/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
tanken er afblændet betyder hvad?
Fra : mabou
Vist : 1887 gange
50 point
Dato : 17-03-15 14:55

hvad vil det sige at tanken er afblændet?

står og skal købe et hus der har en tank der er afblændet.

har det nogen betydning?

kan jeg risikere at hæfte for noget i tilfælde af forurening??

Det er meddelt kommunen at tanken er afblændet.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 17-03-15 15:02

Det har været administreret vidt forskelligt efter hvilken kommune det er, og hvornår det er sket.
De fornuftige har fået 0lietanken totalt rendset og fyldt op med sand bagefter . De dårligste har bare kørt tanken så langt ned som fyret kunne pumpe op, og derefter proppet fylde og tappeledning.
Ved den sidste dårlige løsning står der stadig en del olie i bunden, som før eller senere vil lække ud i jorden.
Desuden er der risiko for at jorden falder sammen, når tanken efterhånfden er helt tæret væk. Det er ikke rart, hvis det er i en indkørsel, hvor en bil pludselig dumper igennem.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 17-03-15 16:07

dvs den skal graves op ik?

men er der noget jeg kan risikere at hæfte økonomisk for?

og kan jeg bare selv grave den op og smide ud?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-15 18:36

mabou, du skriver

Det er meddelt kommunen at tanken er afblændet.

Så går jeg ud fra, at det er sket på lovlig vis. Hvis du er i tvivl, så kontakter du kommunen.

Du kan læse mere her om afblænding af olietanke

http://www.bolius.dk/skrotning-af-gamle-olietanke-16167/

Hvordan opvarmes huset i dag?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-03-15 18:40

Du skal især være opmærksom på dette

Citat
Får du et slamsugerfirma eller et vvs-firma til at tømme din nedgravede tank, og regner du med at lade tanken ligge, er det en god idé at få en attest fra firmaet, så du kan dokumentere over for en eventuel køber, at tanken er forskriftsmæssigt tømt.

Citat
Ligger den nedgravede tank under et sted med tung færdsel, fx en indkørsel eller parkeringsplads, anbefales det at fylde den op med sand eller grus. Der er set eksempler på, at gamle tanke er faldet sammen med tiden, og at køretøjer derfor er faldet ned i tankgraven.

Hvis sælger ikke har gjort det korrekt, så kommer du til at betale for det. Undersøg det nu, før du skriver under

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-15 18:55

Afblænding betyder på dansk klippet fra og man skriver under på hvad man gør (og ser). Man bundsuger dem altid, med mindre man svindler. Det skal man. At lade fyret køre tomt er ikke godt nok. Ligger tanken i en indkørsel skærer man hul i den (så er den i øvrigt nemmere at bundsuge) og fylder den med sand (og komprimerer dette). Dette skal man beskrive overfor kommunen, som derfor skal besidde en sløjfningsattest. I det regi accepteres en lille rest slam i bunden som ok. Vi har altid fotodokumenteret, for blandt andet ikke at skulle stå på mål for påstande som Transors.

Du kan sagtens selv grave sådan en op. Normalt er det glasfiber eller glasfiberbelagte tanke og kan holde sindssygt længe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-15 18:57

Du hæfter som grundejer. Jeg ville grave skidtet op.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-03-15 21:20

Min tank var også afblændet men ikke godkendt af kommunen.

Jeg gravede min tank op på 2500 liter. Undervejs fandt jeg 250 liter olie !

Manuelt arbejde med skovl, reb og trisser som tog 2-3 dage. Min lokale jernmand hentede tanken gratis - godt og vel 400 kg jern gætter jeg på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-15 22:16

Spild af god tid at grave med skovl. En til to timer med en god gravemand og en minigraver. Nogle ting skal man lade fagfolk om (selvom Transor hader dem).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-15 08:06

I øvrigt ville det være rart at være fri for Transors evindelige sortsyn. Gad vide hvorfor han er så vidende og velbevandret i fuskelusk løsninger?

Spørg i din kommunes Teknik og Miljø. De skal som sagt have en sløjfningsattest.

Kommentar
Fra : mabou

Dato : 18-03-15 10:52

nu spørger jeg dumt. men bør det ikke være iorden hvis det er meddelt kommunen.

er det så ikke sket på lovligvis

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-03-15 10:59

Et er at meddele kommunen, at tanken er afblændet, men har kommunen godkendt det.
Jeg har tidligere haft en nedgravet olietank, kommunen kom og godkendte afblændingen.

For at være på den sikre side, så ringer du til kommunen, Teknisk Forvaltning.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 18-03-15 17:53

Efter jeg havde gravet tanken op kom der en mand fra kommunen som er heller ikke kunne se og lugte olierester.

Derefter fik jeg nogle dage senere et brev som sagde at tanken var flyttet/afblændet acceptabelt og at alt var i orden.

Iøvrigt havde jeg en kollega som havde en olieforurenet grund. Han var nød til at betale 750.000 kr for at få renset/bortkørt jorden!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-15 18:25

Kære 3773
jeg har kun et sortsyn, som du kalder det,fordi jeg i min professionelle karriere gennem nogle år levede af at udrede den slags fejl.
Jeg påstod ikke at alt var dårligt og forkert. Men en del kommuner tog det tidligere meget let med de nedlagte olietanke. Læs bare Thomas Myginds erfaring.
Andre kommuner førte en nøje kontrol med at det blev gjort rigtigt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-15 18:53

Har du medvirket til syn & skøn? Håber sandelig ikke det er indenfor Køl, ventilation, VVS mm. Så er der nogen der bør kigge deres afgørelser efter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-15 19:21

Følg Ans' råd og ring til Natur og Miljø i kommunen, hør dem hvordan den er sløjfet og af hvem. Forhandl dig til en skilling til at få den opgravet. Som nævnt har vi, for eksempel haft for vane at fotodokumentere det vi lavede. Og helst gravede vi dem op. Og til OR er man nødt til at skære hul i den, hvis man vil sandfylde (med mindre man vil sidde med en sandkasse skovl og fylde i. Og skærer du hul i noget med olie og luft i, er man godt nok modig (eller dum). Hvis man er så åndsvag at snyde står det skidt til med ens fremtid, da der forlanges autorisationsnumre på dem der foretager sig den slags. Som sagt vil min gravemakker nok fakturere dig en formiddag, hvis du selv hjælper + godt en meter sand. Formentlig kan han endda nå at lægge fliserne på plads igen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-03-15 09:08

Da vi fik lagt naturgas ind i 1996, tømte VVS-installatøren tanken for den "sidste olie". Han underskrev en erklæring til kommunen om, at tanken var blevet tømt og afblændet. Ikke flere problemer i det! .... og det har kommunen godkendt!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-03-15 12:07

Nemlig Alka, det er fuldkommen normal-procedure. Og derfor SKAL kommunen være i besiddelse af et sløjfningsdokument, hvor man kan se hvem, hvorledes og hvordan. Er man i tvivl, eller er den ikke fyldt, ville jeg grave den op.

Godkendelse af svar
Fra : mabou

Dato : 20-03-15 10:16

Tak for svaret transor.