/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Frostsikring af læsket kalk.
Fra : pbp_et
Vist : 474 gange
100 point
Dato : 12-03-15 11:54

Jeg har flere steder set, at læsket kalk og våd kalkmørtel skal opbevares frostfrit. Jeg indser, at en nypudset mur skal holdes frostfri indtil den er hærdet, men fatter ikke en meter af de andre forbehold. Et par frostgrader vil jo ikke ændre på kemien i den læskede kalk, de kan måske sprænge nogen kalkkrystaller til mindre krystaller, men det er da bare af det gode ifølge forhandlere af kulekalk. Kulekalkens fortalere påstår, at deres produkt på grund af den lange opbevaringstid har meget mindre krystaller end stampekalken har. Det er i øvrigt noget af en påstand. Sidst, jeg havde begge slags kalk i huset, tog jeg en prøve fra begge bøtterne, slemmede op i vand og lagde under mikroskopet. Jeg kunne beklageligvis ikke se forskel. Siden har jeg brugt stampekalk både til at blande mørtel af og til at hvidte med.
Men altså: Jeg håber på at nogen kan løse problemet med det frostfri for mig.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 12-03-15 12:11

Det hedder sprit

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-03-15 12:22

Den er god, rotw, men hvorfor? Måske skulle jeg tage en bøtte ud af kælderen og håbe på nattefrost og tjekke.

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-15 19:54

Murene bruger sprit i deres mørtel mm netop når der kan forekomme frost

Godkendelse af svar
Fra : pbp_et

Dato : 12-03-15 22:15

Tak for svaret rotw.
Jeg har haft fat i nogen fra Weber, som kunne fortælle mig, at man risikerede, at kalken klumpede, så man skulle bruge meget længere tid med piskeriset også efter optøning, men at det i øvrigt ikke gjorde noget grimt ved kalkens evne til at lufthærde.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-03-15 06:13

Ok held og lykke