/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Spam
Fra : Troldepige
Vist : 464 gange
200 point
Dato : 08-03-15 11:04

Jeg undrede mig lidt da jeg åbnede mit mailsystem i dag, i min ene hotmail var der 12 mails i spam-mappen, det er ellers meget sjældent, at der overhovedet er noget spam i denne mail.

Som sædvanligt ville jeg lige tjekke, om en mail evt. var landet i spam ved en fejl.

Den ene spam-mail var, tilsyneladende, fra SEAS, men da jeg læste mailen kunne jeg jo godt se, at noget var galt.
"Hej Kirsten

Tak for din interesse.

Vi vil kontakte dig angående en uforpligtende dialog omkring attraktive elpriser og sammen finde ud af, hvor mange penge du kan spare ved at skifte el-selskab.

Vi har registreret følgende oplysninger på dig:

Navn: Kirsten Olsen
Adresse: Kirsebær Alle 22 22
Telefon: 24345678
E-mail: xxxxx@hotmail.dk

Hvis du ikke ønsker en dialog, så klik på dette link: http://v1.campaign-redirect.com/unsubscribe/e2ac5905-74e6-4dff-bbee-0797dd7a9a4b/32f2f7c3-0fcb-4a9f-ba7e-a45303fb1ce1

Venlig hilsen
SEAS-NVE "

Jeg hedder ikke Kirsten Olsen, og jeg bor ikke på Kirsebær allé, det eneste rigtige er min mailadresse.

Nej, jeg har ikke klikket på linket i mailen, men afsender-mail-adressen er "Aktisa Service (Service@Aktisa.com) , Så jeg googlede aktisa service og fandt dette http://aktisa.com.w3snoop.com/ , som, for mig, ikke giver nogen mening i forhold til SEAS NVE.

Er det noget i stil med de mails, som tilsyneladende er fra Nets?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-03-15 12:44

Det er forkert af dig at sætte linket ind i spørgsmålet så det kan klikkes på, nogen kunne fristes til at forsøge hvad det er.
At mailen er havnet i spammappen kunne tyde på at den kom fra en uhæderlig afsender og ikke fra SEAS.
Det er måske en mail med et link til noget skidt som kommer uset ind på computeren hvis bare du klikker, jeg er ikke nysgerrig nok til at forsøge der var for nylig en spørger som havde klikket på et link i en mail og nu er alle spørgerens filer kryperede.
Jeg ved ikke hvad dine link kan give af problemer eller om de er uskyldige men det er altså forkert at sætte den slags måske skidt link ind i et spørgsmål, prøv for eksempel at klikke på det link jeg sætter ind herunder:
http://www.5z8.info/getPersonalData-start_i0v6gd_instant-purchase
det er til DMI men det kan du ikke se nogen steder - eller kan du

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-03-15 12:59

Citat
Hvis du ikke ønsker en dialog, så klik på dette link: http://v1.campaign-redirect.com/unsubscribe/e2ac5905-74e6-4dff-bbee-0797dd7a9a4b/32f2f7c3-0fcb-4a9f-ba7e-a45303fb1ce1

Der står bare at du er afmeldt. Hvis du ikke selv har gjort det, er der sikkert en anden der har

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-03-15 13:01

Forresten kan disse afmeldinger resulterer i endnu flere spammails, især fra udenlandske sider, da de kan se at du er i ´live´ ved klikke afmeld.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 08-03-15 16:38

Mon ikke det er ret vigtigt at man normalt følger o.v.n.s anbefaling og helt undgår den slags link, altså både undgår at gå ind på linket og undgår at bringe linket videre i det offentlige rum. For selv om mig-selv åbenbart har kunnet konstatere, at linket blot fører til en oplysning, om at man er afmeldt. er det vel et spørgsmål, om man kan være sikker på, at det er en troværdig oplysning? Meddelelser, som den, der er sendt til Troldepigen, og måske til mange andre, kan i nogle tilfælde føre til at pligtopfyldende brugere sender svarmail om at navnet ikke er rigtigt, og måske oplyser eget navn. Desuden kan afsenderen måske se IP-adressen eller andre informationer, og enhver oplysning kan vel være potentielt farlig i forkerte hænder
Mangler der ikke en form for webmail, hvor man som indehaver af postkassen kan forhindre uvedkommende henvendelser? Jeg ved naturligvis godt, at der findes spamfiltre, og de virker i mange tilfælde, men langtfra altid. Der burde findes en form for webmail, hvor afsenderen kun kan aflevere sine meddelelser, når han er godkendt af modtageren. Altså lidt på samme måde, som når websteder kræver adgangskoder. Jeg bruger webmail, som udbydes af mail.com, og jeg er godt tilfredse, meget spam frasorteres , og filtrene er gode, men alligevel er der ofte mail, som jeg ikke kan blive fri for, f. eks. også markedsføring fra virksomheder, som jeg har handlet med, men som jeg ikke længere ønsker at modtage tilbud fra. Nogle af dem havner så i spam, men burde faktisk helt forhindres i at nå frem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-03-15 20:06

Citat
Det er forkert af dig at sætte linket ind i spørgsmålet så det kan klikkes på, nogen kunne fristes til at forsøge hvad det er.

Du har helt ret, fik ikke tænkt mig ordentligt om.

Så vidt jeg kan se kan jeg hverken slette eller redigere.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-03-15 21:35

Citat
Du har helt ret, fik ikke tænkt mig ordentligt om.

Så vidt jeg kan se kan jeg hverken slette eller redigere

Hvorfor dog - nogle mennesker er sarte og andre tager det som dét kommer.
Har trods alt set værre - men hos mig er det bare en genstart og problemet løst (nu omdage også med andre drev)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-03-15 22:12

Citat
nogle mennesker er sarte og andre tager det som dét kommer.
og nogle klikker på alt hvad der kan klikkes på, det er mest af hensyn til de sidste at man bør lade være med at sætte link ind som man ikke ved hvad er.
Forresten har nogen af jer klikket på linket i mit første indlæg?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-03-15 09:23

Når jeg modtager noget jeg ikke ved er, nogle jeg ikke kender, eller ikke forstår, eller på udenlandsk, så kommer det i slet + slet med det samme. Jeg har aldrig mødt problemer pga. det.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-03-15 09:32

Citat
Forresten har nogen af jer klikket på linket i mit første indlæg? [Du er sørme skæg, hva?]

Ja.

Citat
Når jeg modtager noget jeg ikke ved er, nogle jeg ikke kender, eller ikke forstår, eller på udenlandsk, så kommer det i slet + slet med det samme. Jeg har aldrig mødt problemer pga. det.

Det plejer jeg også at gøre.

Men for det første blev jeg noget overrasket over, at der pludselig var så meget spam til en mailadresse, som der ellers aldrig sendes spam til.
Og for det andet ville jeg gøre opmærksom på, hvis det var noget nyt i stil med de mails, der ser ud til, at være fra Nets, men ja, jeg skulle have slettet linket.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-03-15 18:45

Citat
Forresten har nogen af jer klikket på linket i mit første indlæg?

Nej, det står listet som shadyurl[dot]com og shadyurl står på blacklist i mit system pga. virus

Til gengæld er linket i det oprindelige spørgsmål fra Seas-NVE som også påstået (eller rettere, et firma der handler på vegne af dem)

Mon ikke der er sket det at mailadressen er forkert, f.eks xxxxx@hotmail[dot]dk istedet for xxxxx@hotmail[dot]com eller xxxxx@hotmail[dot]dk skulle have været yyyyy@hotmail[dot]dk
Endelig er der jo også den mulighed at personen har haft den mailadresse før Troldepige

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-03-15 20:21

Citat
Mon ikke der er sket det at mailadressen er forkert, f.eks xxxxx@hotmail[dot]dk istedet for xxxxx@hotmail[dot]com eller xxxxx@hotmail[dot]dk skulle have været yyyyy@hotmail[dot]dk
Endelig er der jo også den mulighed at personen har haft den mailadresse før Troldepige

Hvis mailen, og linket, er ganske uskyldigt, så tror jeg nærmere der handler om, at der "skydes i blinde", i håb om, at få fat i kunder ell.l.

Jeg mener, en adresse som
Citat
Kirsebær Alle 22 22
er ikke helt almindelig i DK.