/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Billig forlængelse af levetid på bad?
Fra : Hijklm
Vist : 322 gange
100 point
Dato : 28-02-15 13:45

Jeg har et badeværelse med træ på væggene, herunder også i brusekabinen.
Der er fliser på gulvet og ikke lukket af i overgangen fra flisegulv til træ, sådan at de kan ånde.
Dårlig løsning, men huset er fra 1980.
Sagen er den, at jeg ikke har en masse penge til at renovere for og i første omgang skal jeg kun bo her fire år endnu. Så at rive det hele ned og sætte fliser op er desværre ikke en løsning.

Da træet er udfordret, specielt nederst, har jeg behov for en billig levetids-forlængende løsning.
Og her har jeg overvejet noget, som jeg vil høre jer om.

Ville man kunne fuldspartle træet med vådrumsspartel og male ovenpå bagefter PLUS lukke overgangen fra gulv til væg helt af med feks silicone?
I min optik ville vådzonen dermed blive helt vandtæt, hvorimod den nu tillader fugt at stige op i mellemrummet fra gulv til væg og dermed indenunder brædderne.

For det er jo en økonomisk overskuelig løsning. Hvad siger I?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-02-15 13:53

Jeg ville foreslå at lade træet tørre mest muligt ud og så give det rå linolie (tyndt) to dage efter hinanden og slutte af med et oliebaseret træbeskyttelsesmiddel. Du skal jo ikke spise af træet.
At spærre fugtigt træ inde, som du foreslår, er vejen til ulykke. At gøre overfladen vandskyende og åben for ånding er meget bedre.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Hijklm

Dato : 28-02-15 16:10

Ok. Jeg glemte at nævne, at træet er malet med højglans oliemaling ovenpå en spærregrunder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-02-15 16:17

Det kræver skrabning/slibning ind til træet (hvis det ikke bare bliver holdt sammen af malingen). Når du skriver højglans oliemaling, formoder jeg, du mener alkydemalje.

Kommentar
Fra : Hijklm

Dato : 28-02-15 16:25

Jeg ved ikke om det ville være bedre at skifte træet ud med en gipsplade?
Hvis, hvad vil det så kræve (og koste?).

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-02-15 18:52

Dette ville jeg gøre

Af med træværket.
På med vådrums membran.
Spartle glat.
sætte glasvæv op.
Evt gummifuge i overgang væg / gulv
Male med vådrums maling.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-02-15 22:54

Citat
Sagen er den, at jeg ikke har en masse penge til at renovere for og i første omgang skal jeg kun bo her fire år endnu.

Bor du til LEJE eller EJER du huset?
Bor du til leje, kan det aldrig blive dit problem, hvis ejer har fået oplyst forholdene.
Er du ejer = vent og se tiden án, om der så ikke skulle være flere penge om 4 år, selv har jeg lidt af samme problem, dog er det de gamle ? (beton/strå bat´s) jeg har uden andet end skærver under gulv (5cm mørtel+fliser) - og de har sat samme sted i knap 50 år uden at tage skade og træet bagved er som kom det direkte fra tømmerhandlen = og forsikringen er klar over forholdene og godkendt det = også mange år siden, men GODKENDT = de ville dog ikke forsikre min carport og tag for svamp og råd..

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 01-03-15 19:29

Der er vist kun "the hard way". Ind til "rodens onde", og starte herfra.
Hvis du laver en "discount" løsning nu, så får du blot en ekstraregning om 4 år.
Badrenovering ligger altid i den dyre ende. Få råd fra en fagmand, som kan give en guidline på hvad du skal gøre nu og op til 4 år.