/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Lightergas
Fra : mig-selv
Vist : 827 gange
50 point
Dato : 12-03-15 21:13

Er der forskel på ligthergas?

Nu har mange gange været ude for at købe en pakke genopfyldelige lightere med ´stor´ flamme på ?
Men efter genopfyldning er flammen 1/4 del af original fyldning/gas

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-15 21:28

Ja, der er stor forskel, rigtig lightergas skal være ren bhutan.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-15 21:37

Det jeg bruger er enten Ronson´s eller som du skriver Butana + men hvorfor er flammen mindre når den bliver genfyldt = med GOD gas.

Den fatter jeg bare ikke...

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 12-03-15 22:13

Kan det være brænderdyssen som skal renses.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-15 22:18

Det kan jeg ikke tro? efter de har været i brug i knap en uge = før påfyldning / lille flamme.

Men jeg ved at gamle lightere (Ronson osv) kunne ´kokse´ til, men det var som regel af lightersten´s affald.

Men stadig en gåde, måske de fylder dem op med en eller anden form for ? blandgas, der giver mere tryk/flamme.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-03-15 22:19

Der ryger sikkert noget med af gummipakningen omkring påfyldningsdysen. Der er kvalitetsforskel på O-ringe. Gummipartiklerne sætter sig så i brænderdysen. Masser af lightere lider af det samme problem.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-03-15 22:28

Det kunne tænkes, men burde de så ikke være hamrende UTÆT, når vi snakker om de O ringe.
Jeg ved fra Ronson... at de bruger meget seje og ikke? direkte gummi ringe, men mere flade og hårde ringe/pakninger - hvad de så end kaldes.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-03-15 10:01

hvad de så end kaldes......................................måske neopren

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-03-15 11:35

Den oprindelige Ronson havde O-ringe af høj kvalitet som pakninger. Klemt sammen under højt tryk i mange år bliver de flade og hårde og retter sig ikke ud ved løsning.
De nyere plasticronson-lightere virker generelt pålideligt også efter mange genopfyldninger.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 13-03-15 20:25

Engang var Ronson en prestige lighter. Man var ikke ordentllig klædt på i selskabslivet, hvis man ikke havde en Ronson i højre jakkelomme, så man hurtigt kunne tilbyde at tænde borddamens og andres cigaretter. For der var jo intet middagsselskab uden cigaretter, i de pænere kredse huskede vi altid, hvilke mærker vore gæster brød sig om, så der kunne ligge et udvalg fremme.
Men det besvarer slet ikke dit spørgsmål, kun tanker på flugt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-03-15 21:47

Kom lige til at se på min gas flaske, den er vist købt i Biltema/ Hnyborg.
Prøver lige en fra Brugsen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-03-15 00:56

Købte en ny ´dåse´ nu står flammen så bare og hopper - men stadig uden høj flamme?

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 17-03-15 01:02

Aner ikke om det er dét, men NU hopper flammen, så et eller andet fejler de engangs fiduser altså.
Citat
For der var jo intet middagsselskab uden cigaretter, i de pænere kredse huskede vi altid, hvilke mærker vore gæster brød sig om, så der kunne ligge et udvalg fremme.

Cecil/ Prince/ Look og så kom de Light bag efter, da de ENDELIG fandt ud af at man kunne ryge af H til med alle de tilsætningsstoffer de smed i smøgerne.
Nu er der også LIGHT i lysene.. øh dampe fra oplysningsmidler der påvirker mine øjne og taster = et par hænger sammen - tasterne altså.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-03-15 13:43

Flammen hopper fordi der er skidt i dysen..............ligesom en kinesercykel hvor ventura klappen vipper, når den sidder løst fast.