/ Forside/ Teknologi / Internet / Browser / Spørgsmål
10  webnoob 2075
Tjak af CPR-nr på nettet
Fra : Oldboston
Vist : 579 gange
50 point
Dato : 16-03-15 09:04

Kandu bragte for nylig et TIP om, at man kan kontrollere om ens cpr-nr ligger frit tilgængeligt på nettet. Det er selvfølgelig nyttigt at vide, som det også fremgik af tippet og de kommentarer, der blvet skrevet. Det fremgik også, at linket, der bruges til at undersøge dette, er lagt på nettet af TV2, og i øvrigt ser linket sådan ud: https://gfx.tv2.dk/images/cpr/index.html.
Mit spørgsmål er, om man har nogen som helst sikkerhed for, at de oplysninger, man indtaster for at bruge dette værktøj - nemlig sit fulde navn og cpr-nummer - ikke netop kan misbruges? Det fremgår ingen steder, hvor TV2 har værktøjet fra, eller om der er nogen, der på lovlig eller ulovlig måde kan skaffe sig adgang til alle de søgninger, der foretages med programmet. Umiddelbart vil de fleste vel mene, at det er en ualmindelig dårlig ide at lægge sit navn og cpr-nummer ud på nettet, for hvis ikke det ligger der i forvejen, komme det måske til det, når søgeprocessen er gennemført? Er det for mistroisk? Jeg tør i alt fald ikke tjekke med det lille smarte program uden at vide spor om sikkerheden.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-03-15 09:06

Det var den 28.12.2014 tippet blev lagt ud af marken84, og spm blev i øvrigt godt bedømt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-15 09:18

Nej du kan ikke være sikker.

Her blev det diskuteret.

http://www.kandu.dk/spg170229.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-15 09:20

Der var et punktum for meget i dit link Oldboston.
https://gfx.tv2.dk/images/cpr/index.html

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-03-15 09:45

Tak for rettelsen af linkadressen. Interessant diskussion, der er henvist til. Hvis I ser på den formular, der er lagt ud på TV2-linket, og som udfyldes med navn og cpr-nummer, vil I bemærke, at det intetsteds på formularen fremgår, hvem der har udarbejdet den eller lagt den på nettet. Så det er ikke oplyst, om det er TV2, der står bag, eller om de har fundet linket et andet sted. TV2 er hæderlige folk, men det er ikke alle.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-03-15 10:38

Man kunne jo eventuelt prøve at kontakte TV" for at høre, men hvis der skulle være noget lusk med linket, ville det uden tvivl være kommet op på alle forsider i hele landet...

De skriver jo:

Vi har lavet en lille tjeneste, der kan hjælpe med at søge efter dit CPR-nummer på Google.

Indtast dine oplysninger og kig resultaterne igennem for dine oplysninger.

Dukker de op, så kontakt hurtigst muligt ejeren af den side, hvor de ligger.
OBS: Google kan huske dine oplysninger i lang tid.

Selvom dit CPR-nummer ikke dukker op, er det ingen garanti for, at dine oplysninger ikke ligger på internettet.

Vi gemmer IKKE dine oplysninger!

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-03-15 11:39

Sand nok, der står: " Vi gemmer IKKE dine oplysninger!". Men hvem er "VI"? Det står der intet om. Og erklæringen er ikke underskrevet af TV2 eller nogen andre, den er helt anonym. Eneste ledetråd er, at tv2 forekommer i linkadresen. Men enhver kan jo oprette en formular og etablere en linkadresse, hvori indgår bogstaver eller tal, der virker overbevisende. Jeg synes det er betænkeligt, at der på nettet opfordres til at aflevere navn og cpr-nummer i en formular, som derefter kan aflæses i ens søgeaktiviteter. Hvis du f. eks. søger i google, ved du da med sikkerhed, at søgningen - altså dit navn og cpr nummer - vil blive gemt. Men tager jeg fejl? Er det helt risikofrit at søge på sit eget cpr-nummer og navn på samme tid? Er det nok, at en ukendt "vi" lover, at det ikke vil blive misbrugt?

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 50 point
Dato : 16-03-15 11:51

Citat
Domain: tv2.dk
DNS: tv2.dk
Registered: 1997-12-03
Expires: 2015-12-31
Registration period: 1 year
VID: no
Dnssec: Unsigned delegation
Status: Active

Nameservers
Hostname: ns.tv2net.dk
Hostname: ns2.tv2net.dk
Hostname: ns3.tv2net.dk

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 16-03-15 12:37

Ja, så er der vel fred og ingen fare. Kun hvis nogen kopierer skærmbilledet og misbruger det ved at lægge det ind på en "fjendtlig" hjemmeside, men hvorfor skulle nogen do finde på det?

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 16-03-15 22:16

Tak for svaret mig-selv.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-03-15 00:00

Øhh, altså bare fordi der HTTP´S og DR eller TV2 er det jo ikke sikkert at siden er sikker, jeg så det også herinde da det kom som tip og tænkte??? hvad er nu det for noget og lukkede siden igen.

Det kunne minde om Phisning eller værre = udlevering af CPR og bopæl - det gør man bare ikke? på en anonym side - det mindste var vel at logge ind med NemID.
Og får de? hackere først adgang til CPR så er man vist nok på dén, selv i lille Danmark, da de uden at man selv ved det kan overtage ens ID - og mindre end et ½ år efter kommer alle de lån man har/ ikke optaget dumpende ind af døren ?= med satan og jeg skal komme efter dig.