/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Svendebrev / hygiejnebevis.
Fra : vedikkealt
Vist : 1003 gange
300 point
Dato : 03-03-15 22:50

Hej med jer.

Når en person har svendebrev som bager, kan vedkommende så arbejde et sted hvor der er krav om hygiejnebevis, da en bager har været på fagskole og lært om hygiejne i en produktionsvirksomhed.

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-15 07:35

Er der krav om hygiejnebevis til hver medarbejder er det sikkert ikke nok med bare at være undervist.
Vil jeg tro.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 04-03-15 08:33

Spørg evt. hos Bager og Konditormestre

http://www.bkd.dk/Default.aspx?ID=758

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-15 12:48

Ifølge dette er en bager uddanelse mere end et hygiejne bevis:

http://www.bkd.dk/Default.aspx?ID=758

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 04-03-15 13:22

Det der med hygiejnebevis er mest til mennesker, som ikke fagligt beskæftiger sig med fødevarer eller arbejder i et køkken.
Mennesker, som er udlært i køkken,bageri, slagteri osv. har da helt klart fået et "udvidet hygiejnebevis" sammen med uddannelsen.
¨
Sådan et kursus på et par timer eller dage i hygejne er da intet imod det man lærer på en fagskole i fødevarebranchen.
Ingelein

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-15 14:51

Jeg er ikke sikker på, om dette er et svar, som du kan bruge

Citat
Uddannelse i fødevarehygiejne

Kravet om den specifikke hygiejneuddannelse i detailvirksomheder bortfaldt den 1. november 2014.
?Bekendtgørelsen om uddannelse i fødevarehygiejne er ophævet med virkning fra 1. november 2014.

Der er ikke længere krav om en særlig uddannelse i fødevarehygiejne for personalet i detailvirksomheder.

I alle fødevarevirksomheder gælder det dog stadig, at personalet skal instrueres eller uddannes i fødvarehygiejne, så det står i rimeligt forhold til det arbejde, de udfører. Instruktionen/uddannelsen skal gives fra første ansættelsesdag.

Det er lederen af fødevarevirksomheden, der er ansvarlig for, at personalet har den rette instruktion/uddannelse.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Uddannelse-i-f%C3%B8devarehygiejne.aspx

Jeg synes, du bør uddybe dit spørgsmål lidt mere, du skriver

Citat
Når en person har svendebrev som bager, kan vedkommende så arbejde et sted hvor der er krav om hygiejnebevis

Det er jo op til det pågældende "sted" om at afgøre det. Er det et job, som "bageren" søger, så må han/hun jo spørge der.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-03-15 20:22

Så er der kommet svar fra bkd.

Et svendebrev som bager gælder også som et hygiejnebevis.

Så er det opklaret

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 05-03-15 20:27

Tak for svaret katekismus.

Det var lige der svaret skulle findes, så nu kan jeg skilte med, at jeg også har et hygiejnebevis.

Tak for hjælpen