/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fjerner diskplads
Fra : 1991
Vist : 532 gange
500 point
Dato : 23-02-15 16:50

Er der nogen som kan fortælle mig hvad der sker når min C drev skriver at der ikke er plads mere.
Jeg har 988 GB disk med 6 GB på - jeg prøvede at slette de 2 GB - nu er der ikke plads mere ??????????????????????????????????????

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 23-02-15 17:05

Jeg forstår det ikke - nu har jeg 4 GB liggende på C drevet men den skriver at der er 0.
ER det virus ????
Jeg kører med Kaspersky anti virus, det skulle da være godt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-15 17:12

Har du været i diskhåndtering og kigge på din harddisk.

Peg med din mus helt nede i venstre hjørne og højreklik
vælg så diskhåndtering
Nu bør du kunne se din harddisk og hvad der er på den af plads.

Hvad står der ud for "DISK 0"

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-02-15 17:25

Citat
Peg med din mus helt nede i venstre hjørne og højreklik
vælg så diskhåndtering
Nu bør du kunne se din harddisk og hvad der er på den af plads.

Jeg kan ikke komme ind i diskhåndtering efter den opskrift. 1991 gå ind i kontrolpanelet, klik på "System og sikkerhed", klik derefter på "Administration", dobbeltklik på "Computeradministration", og klik så på "Diskhåndtering". Og ja det er primært Disk 0 du skal kigge på.

Du kan vel ikke ved en fejl være kommet til at skrivebeskytte den? For så siger den netop 0 byte ledig.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 23-02-15 17:27

Ud for OS(C) ledig plads 0

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-02-15 17:38

Tilgiv mig hvis dette lyder alt for banalt, men man kan jo godt glemme noget så elementært. Gå ud på skrivebordet, højreklik på papirkurven og klik på "Tøm papirkurv". Giver det nogen forskel?

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 23-02-15 17:42

Hvor ser jeg at den er skrivebeskyttet - hvis det er tilfældet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-02-15 17:43

Du kan ikke skrivebeskytte system drevet!

Måske du har et backup program kørende der fylder al din plads!?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-02-15 17:45

4 GB på c drevet lyder usandsynligt. Du råder rundt i et eller andet. Hvilket styresystem har du?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-02-15 17:48

Tjek din disk

Højreklik på C drevet og vælg egenskaber,
under Funktioner klikker du på Undersøg nu og følger anvisning

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-02-15 18:00

Windows 7---------
Klik på "start", skriv " computeradministrator" i søgefeltet, klik på det link der vises til computer administration, vælg diskhåntering. Nu får du en grafisk visning af de diske der er på systemet. Tag et skærmprint og læg det op på dropbox eller en lignende tjeneste, og læg linket til billedet ind her i tråden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-15 18:24

Sorry - min er en win 8.1 med Classic Shell og derfor kan jeg bruge den opskrift.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 23-02-15 18:36

Jeg ved at kontrolpanelet stadig ligger et eller andet sted. Så vidt jeg ved så kan du finde den i stifinderen. Klik her på "System og sikkerhed", klik derefter på "Administration", dobbeltklik på "Computeradministration", og klik så på "Diskhåndtering". Det er primært udseendet og placeringen af de forskellige ting de har lavet om på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-15 18:41

Måske kunne det være godt at vide hvilken udgave af windows 1991 kører med.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-02-15 19:08

Prøv dette, det viser hvad plads du har og hvilke filer det er:
http://www.jam-software.com/treesize_free/

Du har vel ikke byttet om på dine drev-bogstaver.
Prøv også en komplet diskoprydning / defragmentering.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-02-15 19:21

Fik du tømt papirkurven, som en foreslog?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-02-15 23:15

Det er ikke papirkurven der er synderen. Windows foreslår normalt en diskoprydning når det kniber med diskplads, herunder også at tømme papirkurven.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-02-15 23:18

De 6 GB kunne godt tyde på at det er recovery partitkonen du kigger på og ikke system drevet c.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 24-02-15 09:44

Jeg har slettet ppapirkurv det gav 176 MB

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 24-02-15 10:00

Jeg kører med Win 8.1

Diskhåndtering står der nu.
en kasse Simpel Grundlæggende i orden 10 GB 100%
OS (C) Simpel " NTFS " 931,51 GB 811,71 GB 87 %
System " " " 1 GB 744 MB 73 %

Jeg Fatter ikke noget

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-15 10:05

Så er alt vel i orden igen?!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-15 10:12

Citat
Diskhåndtering står der nu.
en kasse Simpel Grundlæggende i orden 10 GB 100%
OS (C) Simpel " NTFS " 931,51 GB 811,71 GB 87 %
System " " " 1 GB 744 MB 73 %

Jeg Fatter ikke noget

Procenterne viser hvad du har til rådighed = ikke forbruget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-15 10:14

OS (C) Simpel " NTFS " 931,51 GB 811,71 GB 87 %

Du har kasserne nederst i ruden

Øverst ef der tekst over de tal du nævner.
Og jeg gætter på følgende

Under kapacitet står der 930 GB
Under ledig plads står der 811 Gb

Hvis det er sådan - har du masser af plads

Men det kan være din sidefil er for lille.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-15 10:15

Forresten dumt at have så stor C partition, du kan nøjes med? 200gb.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-15 10:18

Desværre er de nye computere fyldt helt op med primære partitioner så det er svært at lave lagerplads.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-02-15 10:20

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-15 10:23

Hvis du vil gemme et billede af det der står på skærmen.

Så findes der et et klippeværktøj i win8.1 som kan "kopi-klippe" et billede ud og gemme.
Det kan være nyttigt hvis du vil vise noget frem.
(dog skal skal du ikke vise noget personligt da alle kan kigge med)

Hvis du går i søg og skriver klippeværktøj kan du vælge at lave genvej til proceslinjen, så værktøjet altid er klar.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-02-15 10:25

Så vidt jeg kan forstå på det hele så må systemet have "misforstået" et eller andet. Du har tre partitioner på din disk hvor du (somregel) kun ser den ene (dit C-drev). Den anden (de 10 GB) er en reetableringspartition som man kan bruge til at sætte det hele tilbage så maskinen er som da du købte den. Den tredje er noget nyt som Microsoft startede på med Windows 7, nemlig en særlig boot-partition som maskinen starter op på inden Windows går rigtigt i gang (den er reelt kun nødvendig hvis man ønsker at kryptere sin disk, men det er lidt af et arbejde at fjerne den så det hele stadig virker, har prøvet med held).

Det der nok er kikset, og guderne må vide hvordan, er at det i stedet er den Windows som ligger på din reetableringspartition som har startet op i stedet for dit normale C-drev.

Måske skulle du lade Windows scanne din harddisk for fejl.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-15 10:26

Det er altså rigtigt.
Jeg har haft fingre i en helt ny HP med alle 4 primære partitioner, og jeg turde ikke skille dem ad, af skræk for ikke at kunne genoprette computeren.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 24-02-15 10:27

Sidefil størrelse har ikke meget at sige med de nye pc'ere og den mængde ram der er i dem i dag!

Med de tal du skriver er alt i orden!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-02-15 10:28

Citat
Jeg kører med Win 8.1

Diskhåndtering står der nu.
en kasse Simpel Grundlæggende i orden 10 GB 100%
OS (C) Simpel " NTFS " 931,51 GB 811,71 GB 87 %
System " " " 1 GB 744 MB 73 %

Jeg Fatter ikke noget

Jeg er ikke sikker men den første "Simpel Grundlæggende" på 10 GB, er en system partition, kun til systemet (ikke Windows). Denne partition burde ikke ændre sig, hvad fri plads osv. angår overhovedet. Den er kun til system specifikke ting. (Da jeg installerede en SSD i stedet for min gamle HD, blev der også oprettet en lignende Partition)

"OS (C) Simpel" er dit system drev, hvor windows og alt andet 'prut' ligger.

Jeg vil tro men er ikke sikker at din sidefil ligger på "Simpel grundlæggende", prøv at ændre det så den ligger på "OS (C) Simpel".

Jeg er ikke sikker i disse betragtninger, da det blot er noget jeg har konkluderet mig frem til.
Jeg vil prøve at finde noget på nettet, og vender tilbage.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-02-15 10:36

Læs nærmere her!
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/what-are-system-boot-partitions#1TC=windows-7
Jeg har ikke fundet en artikel målrettet mod Windows 8.1

Jeg synes selv artiklen er lidt kryptisk.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-02-15 10:50
Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-02-15 11:33

Prøv, at install. dette program, og se de forskellige drev/partitioner:

http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-02-15 14:39

Din 10GB partition HAR sikker indeholdt genopretningssoftware, men siden diskhåndtering siger 100% ledigt så er det der sikkert ikke mere. Lad være med at pille ved 1 GB partitionen medmindre du 100% ved hvad du gør.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 25-02-15 10:29

Det er en SSD harddisk jeg har ikke en almindelig harddisk - men det betyder vel ikke noget ?????
Jeg havde håbet at der var nogen som har haft samme problem.
Jeg er snart nede på 0 jeg bruger i øjeblikket men bærbare til at skrive

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-02-15 11:25

Citat
Jeg havde håbet at der var nogen som har haft samme problem.
Jeg er snart nede på 0 jeg bruger i øjeblikket men bærbare til at skrive

Hvad mener du med at du snart er nede på 0?
Citat
Diskhåndtering står der nu.
en kasse Simpel Grundlæggende i orden 10 GB 100%
OS (C) Simpel " NTFS " 931,51 GB 811,71 GB 87 %
System " " " 1 GB 744 MB 73 %

Ifølge dette så skulle du have 811,79 GB ledigt på dit C-drev!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-02-15 12:09

Ja der er noget der ikke stemmer overens!

Med det du oplyser her så er alt normalt

Diskhåndtering står der nu.
en kasse Simpel Grundlæggende i orden 10 GB 100%
OS (C) Simpel " NTFS " 931,51 GB 811,71 GB 87 %
System " " " 1 GB 744 MB 73 %

Og hvor har du det fra med "nede på 0"

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 25-02-15 13:36

Hver gang jeg fjerner data på drevet så bliver pladsen reduceret til 0
jeg slettede 2 GB og straks efter var tallet igen 0

Jeg fatter det ikke.

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 25-02-15 13:46

Jeg har slettet en masse Clipart m.m. sidste data:

Simpel i orden genoiprettelse
OS C

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-02-15 13:48

Jeg synes at det lyder somom at du misforstår en oplysning. Nu er jeg ikke særligt godt kendt med Windows 8.x, men 2 GB lyder somom at du sletter en hel mappe. Kan det ikke være den mængde data der er tilbage i mappen der er 0 byte?

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 25-02-15 13:50

sorry

gENOPRETTELSES PARTION 10 gb 100 %
OS c: ntfs I ORDEN 9120 GB 16,88 2 %
sYSTEM I ORDEN 1 GB 744 mb 73 %

fORSTÅ DET HVEM DER KAN

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 25-02-15 13:59

Få den disk checket for fejl!

Lige på stående fod kender jeg ikke et program der er egnet til en SSD-disk, men jeg er efterhånden sikker på at din disk er defekt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-02-15 15:41

Hallooo!
Der er noget helt galt med din opsætning. Når det er en SSD, skal den lille partition "Simpel" kun bruges af SSD'r til at optimere dens funktion. Det er helt galt at du overhovedet er begyndt at råde rundt på den. Det er en NIX PILLE partition. Data har intet at gøre på denne partition, normalt er den skjult og uden drev bogstav, så man ikke fejlagtigt kommer til at ændre noget på den. De data du fjerner er kun midlertidige data som SSD'n bruger til at optimere kørslen. Hvis TRIM er aktiveret på SSD'n vil den selv rense ud efter behov. Det tyder på at TRIM ikke er aktiveret.
http://www.altomdata.dk/12-tips-til-dit-ssd-drev/10
Læs evt. hele artiklen. Der fulgte garanteret et optimeringsprogram med din SSD, prøv at køre dette, og se om det ikke skulle være muligt at få det til at fungere.
Det var jo også rigtig dejligt såååååååååå langt nede i tråden at få at vide at det er en SSD det handler om.

En opfordring til alle. Start ikke en tråd uden at beskrive hele systemet, computer, os osv.

En masse energi er blevet brugt på denne tråd, som måske kunne være sparret, hvis problemet/system havde været ordentligt beskrevet fra start.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-02-15 10:09

Citat
Det var jo også rigtig dejligt såååååååååå langt nede i tråden at få at vide at det er en SSD det handler om.

En opfordring til alle. Start ikke en tråd uden at beskrive hele systemet, computer, os osv.

Samt om muligt - et billede

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 27-02-15 13:01

Citat
Er der nogen som kan fortælle mig hvad der sker når min C drev skriver at der ikke er plads mere.
Jeg har 988 GB disk med 6 GB på - jeg prøvede at slette de 2 GB - nu er der ikke plads mere ??????????????????????????????????????

Kom lige til at tænke på at hvis det er en SSD så må den da have kostet spidsen af en jetjager.
Er du sikker på at det ikke er en hybrid, med 8 GB ssd cache, og så de resterende på en almindelig HD?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 05-03-15 17:00

Har du fundet ud af hvorfor den driller eller hva'

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 05-03-15 17:20

Jeg er i fuld gang med det - venter at det bliver løst om et par dage.