/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tykke svampede amerikanske pandekager
Fra : Juppen
Vist : 818 gange
50 point
Dato : 17-03-15 10:44

Jeg leder med lys og lygte efter en opskrift på gode svampede amerikanske pandekager. Jeg har virkelig prøvet mange, men synes simpelthen ikke de bliver høje nok, de skal være ca. 1 cm. og så er de ikke sådan rigtig kagesvampede, som jeg nogen gange har smagt dem når jeg er ude og spise brunch. Mon nogen af jer kender en sådan opskrift?

Venlig hilsen
Anette

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-03-15 11:39

En gang Alminde pandekage dej + 1 tsk bagepulver

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 17-03-15 16:44

•   4dl kærnemælk
•   1 æg
•   250g hvedemel
•   2tsk sukker
•   1tsk vanillesukker
•   1tsk natron
•   ½ tsk salt
•   Chokoladeknapper (Jeg brugte 67% Madagascar chokolade fra Callebaut)
•   Smør til stegning
•   Ahornsirup til servering
Instruktioner
1.   Pisk æg og kærnemælk sammen i en stor skål. Tag en mindre skål og bland alle de tørre ingredienser sammen (Hvedemel, sukker, vanillesukker, natron og salt). Hvis du laver pandekagerne uden chokolade, kan du med fordel tilsætte en lille smule kanel til dejen - det giver en rigtig god smag.
2.   Hæld de tørre ingredienser over i de våde lidt efter lidt, mens du pisker det sammen. Lad dejen stå og trække et par minutter til den begynder at boble let.
3.   Varm en pande op til medium varme med en lille smule smør. Hvis du skal lave pandekager med chokolade vil jeg anbefale, at du bruger en keramisk pande, da der ellers er risiko for, at chokoladen brænder fast på panden.
4.   Når panden er varm tilsætter du cirka 1/3 (0,33) dl dej på panden pr. pandekage - på en stor pande kan jeg have 3 små pandekager ad gangen. Spred dejen lidt ud, så pandekagerne ikke er helt så tykke - de hæver lidt, så de skal nok blive godt "puffy".
5.   Spred chokoladeknapperne ud på pandekagerne og brug en gaffel til at presse dem ned i pandekagerne, så de dækkes af dej. Hvis du ikke presser dem ned, vil chokoladen brænde på og smage bitter, når du vender pandekagen. Når pandekagerne begynder at boble, vender du dem. Det sker efter cirka 2 minutter.
6.   Server pandekagerne med en lækker ahornsirup, smør eller med pølser og bacon. Pandekagerne er perfekte til både dessert eller som amerikansk brunch.
7.   Pandekagerne kan sagtens fryses - lun dem gerne lidt i en ovn inden servering

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-03-15 19:55

Citat
Jeg leder med lys og lygte efter en opskrift på gode svampede amerikanske pandekager. Jeg har virkelig prøvet mange, men synes simpelthen ikke de bliver høje nok, de skal være ca. 1 cm.

For mange år siden var jeg i Canada, hvor jeg flere steder (moteller, cafeterier) fik serveret "hotcakes" til morgenmad, og så kunne man få pølser, bacon og spejlæg til, og selvfølgelig forsk. slags sirup.

En canadisk ven gav mig opskriften på dem.

Men jeg har aldrig oplevet, at få serveret nogen, der var 1 cm tykke, nok nærmere 5-7 mm.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-03-15 08:26

Min mor lavede gærpandekager, dog ikke ret tykke..............jeg forestiller mig at en 1 cm tyk kage ville være for stor at æde sig igennem.

http://www.klunds.dk/forside/opskrifter/gaerpandekager.htm

Brug en skål der er stor nok, ellers kan dejen flyde over når den hæver.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-03-15 09:01

Inspireret af spm. og svar lavede jeg her til morgen klatkager med 1 tsk bagepulver, de blev tykkere og lækrere (lettere) end de plejer, så det vil jeg fortsætte med, når der er havregrød til overs!

1 cm tykke blev de dog ikke, men wiki skriver "Pancakes may be ? inch (1 cm) thick and about 4 inches (10 cm) in diameter", 1/3 tomme er nu kun ca. 8,4 mm!.

Billedet på denne opskrift viser nogle rigtig tykke pandekager, opskriften virker nem

http://www.food.com/recipe/pancakes-25690

(jeg har IKKE prøvet den, min klat-/pandekagesult er stillet)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-03-15 09:09

Glemte lige, en US kop er 2,4 dl.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-03-15 10:21

Citat
1 cm tykke blev de dog ikke, men wiki skriver "Pancakes may be ? inch (1 cm)

10 mm er 3/8 tomme

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-03-15 10:38

Citat
10 mm er 3/8 tomme

Ja, det der stod i wiki var "1/3 inch (1 cm)", det er kun ca 8,4 mm, men symbolet for 1/3 blev til ?, det ser jeg først nu!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-03-15 11:56

Som i denne opskrift er det ikke usædvanligt, at der bruges både bagepulver og natron i den samme opskrift: http://allrecipes.com/recipe/pancakes-i/

Kommentar
Fra : begga

Dato : 19-04-15 11:09

Hej Juppen
De her amerikanske pandekager har jeg lavet i nogle år. De er nemme og bliver meget tykke p.g.a de piskede æggehvider. Om det er den bedste opskrift ved jeg ikke, da jeg aldrig har prøvet andre.
PANCAKES
These American pancakes are great! Instead of being
thin and silky like French crepes they are wonderfully
fluffy and thick and can be made to perfection straight
away.
Serves 2 in the USA or 4 in England!
Makes 8 - 12.5cm/5in
Ingredients
3 large eggs
1 cup plain flour - 122g
1 heaped tsp baking powder
½ cup milk - 110ml
a pinch of salt
Method
1 Firstly separate the eggs, putting the whites in one
bowl and the egg yolks into another. Add the flour,
baking powder and milk to the egg yolks and mix to a
smooth thick batter. Whisk the whites with the salt
until they form stiff peaks. Fold into the batter it is
now ready to use.
2 Heat a non-stick pan on a medium heat. Pour a little
oil onto some kitchen paper and spread onto the pan.
3 Pour some of your batter into the pan and fry for a
couple of minutes until it starts to look golden and
firm. At this point sprinkle your chosen flavouring onto
the uncooked side before loosening with a spatula and
flipping the pancake over. Continue frying until both
sides are golden.
4 You can make these pancakes large or small and
serve them simply with maple syrup, butter or creme
fraiche. Or try one of these great flavourings...
Flavourings
corn on the cob, bacon or pancetta, blueberry,
banana, stewed apple, chocolate, maple syrup or
anything else you can imagine You must try the corn
pancakes they're great. You must use fresh corn. To
do this, remove the outer leaves and carefully run a
knife down the cob - this will loosen the pieces. I like
to have some grilled bacon over my corn pancakes,
drizzled with a little maple syrup.
http://www.