som den man køber? Har prøvet div. opskrifter fra nettet, men synes den bliver lidt tør i det. Det man køber hos slagteren er mere saftigt. Er det noget med saltningen at gøre?

God påske til alle.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 04-04-15 11:30

De "pumper" kødet med saltvand inden de koger den.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-04-15 11:49

Citat
De "pumper" kødet med saltvand inden de koger den.

Det ser skægt ud, at se hvor stor sådan en sag kan blive - med vand i.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-04-15 11:56

det er synd at folk har vænnet sig til at kød skal være "saftigt" og til gengæld ikke smage af ret meget. Det kød man køber i dag, indeholder op til 33% vand.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-04-15 13:42

Det rene vand............

På TV så jeg at de stegte noget almindelig billig bacon sat op mod den dyre fra Aalbæk Specialiteter som bruger 14 dage mere på fremstillingen end Tulip.

I færdig stegevægt var den fra Aalbæk faktisk billigere, men den sprutter heller ikke nær så meget på panden

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 04-04-15 14:10

Jeg køber kød hos en gårdbutik. deres bacon er også lavet på langsomme måde, så når man pakker det ud bliver man helt salig af duften.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-04-15 17:07

Køb en billig Bayonne skinke og du kan være sikker på at den allerede er pumpet op med alskens
salte og vand.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-15 19:42

Jeg ved sgu ikke lige om en sådan fætter kan "vacumkoges", det er noget der breder sig ganske langsomt på restauranter.

I mangel af apperat og lidt tykkere plast til vacumpakning brugte jeg en dag en metode set på TV.

Et lille stykke nakkekam med fedt gnedet med salt og peber pakkes ind i mindst 5 lag film, altså på den måde først pakke ind, skær filmen over, pak ind igen og så fremdeles, afslut med nogle elastikker rundt om. Simre i vand i 3-4 timer heldækket.

Skær plasten op, helst i en skål da der plasker en masse dejlig sky ud, kødet bliver afsindig lækkert.

Jeg har også prøvet det med et stykke stribet flæsk og så tørret Provence-krydderi, sværen bliver som smør.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-04-15 06:34

Lige mine ord sous vide kan være ordret ( men eller har skinken fået for høj temperatur eller for lang tid )
Når du laver skinken kunne du også bruge et stegetermometer?

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 06-04-15 10:32

Tak for svaret LuffeA.