|
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 25-02-15 12:46 |
|
Når du måler når motoren kører skal det være ca.14,4 volt på batteripolene er det ikke det så er det nok din generator som er ved at stå af.
alimak
| |
| Kommentar Fra : Alex2000 |
Dato : 25-02-15 12:53 |
|
alimak#
Ja jeg tænker det samme. Der er også omkring 14 volt de første kilometer, efter hånden som motoren bliver varm, falder spændingen til ca 12.5 volt. Det er vildt mærkeligt. Hvis jeg så tænder for sædevarme og blæseren falder den til næsten under 12 volt. Selv når motoren er tændt.
Bilen er en Opel Calibra 2.5 v6 med en i forvejen større generator end andre Calibra modeller.
For mig lyder det bare mærkeligt at når jeg slukker motoren, står der ca. 12 volt.
Når jeg så kommer ud næste dag og sætter tænding på, står der 11,5 volt
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 25-02-15 14:09 |
|
Mål batterispændingen med slukket motor og noter/husk det, er nok ca. 12volt, tænd så bilen og mål på batteriet så skal batteri spændingen stige til min. 13,7 volt - max 14,4 volt. hvis ikke spændingen stiger når motor køre og der gives gas, er generatoren / lade-relæ defekt.
Hvis den stiger til 13,7 - 14,4 volt når motor køre og ligger på ca. 13,5 volt når der er forbrug / nærlys tændt, er det dit batteri der er færdig.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 25-02-15 20:50 |
|
Jeg tror en ny kulholder med spændingsregulator vil gøre underværker. Generatoren skal kunne holde spændingen omkring 14 volt når du kører, også selvom du bruger kørelys, blæser, sædevarme osv. for ellers aflades batteriet gradvist - og det har det ikke godt af. Slet ikke i en kold periode.
Du kan finde kulholdere til cirka en hundredekroneseddel i T. Hansen, Biltema m.fl. og på Bosch generatorer er det som regel to skruer der skal pilles ud, inden du fjerner den gamle kulholder, lirker den nye på plads, spænd skruerne. Slut finale. Så skulle den gerne lade omkring 14 volt kontinuerligt.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 27-02-15 08:16 |
|
Kulholder / lade-relæ er det samme, det er det der styre lade spændingen.
1. Det er ofte lade-relæet der går i stykker, men der kan også være andre årsager til at der ikke lades på batteriet.
2. dårlig +forbindelse fra generatoren til batteriet. så tjek lige kabelsko og ledning.
3. lade-lampepæren lyser ikke, pæren er sprunget / ledning til den knækket, og så er der ingen formagnatisering til generatoren og den lader ikke, så tjek om der er lys i lade-lampen når der er tænding på, hvis ikke kan det være pæren sprunget / ledningen til den defekt / diodebro i generatoren brændt af.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 27-02-15 18:52 |
|
Hvis diodebroen eller bare en enkelt diode er brændt af, vil den godt nok kunne lade, men også aflade batteriet under stilstand.
En autoelektriker lærte mig en gang, at hvis kabinelyset "flakser" meget med motoren kørende ved moderate omdrejninger, er det et sikkert tegn på en defekt diode i broen.
Han forklarede, at det er nemmere at se direkte på kabinelyset end f.eks. nærlyset, men disse spændingsspidser også kan aflæses med et oscilloscop.
Selvom ladelampen skulle være brændt af, vil generatoren alligevel kunne generere noget spænding når den når et vist omdrejningsniveau. Sandsynligheden er nok større for en knækket ledning, end en udbrændt pære. Det er ganske rigtigt meget vigtigt, at der er ordentlige og korrosionsfri forbindelser, men lige så vigtigt: Ordentlig stelforbindelse. Stelforbindelsen er ofte en overset årsag til el-problemer og den er mindst lige så vigtig som kabelforbindelserne.
| |
| Kommentar Fra : Alex2000 |
Dato : 02-03-15 15:32 |
|
Tak for alle svarene.
Jeg har købt ny kulholder og giver point når jeg har fået skiftet den og tjekket alt det andet igennem en af de kommende weekender :)
| |
| Kommentar Fra : tyller01 |
Dato : 10-03-15 19:45 |
|
en diode kan virke delvis defekt på grund af temperatur den bliver udsat for det vil sige at når den virker varmes den op og giver slip på ladningen når den har opnået en passende temperatur og sådan kan den skifte hele tiden.
det skyldes dog gerne at et ben er gået fra og regulere efter temperaturen ganske som en termostat
| |
| Kommentar Fra : Alex2000 |
Dato : 11-03-15 21:09 |
|
#tyller01
Det lyder meget sandsynligt.
Min motor er en v6 og har generatoren siddende 4 cm under den ene manifold. Og blæseren til køling af generatoren har været i stykker i noget tid.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|