/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Mangler oplysninger om gammel film
Fra : dova
Vist : 759 gange
500 point
Dato : 25-02-15 17:16

Jeg er kommet på en opgave hvor jeg indtil nu har måttet melde pas

Jeg søger oplysninger om en temmelig gammel film (biograffilm)

Spørger ved kun, at den er fra før 1955-56.

At den skulle hedde noget i retning af "SalcaWalca" og have en undertitel/fordansket titel hvori indgår noget med "fiskerpigen".

Aner ikke om titlen er stavet korrekt

Jeg håber, at nogen ud fra de sparsomme oplysninger kender filmen, den korrekte titel, handling, måske navne på personer/skuespillere o.s.v.?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 25-02-15 17:44

Citat
Jeg håber, at nogen ud fra de sparsomme oplysninger kender filmen

Det er meget sparsomme oplysninger, kan du sige noget om sproget?
Er det en Amerikansk film? Hvor foregår den?

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 510 point
Dato : 25-02-15 17:53

Det lyder som Salka Valka i mine lingvistisk fintunede ører, den er på YouTube

www.youtube.com/watch?v=w9zHiH4tXck

Og romanforlægget lyder meget rammende...

"Forunderlig blanding af kynisme og indføling
Velkomne er mor og datter ikke på den rå fiskeplads, hvor civilisationen er tynd, og livet leves på sultegrænsen, som i virkelighedens Island på den tid. De, der kan tænkes at ville hjælpe, har ikke noget at dele ud af, og de der kan, kirken, købmanden og doktoren, har nok i sig selv.

Det er god gammeldags socialrealisme det her, og beretningen lever, så fiskene stinker, sårene væsker og sultdryppet hænger fra næserne."

http://politiken.dk/kultur/boger/ECE541185/islandsk-verdensklasse/

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-02-15 17:54

Den er fra 1954 BTW.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 25-02-15 17:56
Kommentar
Fra : lgs

Dato : 25-02-15 18:11

Iceap

At du har 100% ret i din formodning skal jeg ikke blande mig i - men jeg er for fristet til at tilføje min egen lille vinkel på titlen til at kunne lade være:

1967 "emigrerede" jeg til Spanien, da jeg trængte til luftforandring, noget med ou est la femme, medbringende som eneste lekture Salka Valka. Den lå jeg så og læste i mit beskedne logi I Cartagena - så bog og by er for mig for evigt forbundne.
"Emigrationen" varede 2 måneder.

Derfor også stor tak til dig for at gøre opmærksom på, at filmen kan ss på Youtube.

Mvh lgs

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 26-02-15 08:02

- fandt bogen i en genbrugsbutik i sommer, kan kun anbefales...

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 28-02-15 10:29

Tak, Igs. Eller selv tak, du kan se rigtig mange film i fuld længde på YouTube. Det er utroligt så mange gamle glemte og obskure film der ligger der.

God weekend.

Kunne være rart at finde ud af om det var den, som dova ledte efter.

Godkendelse af svar
Fra : dova

Dato : 01-03-15 20:10

Tak for svaret IceCap.

Tusind tak for det