/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kartofler - hvilken slags - flødekartofl
Fra : ingelein
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 27-02-15 19:20

Hej
Jeg troede at jeg havde købt rigtig fine små kartofler til flødekartofler, som skal være gæstemad til 12-15 personer på søndag. Heldigvis prøvede jeg at koge disse kartofler almindeligt i vand i dag - og tror ikke at de er gode til flødekartofler. De var for bløde - og havde tendens til at koge ud . "Gala" er altså ikke den rigtige kartoffel - så vidt jeg kan bedømme. Måske opfører den sig helt anderledes som flødekartoffel????
Hvordan skal en kartoffel til mit formål være? Fast? (Jeg hader de der geleagtige kartofler og kan faktisk godt li' melede kartofler. Men det er sikkert ikke den rigtige slags til flødekartofler?
Hjælp - jeg må jo købe nye kartofler i morgen
Ingelein

Ps. Hvorfor kan man ikke skrive på poserne om det er faste, melede eller what ever kartofler?
Jeg er ikke gartner og kender nok til sorterne.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-02-15 19:32

Hvis du skal have en fast kartoffel skal du bruge FOLVA kartofler.
SAVA er lidt mere melede..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-15 19:46

Problemet er nok at du køber kartofler i et supermarked. Der har personalet ikke meget begreb om hvad de sælger.
Værs er at kartofler bliver udstillet åbent ,eller i klare poser under kraftige lysrør. Kartofler,som har fået den behandling, duer ikke til føde hverken for mennesker eller dyr. De er kun til kartoffeltryk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-15 19:49

Et trik ved kogning af kartofler er at gøre det med skræl på, så bevares vitaminer og mineraler bedre,

TDet er også bedre at koge længe ved moderat temperatur, så fordeles varmen bedre og de bliver faste i det ydre og også færdige i midten. Nogle bruger at varme vandet lige til kogepunktetof så slukke så de bliver færdige ved eftervarmen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-15 19:56

Jeg venter med den slags til efter højsæsonen, der er for meget "bid" i dem både til bagte og ovnstegte med fløde.
Foretrækker også de melede når jeg laver varm kartoffelsalat med eddike ogb løg.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 27-02-15 22:42

Kartoflen, det er jo børnelærdom
Du rr nok ikke så gammel, at du har været i kartoflerne i ferierne

Du kan da læse lidt om kartoflen på nettet.

Jeg vil anbefale dig, at købe hos en gårdbutik.
Jeg kan faktisk godt lide "gamle kartofler", og at de kan moses med en gaffel og rigtig kan suge fløde til sig!

http://www.bleyert.de/produkte/speisekartoffeln/

http://www.danskekartofler.dk/Fakta_om_kartofler/Sorter.aspx

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-02-15 22:49

Hej katekismus
Født i 1940 - har jeg vist været med i kartoflerne - er tilmed født i Flensborg - så jo, kartoffelferien/efterårsferien er tilbragt med at lede efter de kartofler bonden havde overset.

Tak for alle gode råd. Jeg er da ikke dummere end at jeg kunne have googlet mig til kartoffelvidenskab, men noget egentlig brugbart svar har jeg jo ikke fået. - Og nej, jeg køber kun kartofler i papirsposer med et lille kighul - og posen ligger med kighullet nedad - og ikke under neonrør. Det gør de faktisk meget ud af af i min Brugs!,
Jeg har jo bare købt en fin kartoffel, som ikke er egnet til det, jeg skal bruge den til!. Nu laver jeg en prøveversion i en lille skål - og så må det jo vise sig om det bliver til kartoffelgrød eller om det forbliver i skiver.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 27-02-15 23:06

Tak for svaret katekismus. Fin liste den tyske altså - og "min kartoffel" var nævnt. Jeg tror at jeg kan bruge den alligevel

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-02-15 08:12
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-02-15 08:21
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-02-15 10:15

Hej Katekismus
Tak for svaret - men vorwiegend betyder jo overvejende - og derfor har jeg lavet en test med 2 kartofler i mikroovnen - tilberedt som flødekartofler. Og mine kartofler er ikke overvejende faste, men "undervejende". Så jeg må ud at købe nye kartofler.
Sjovt nok er jeg også medlem af Chefkoch.de
mange hilsner
Ingelein