/ Forside/ Karriere / Job / Jobsøgning / Spørgsmål
10  bluesky 305
Jobmulighed, 62-årig
Fra : warrior
Vist : 869 gange
50 point
Dato : 30-03-15 07:00

Hej
Jeg har haft job ved staten i 14 år, hvorefter vi blev udliciteret til en større koncern. Dette medførte adskillige fyringer, bl. a. for mit vedkommende, og har nu gået ledig i 3 mdr. Jeg startede hurtigt i opsigelsesperioden at søge job som ejendomsservicetekniker, pedel, fabrik o- lign. (men er ikke kræsen.) Skriftlige og personlige henvendelser. Nogen siger de er bange for at jeg kun er der et par år og så stopper, men jeg agter at blive ved så længe fysikken er til det; jeg holder mig i god form. Mindst til de 65, da jeg er fra den årgang hvor jeg vil få 100.000 i skattelettelse, såfremt jeg har fået de påkrævede timer. Skal jeg se i øjnene at der ikke er noget at gøre? Hvor mange i min aldersgruppe kommer i tilsvarende jobs? Jeg tror en kursusperiode er spild af tid, og satser ikke på det. Jeg trives bestemt ikke ved ikke at have et fast arbejde. Jeg har haft et fritidsjob som havemand i en del år, men hele lønnen herfra bliver jo modregnet, så det ikke kan betale sig, før jeg har et fast fuldtidsjob igen. Jeg vil gerne høre nogen vurderinger, på forhånd tak.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 30-03-15 09:08

Du skriver ikke noget om,hvor du bor,det har jo stor betydning !

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 25 point
Dato : 30-03-15 09:17

Citat
Nogen siger de er bange for at jeg kun er der et par år og så stopper,

Det er meget tæt på at være aldersdiskriminering, hvertfald må man ikke sige eller skrive at fok er for gamle eller at man foretrækker en yngre.

Du kan ikke gøre andet end at søge, brug netværk og uopfordrede ansøgninger, og forvent så at sagsbehandlerne på jobcentret er totalt faktaresistente når det gælder jobsituationen for de ældre.
Senere kan du også tale med jobcentret om processen til et løntilskudsjob, de giver 105 kr/t til arbejdsgiveren for folk over 55 år.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-03-15 09:30

Jeg har søgt de samme former for jobs som du omtaler, og det har jeg gjort siden 17. sept. 2012
jeg er 60 år og bor i Det nordlige af Nordsjælland er røget fra dagpenge til arbejdsmarkedsydelse som er 489 kr. brutto om dagen det giver til rådighed mindre end en enlig ikke forsørgende bistandsklient da jeg skal betale a-kasse inkl. efterlønsbidrag til november kan jeg gå på efterløn,
men indtil da er jeg uønsket i den værdinorm som Det radikale socialdemokrati har sat. 379 ansøgninger er det blevet til og 271 skriftlige afslag mange af de resterende er u opfordrede som der ofte ikke svares på. Så gå på efterløn og søg der hvor de har brug for deltid!
MV2

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-03-15 10:17

@modersvilje

Der nævnes 100.000 i skattelettelse hvilket gives til ældre i i fuldtidsjob der ikke har betalt til efterløn, var der mulighed for efterløn ville skattelettelsen være på 200.000, derfor er efterløn ikke en option i dette tilfælde.

De 100.000 skulle animere til at fastholde et job, men det hjælperhat når jobbene ikke findes, det er næsten kun hvis man har et arbejde i forvejen at det er muligt at have et.

Jeg kritiserede ganske kraftigt jobcentrets ældrepolitik...........eller mangel på samme........personen bag skrivebordet truede med at smække kassen i hvis jeg ikke holdt mund.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 30-03-15 13:38

"Du skriver ikke noget om,hvor du bor,det har jo stor betydning !"
Jeg bor i Jylland, Trekantområdet.
Luffea: Jeg har betalt til efterlønnen, så jeg må jo være under disse betingelser:"En skattefri præmie fra efterlønsordningen forhindrer ikke muligheden for at du kan få et skattenedslag. Hvis du arbejder frem til den dag, du fylder 65 år, har du både mulighed for at få op til 100.000 kr. i skattenedslag og 152.556 kr. i skattefri præmie."Kravet om arbejde på fuld tid er opfyldt, når din beskæftigelsesgrad er mindst 90 pct. i et gennemsnit af de år, du er 60-64 år og lønmodtager. "Er du lønmodtager i
fx 2 år, skal du arbejde på fuld tid i mindst 90 pct. af de 2 år.
alle 5 år, er der 6 måneder i hele perioden, hvor du ikke behøver at arbejde på fuld tid."
Jeg kan se det haster med at få et job hvis man ikke skal gå glip af for mange penge. Man må heller ikke få løntilskud så vidt jeg har set.
"Jeg kritiserede ganske kraftigt jobcentrets ældrepolitik...........eller mangel på samme........personen bag skrivebordet truede med at smække kassen i hvis jeg ikke holdt mund. "
De er blevet mere barske i dag. Da jeg sidst var ledig for 15 år siden, var der ikke det miljø som der er i dag. Man får følelsen af at de mistænker en for at snyde, og man har svært ved at komme til orde. De har spurgt efter mit kodeord til nemid, man bliver puttet i et lokale klods op af en anden som er til sagsbehandling, så man skal sidde og overdøve hinanden. Temmelig frustrerende.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-03-15 15:35

Skattefri præmie ?
Hvad er det lige vi betaler i bidrag i 30 år pr måned ca. 400 - 475 kr. pr måned og det er ca.
144000 til 171000 kr. og det giver i snit 157000 kr. så hvor er det lige præmien er?
MV2

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-03-15 16:56

Citat
"Jeg kritiserede ganske kraftigt jobcentrets ældrepolitik...........eller mangel på samme........personen bag skrivebordet truede med at smække kassen i hvis jeg ikke holdt mund. "
De er blevet mere barske i dag. Da jeg sidst var ledig for 15 år siden, var der ikke det miljø som der er i dag. Man får følelsen af at de mistænker en for at snyde, og man har svært ved at komme til orde. De har spurgt efter mit kodeord til nemid, man bliver puttet i et lokale klods op af en anden som er til sagsbehandling, så man skal sidde og overdøve hinanden. Temmelig frustrerende.

Det er NØJAGTIG den behandling jeg har fået gennem de sidste 5 år, efter at have knoklet i 40 år med en masse overarbejde.

1½ år som almindelig ledig hvorman sendte mig på 4 jobsøgningskurser, de var pisseligeglade med at jeg kunne finde jobs da de selv pissede i bleerne, og gennemgående bliver man betragtet som komplet idiot, doven og glemsom.

Så har jeg været alvorligt syg i 3½ år med en diskusprolaps og anden sygdom der gør mig uarbejdsdygtig, og jeg har problemer med at hente dagligvarer osv.

UDEN at jeg har søgt om førtidspension blev jeg sendt i praktik som jeg selvklart ikke kunne klare, den blev afsluttet for 14 dage siden, og kommunen havde såmænd godkendt min sygdom.........sagde de.

Efter påske skal jeg til møde om mine "jobmuligheder og mine ønsker om beskæftigelse", der står ikke en skid om flexjob hvad jeg hører tager flere år at blive visiteret til, men det er også en umulighed idet jeg ikke ved fra time til time hvordan min tilstand er, jeg lander meget tit på gulvet hvor jeg er delvist lammet..............og det er ikke psykisk idet jeg fornyligt blev sendt til psykiater af min læge og totalt frikendt, min læge siger også at han udmærket kender vores jobcenter........og jeg er 62½ år.

Kære politikere, ved at gøre det næsten umuligt at opnå en førtidspension har I skabt et RÆDSELSREGIME for gamle udslidte..............samtidig med at en luddoven højkriminel romafamilie i hovedstadenhver måned hæver 300.000 i kontanthjælp og har et par dyre biler.

PS. Jeg går stærkt ud fra at de ikke må forlange folks NemID, det ville kun være aktuelt hvis personen er ude af stand til at klare sig selv, og så vil det kun være en værge der skal kende det............jeg ville gå direkte til advokatvagten.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 31-03-15 14:25

Jobmulighed som 62 årig? = Umuligt! (jeg er selv 62)
De seneste 10-12 år har for mig været turbolent. 3 konkurser, 2 opsigelser på grund af manglende indtjening.
Masser af seriøse kompetancegivende kurser, men ingen tror på, at der kan "pumpes" ny viden ind i en "gammel" hjerne.

De fleste afslag var på grund af: "Du er overklasseficeret"

warrior .. bevar optimismen, men overvej alvorligt at gå på efterløn!

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 01-04-15 07:07

Tak for svaret LuffeA.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-04-15 08:31

Selv tak, selv om det gik lidt off-topic.

Men jeg fik da luft