/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Operation af hammertå - Ja, nej ?
Fra : ingelein
Vist : 916 gange
50 point
Dato : 02-03-15 13:54

Hej
Jeg er begyndt at udvikle en fleksibel hammertå - den typiske - ved siden af storetåen. Jeg har altid været glad for mine fødder, så jeg har været hos ortopæd for at få en vurdering. Jeg behøver ikke lige nu at få en operation - men det vil det med tiden ende med. Ortopæden omtalte operationen som et let ambulant indgreb, som bagefter kun krævede at man på grund af forbindingen skulle gå med f. eks. badesandaler.
I dag har jeg så googlet og på You -tube fundet en Operation, på et par fødder, som ligner mine til forveksling, bortset fra at jeg ikke har knyster, som vedkommende åbenbart også har fået opereret.
https://www.youtube.com/watch?v=R-fYj1hWDRE.
Nu er jeg ikke pivet og pt. er det mere et kosmetisk spørgsmål for mig end noget jeg ikke kan gå med.
Efter at have set YouTube videoen og talt med den afdeling, som skal operere - allerede den 24.3., kan jeg jo godt se, at det ikke er gjort med badesandaler. Afdelingen oplyste at jeg vil få en speciel sko og krykker med mig. Den isatte tråd skal fjernes 6 uger efter.
Nu sagde jeg bare ja, til den dato jeg kunne få, men tænker nu at det er en dum årstid at få det gjort på. 2 dage senere vil jeg gerne se barnebarnets svendestykke - og vi skal have sejlbåden klargjort godt 3-4 uger efter. Derefter kommer havearbejdet. Jeg tror at jeg aflyser operationen til en gang i november måned.
Jeg vil gerne høre fra andre, der har fået rettet en hammertå ud, hvordan det var for dem? Hvor lang tid er man "ubrugelig" ? Skidt med at det op ikke ser rart ud - der er det, som er værre.
Mange hilsner
Ingelein

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 60 point
Dato : 02-03-15 14:18

Hvis det ellers ikke generer, så vent med en operation, og få nogle ortopæiske sko.

En af mine ski veninder fik støbt skum i sin skistøvle uden om hendes knyster...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 02-03-15 14:31

Hej Svendgiversen
Jeg vil jo hellere forebygge end at det bliver værre - for det er vist kun den vej det kan gå. Jeg har meget slanke fødder og overhovedet ikke problemer med almindelige sko. Havde også valget mellem OP og forsøgsvis behandling med plastre. Jeg er ikke typen til ortopædiske sko, kan sagtens finde almindelige sko. Jeg har aldrig købt discount sko. Så det er erfaringer med OP jeg efterlyser - ingen alternativer til det. Er mere interesseret i eftervirkninger af OP - og om hvornår det bedst passer ind i min hverdag.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 31-05-15 19:56

Tak for svaret svendgiversen.
Jeg har nu selv strukket senerne på "næsten" plads igen. På You Tube er der forskellige anvisninger på hvordan man kan få en mobil hammertå på plads igen. Så jeg har sparet sygehusvæsnet for godt 7.000 kr.
'Ingelein

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-05-15 20:25

Også tak,
drik lidt mere rødvin, så får du Podogra i stedet for...

PS:
lige nu hænger der lidt for mange valgplakater her med tyske kandidater til vort danske valg?