/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grøn terasse med gule teglsten
Fra : svendgiversen
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 27-03-15 12:27

Vi har en terrasse dækket med gule mursten, som min kone har fået billigt i et teglværks kvarter.
De er ikke hårdtbrændte nok, er fulde af huller, og mange er nu grønne, nogle næsten sorte.

For et par dage siden fandt jeg noget tysk mosfjerner, som jeg hældte hen over dem,
så i dag prøvede jeg at spule det grønne og sorte af, men det hjalp ikke meget.

Jeg har nu brugt brun sæbe med en kost, men de gule fliser er stadig misfarvede.
Hvad bruger og gør jeg?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 27-03-15 13:02

(som min kone har fået billigt)!!! Lever med det eller køber en ny terrasse... God weekend

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-03-15 13:23

Spørg "dressmanden" han er jo ekspert, når det gælder murværk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-03-15 13:32

Slip det ned med en gulvafsliber? og efterbehandel med diverse midler? mener de kan fåes hos Borup.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-03-15 13:45

Mosfjerner skal i øvrigt ha' tid til at virke - min. 1 uge før du begynder at vaske det af.

Er du sikker på, det er Mos? Og ikke salte fra dine billige mursten..?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 27-03-15 14:16

Kære Svend,
Som du selv skriver: "Mursten".
Mursten er IKKE beregnet til andet end MUR.
Væk med stenene og brug Påsken på en ny terasse.
God arbejdslyst og god Påske!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-15 14:50

Foreløbig tak.

Ja for billigt, også God Weekend

Dress, sønderjysk for Andreas, har endnu ikke haft tid til at komme forbi.

Nok ikke gulvafsliber, måske noget på min aku boremaskine, har kun stålbørste.

Mosfjerneren, også til Alger, sad 3-4 dage, men indrømmet lidt for hurtigt,
men vi får gæster i aften, og så jager de jo med os.
Nok ikke salte fra mursten, men vi bor lige ud til Flensborg Fjord.

Og ja, min kone vil også have ny belægning. Og knofedt i stedet for kemikalier.
Også God Påske...

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 27-03-15 15:13

Gule sten til terrassebrug skal være klinkerbrændte. Mine har ligget der i 14 år nu, og de er ikke algebegroede. Der må da være et enkelt teglværk tilbage ved Nybøl Nor, som har klinkerbrændte sten!
vh
pbp

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-15 16:08

Ja der er to teglværker tilbage i Nybøl Nor, det ene fremstiller dyre special sten.
Det andet har sikkert klinkerbrændte?

Selv havde jeg brune hårdtbrændte mokka sten på min tidligere terasse
og næsten ingen alge problemer.

Men der er også to teglværker tilbage her i Egernsund, det var der,
på det nærmest havnen i Sundgade, at min kone hentede de nu anvendte sten.

Dengang hun var alene og ikke kendte så meget til klinke brænding.
Nu må vi se hvor længe vi kan klare os med grønalge bekæmpelse...

Det er mig der holder lidt igen, og hvad kan jeg bruge de for bløde mursten til?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-03-15 17:43

Henne ved Rendbjerg blev de i min drengetid smidt ud som kystsikring. Det er godt nok over 50 år siden, så det kan godt være lyv. Men prøv Egernsund og teglværkerne der.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-03-15 17:57

Der ligger stadig masser af teglsten her ved kysten, Katrienesminde er nu teglværks museum.
Da du er her fra pbp, er du meget velkommen til at komme forbi på Fjordvej 25.

Vi har forsket lidt i fortiden, bl.a. Ekensund malerne, og vil gerne høre nærmere?
eksempelvis den mærkelige Logmade betegnelse?? Og det fejlagtige Egern i vort byvåben???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-03-15 18:06

Jeg er nu fra Esbjerg, som havde/har et hjem for for vanskelige drenge og en svagbørnskoloni i Rendbjerg.
Men jeg kender godt "Laachmaij" og flere andre lokale stednavne, har en skolefortid i "Synneborre".
Jeg takker dog for invitationen, skal se om jeg husker den/får plads til den, da jeg til sommer bl. a. skal et par dage til ringriden, før turen går videre til Rømø, Esbjerg og længere op ad Vestkysten.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-15 14:17

Tak for svaret pbp_et.