/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Misbrug af CPR-numre
Fra : Oldboston
Vist : 638 gange
50 point
Dato : 17-03-15 08:17

Medierne omtalte for et par måneder siden, at hackere havde offentliggjort cpr-numre på en stor del af Folketingets medlemmer på internettet. I et enkelt tilfælde var andre hackere så gået videre med oplysningerne og havde udset sig en enkelt MF'er. en ung kvinde, hvis personlige sundheds og bankoplysninger, kontonumre etc., så var lagt ud på internettet. Blandt andre ulemper havde det haft den virkning. at hun i lang tid ikke selv kunne komme ind på sin bankkonto på nettet, fordi adgangen blev lukket i 24 timer, hver gang nogen havde taste forkert nem-id kode 3 gange, når de ville forsøge at hæve penge på kontoen. Men alle kontobevægelser havde man fuld adgang til på nettet.
Aviserne skrev en del om det, og man forstod, at kvinden havde politianmeldt sagen. Men såvidt man kunne forstå, er der aldrig rejst sigtelse eller tiltale mon nogen, til trods for at politiet har undersøgt sagen i flere måneder.
Også Nets-sagen trækker ud, det ene halve år efter det andet går, uden at de ansvarlige stilles for retten. Nu er der vel gået ca. et år, siden afsløringerne væltede ud og Qvourtrup og kompagni blev afsløret for deres yderst alvorlig it-kriminalitet.
Spørgsmålet er, om politi og anklagemyndighed er klædt ordentligt på til at tackle den slags sager. Er det et handicap, at vi i Danmark har langt færre politifolk i forhold til indbyggertallet end samtlige andre europæiske lande? I USA eller de sydeuropæiske lande ville en sag som Nets-sagen uden tvivl have ført til øjeblikkelige varetægtsfængslinger og beslaglæggelse af komputere m. v. Her i DK varede det flere uger, før pc'ere blev ransaget. Og alle skyldige går stadig frit omkring, en af dem kan endda føre sig frem som politisk kommentator, som TV-medierne bukker og skraber for.
Spørgsmålet er: Tager myndighederne og offentligheden IT-kriminalitet alvorligt nok?
eller er det en almindelig opfattelse, at vi må acceptere, at der er forbrydere alle vegne, og man er jo selv ude om det, hvis nogen skaffer sig adgang til ens private oplysninger?
Kunne være interessant at høre nogle synspunkter.

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 50 point
Dato : 17-03-15 09:45

Mit worst case senarie. Nogle af disse smarte mennesker får lukket et kraft værk og vi sidder i mørke. Eller en børs bliver 0 stillet og ingen ved hvor pengene er henne.
Jeg kører en del hobby servere, de er jo nok ikke så sikrede som prof servere. Men så en dag nogle der prøvede at komme ind på den. Det var egyptere nede i nærheden af sarieapladsen der prøvede.
En anden gang sad de i Bajdjing. Det var et teleselskab her der ejede den IP det kom fra.
Til dit spørgsmål om mere overvågning og mere politi, jeg ved det ikke rigtig. vi er 6 mil. mennesker her i landet og rundt omkring os er 6 miliarder der prøver at stjæle vores velfærd.
Jeg hjælper en del ældre med deres PC og mail. Bare du falder en gang for et af alle de luskede tilbud, har nogen taget magten over din PC. det er for usikkert at maile.
Jeg så den anden dag at nogle tjente tusinder ved at kikke rejse sider og booke biletter her.
En anden gang så jeg nogle der havde booket et sommerhus på disse sider, det var bare et bidrag til nogle svindlere, det var et fremmed hus og ejeren kendte ikke noget til at have lejet ud.
Hvor kan jeg vide hvem man kan stole på og hvem man ikke kan stole på.
Til morgen fik jeg en mail at post cannada havde forsøgt at sende mig en pakke, jeg kunne klikke på vedhæftede word doc og se hvad det var. Vupti og nogen havde en spion i min PC.
Sidst jeg testede havde jeg 25 ting der afleverede min gøren til alle mulige. Google bestemmer hvilke reklamer jeg skal se. Prisen på dine varer bestemmes af hvor du befinder dig , om det er et velhavende kvarter. Eller et kvarter hvorfra man slet ikke vil have kunder fra.
alligevel nørder jeg videre.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-03-15 11:22

Citat
Spørgsmålet er, om politi og anklagemyndighed er klædt ordentligt på til at tackle den slags sager.
nej politiet et ikke klædt på til den slags opgaver men der er håb forude, i efteråret læste jeg at politiet vil ansætte IT specialister (læs tidligere hackere) det er ikke et spørgsmål om antallet af politifolk.
Citat
Tager myndighederne og offentligheden IT-kriminalitet alvorligt nok?
det tror jeg faktisk de gør men de har ikke IT kyndige folk nok til de mange sager, at der ikke er nogen som er blevet tiltalt i dit første eksempel er sikkert fordi politiet ikke kan finde tilbage til bagmanden eller at bagmanden sidder i Rusland eller fjernøsten
Citat
I USA eller de sydeuropæiske lande ville en sag som Nets-sagen uden tvivl have ført til øjeblikkelige varetægtsfængslinger og beslaglæggelse af komputere m. v.
ro på, der skal vel være tid til at finde nogen at varetægtsfængsle, jeg har før hørt om hurtige anholdelser på et meget tyndt grundlag "så borgerne kan sove trygt om nattet" vi skal ikke hen hvor der skal en mand i spjældet for at vise at man gør noget og den rigtige gerningsmand kan gå frit omkring.
Og så er min mening at vi skal kunne skifte personnummer efter et identitetstyveri, vi kan desværre ikke vide os sikre på nettet, alle kan få stjålet deres identitet - ikke kun dem som klikker på alt muligt

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 18-03-15 07:41

Meget interessante svar, og stone47's svar er nærmest skræmmende. Mener du for alvor, at mail ikke er sikre? Kan de gøres sikre ved kryptering eller lignende, og er det noget, almindelige mennesker bør gøre brug af - eller er det kun for tophemmelige meddelelser. Jeg har hørt, at der findes servere, som man kan benytte for at undgå at efterlade sig spor, men beskytter de også mod at ens mails bliver læst eller ens pc angrebet?
Citat
Sidst jeg testede havde jeg 25 ting der afleverede min gøren til alle mulige.
Hvordan tester man det?
Citat
Prisen på dine varer bestemmes af hvor du befinder dig , om det er et velhavende kvarter.ndsæt dit citat her
Er det dokumenteret, og kan man modvirke det?
Citat
ro på, der skal vel være tid til at finde nogen at varetægtsfængsle, jeg har før hørt om hurtige anholdelser på et meget tyndt grundlag "så borgerne kan sove trygt om nattet" vi skal ikke hen hvor der skal en mand i spjældet for at vise at man gør noget og den rigtige gerningsmand kan gå frit omkring.
Hel enig med o.v.n.,. men Nets-skandalen, som jeg nævnte som eksempel, er så graverende og rummer uden tvivl så alvorlige straffelovsovertrædelser, at det med stor sikkerhed kan forudses, at der vil blive idømt ikke-kortvarige fængselsstraffe til en eller flere personer. Under sådanne omstændigheder er det ikke rimeligt at vente uger eller måneder på at ransage og beslaglægge bevismidler og på afhøring af de sigtede. I den slags umådeligt graverende sager er det - både af hensyn til opklaringsarbejdet og af hensyn til retsfølelsen - rigtigst at fængsle en eller flere hovedmænd i nogle uger, eller i det mindtse beslaglægge deres pas, for hurtigt at få påbegyndt afhøringer og øvrig efterforskning og for at modvirke at gerningsmændene sletter spor og afstemmer deres forklaringer eller unddrager sig retsforfølgning ved at forlade riget. Ingen skal naturligvis fængsles uden et stærkt grundlag,men det var der og er der i Nets-sagen, i den grad.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 18-03-15 08:32

hej Med jer.
jeg har valgt at bruge denne her:http://download.cnet.com/SuperAntiSpyware-Free-Edition/3000-8022_4-10523889.html
Det er den free version jeg har valgt at betale for en pro.
Det med varerne var noget jeg så i en udsendelse i TV. Så også at man skiftede reklamerne i lufthavnen efter hvem der gik forbi.
Selv kan jeg ikke se på en hjemmeside uden der er reklamer for droner, sommetider ville gerne se noget andet, jeg kan jo ikke have flere.
Jeg så en Snowdon udsendelse i går. Det er tanke vækkende.
Han offentlig gjorde at NCA samler alle verdens telefon samtaler og analyserer på dette.
Det kan vi jo så diskutere om det er så slemt for os der er lovlydelige.
Men at det "amerikanske demokrati" bruger alle midler for at fjerne manden. her er problemet.
Der er ikke langt fra at dette enerådende land laver aftaler hvem andre der skal have lov til at sælge oplysningerne.
Det server mæssige: Her må min lille mail server ikke virke som relæ for alle mulige mails, så man tror det er mig der spammer.
Men det er sjovt at arbejde med hvad man kan se i sådan en server om hvem der har været her.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-03-15 17:36

Citat
Det server mæssige: Her må min lille mail server ikke virke som relæ for alle mulige mails, så man tror det er mig der spammer.

Hvis du ikke allerede har lavet det, så vil jeg på det kraftigeste anbefale dig at få sat SPF records for dit mail domæne.
Her er en lille guide fra gratisdns.dk: https://web.gratisdns.dk/node/129#t5n193

Det forhindrer ikke hackere i at hacke sig ind i din server men det fortæller alle mailservere at det kun er din server der må sende mail derfra og hvis nogen benytter din mail som falsk afsender så ved de med det samme at det er spam.

Sig til hvis du vil have lidt mere info

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 18-03-15 20:24

Tak for info jeg vil læse på det, for jeg er ikke sikker på at det jeg har er godt nok.
hilsen Steen. Jeg vender tilbage senere hvis jeg ikke forstår.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 29-03-15 11:39

Hvis internettet havde eksisteret i 1930'erne og 40'erne, havde tyskerne vundet 2. verdenskrig. Intet steds havde det været muligt for modstandsbevægelsen at arbejde i det skjulte. Hver eneste frihedskæmper ville være blevet afsløret og "neutraliseret" meget hurtigt på baggrund af sine facebook-aktiviteter og sine netværk. Mon der er endnu er nogen, der kender Orwells "1984"? Virkeligheden har forlængst indhentet og overgået den. Dog med den foruroligende forskel, at det ikke kun er myndighederne, men i mindst lige så høj grad de kriminelle, der overvåger og misbruger den indhøstede viden.
Jeg vil give points til stone47.

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 29-03-15 11:40

Tak for svaret stone47.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 29-03-15 11:50

ok god diskution. vi prøver at følge med, jeg er jo en årgang 47.